Biologiska system i landskapet
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
– förklara och redogöra för kvartärgeologiska sediment och landformer i ett landskap och hur de har bildats
– förklara hur olika jordarter fungerar ur markfysikalisk och markkemisk synvinkel samt hur dessa egenskaper kan påverkas av yttre faktorer
– beskriva grundläggande ekologiska strukturer och processer i det rurala landskapet
– redogöra för växters grundläggande morfologi och fysiologi
– ha tillräcklig kännedom om kärlväxters morfologi, systematik och ståndorter för att självständigt kunna använda artbestämningslitteratur.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LK0430
Läsåret 2023/2024
Biologiska system i landskapet (LK0430-40090)
2024-03-20 - 2024-06-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0430 Biologiska system i landskapet, 15,0 Hp
Biological systems of the landscapeÄmnen
Landskapsarkitektur BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Geologi och marklära | 6,0 | 0001 |
Växtfysiologi, floristik, ekologi | 9,0 | 0002 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt:\- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
\- Naturkunskap 2
\- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Mål
Kursen avser att ge studenterna en grundläggande bild av biologiska/naturgeografiska fenomen och system framförallt i det rurala landskapet. Kursens hörnpelare utgörs av geologi, marklära, ekologi, växtfysiologi och floristik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
– förklara och redogöra för kvartärgeologiska sediment och landformer i ett landskap och hur de har bildats
– förklara hur olika jordarter fungerar ur markfysikalisk och markkemisk synvinkel samt hur dessa egenskaper kan påverkas av yttre faktorer
– beskriva grundläggande ekologiska strukturer och processer i det rurala landskapet
– redogöra för växters grundläggande morfologi och fysiologi
– ha tillräcklig kännedom om kärlväxters morfologi, systematik och ståndorter för att självständigt kunna använda artbestämningslitteratur.
Innehåll
Kursen innehåller momenten geologi, marklära, ekologi, växtfysiologi och floristik.
Geologimomentet behandlar grundläggande kunskaper om berggrundsgeologi, jordartslära, kvartär utvecklingshistoria, landformsbildning samt geomorfologiska processer.
Markläramomentet utgår från grundläggande kunskaper om naturliga jordars fysikaliska, kemiska och biologiska egenskaper. Dessa kunskaper ger grunder och förståelse som sedan kan överföras till mark/växtsystem byggda av människan. Viktiga moment i kursen är porsystemets uppbyggnad och funktion och markens buffringssystem.
I ekologimomentet ingår baskunskap om ekosystem, biotop, populationer samt interaktioner mellan organismer och miljön. Evolutionära och ekologiska processer (såsom succession) introduceras. Aspekter om landskaps- och klimatförändring i relation till biologisk mångfald tas upp.
I växtfysiologi ingår moment som växtens vatten- och näringsupptagning, växtens hormonsystem, växtens reaktioner på stress.
Floristik bygger i hög grad på exkursioner och växtbestämning, men även teoretiska moment. Ekologisk grundkunskap förutsätts och ekologiska resonemang förs integrerat och fortlöpande genom kursen.
De olika momenten är delvis integrerade och förmedlas med landskapet och dess system som utgångspunkt.
Genomförande:
Kursen genomförs i form av föreläsningar, övningar (vissa obligatoriska), seminarier (vissa obligatoriska), exkursioner (vissa obligatoriska), grupparbete och självständiga studier samt examination (obligatorisk).
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande; muntlig kommunikation; skriftlig kommunikation; samarbete; självständighet
Följande moment är obligatoriska:
Obligatoriska övningar, seminarier och exkursioner markeras i schema.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Kurslitteratur Biologiska system i landskapet LK0430 2024
OBS! Beställ Svenska Floran i tid!
1. Obligatorisk kurslitteratur & material
Geologi
Kurslitteraturen för geologidelen kommer att finnas sen på Canvas (modul geologi).
Marklära
Markvetenskap för landskapsarkitekts och landskapsingenjörsutbildningarna i Uppsala
© Karin Blombäck, Sigrun Dahlin & Jan Eriksson 2021
(Kommer finnas som PDF-fil på Canvas i modul marklära)
Ekologi
Länsstyrelsen Skåne (2014) Vägen till ett biologiskt rikare Skåne – Naturvårdsstrategi för Skåne län. Länsstyrelsen Skåne – remissversion. (Kommer att finnas på Canvas i modul ekologi)
IPBES (2019) The global assessment report on biodiversity and ecosystem services – summary for policy makers. (Kommer att finnas på Canvas i modul ekologi)
Växtfysiologi
Ingram D.S., Vince-Prue D., Gregory P.J. (2016) Science and the Garden. Wiley Blackwell. Third edition. Chapter 2 The Plant Body: Structure and Function; Chapter 8 The Plant Environment: Light and Water; Chapter 9 Plants and Seasons. Chapter 10 Growing Plants from Seed. Tillgänglig online i SLU-biblioteket
Floristik
Krok, T., Almquist, S. (2013) Svensk Flora. Liber, (upplaga 29 är den aktuella, upplaga 28, 27 och 26 går också bra). Ca. 800kr
Waldemarson, E. Vegetationstyper i Norden, kompendium. (Kommer att finnas på Canvas i modul floristik)
2. Referenslitteratur (EJ OBLIGATORISK!)
Marklära
Fridell och Gustafsson (2013) Kompendium i markfysik.
(Kommer finnas som PDF-fil på Canvas i modul marklära)
Växtfysiologi
Evert, R.F., Eichhorn, S.E. (2012) Raven Biology of Plants, 8:e upplagan, Freeman Palgrave Macmillan. (OBS: 6:e eller 7:e upplagan fungerar också bra: Raven et al Biology of Plants).
Fogelfors, H. (2015 eller 2023) Vår mat – odling av åker och trädgårdsgrödor. Kapitel 10 Växtfysiologi. Studentlitteratur.
Ekologi (respektive kapitlen som förberedning för gruppresentationer, det kommer mer info om detta vid kursintroduktion)
Mackenzie, A., Ball, A.S., Virdee, S.R. (2001) Instant notes in Ecology. Bios Scientific publishers. Oxford, U.K.
Townsend, C.R., Begon, M., Harper, L. (2008, 2014) Essentials of Ecology. Blackwell Publishing. Tillgänglig online i SLU-biblioteket
Smith, T.M., Smith R.L. (2015) Elements of Ecology. 9th edition. Finns på biblioteket
Dramstad, W.E., Olson, J.D. & Forman, R.T.T., 1996, Landscape Ecology Principles in Landscape Architecture and Land-Use Planning. Published by Harvard University Graduate School of Design. Island Press, Washington.
Floristik
Mossberg, B., Stenberg, L. (2018) Den nya nordiska floran, Bonnier fakta (slutsåld) alternativt Svensk fältflora (2018) från samma författare och förlag
Öland:
Johnsson, P. (2019) Ölands natur : okända och ökända arter. Avium förlag AB
Lundegårdh, D., Lundgård, P.H., Johansson, R. (1994) Öländsk Natur. AB Bergsrådet Lundegårdh.
Länsstyrelsen i Kalmar län (2001) Natur och Kultur på Öland. Länsstyrelsen Kalmar län.
Till floristik-undervisning behövs det en fältlupp!
10x förstoring
och relativt små storlek behövs för att kunna se och komma tillräckligt nära växtdelar!
www.sagitta.se, www.naturbokhandeln.se eller bokhandel
ca 100 kr nivå räcker bra