Hållbar utveckling av stadslandskapet, tillämpningskurs
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0438 Hållbar utveckling av stadslandskapet, tillämpningskurs, 15,0 Hp
Sustainable Development of the Urban Landscape - applicationsÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Projektarbete | 10,0 | 0100 |
Individuell reflektion | 5,0 | 0200 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 hp varav 90 hp fördjupning inom något av följande huvudområden:\- arkitektur
\- byggd miljö
\- ekologi
\- fastighetsvetenskap
\- fysisk planering
\- företagsekonomi
\- geografi
\- kultur- och samhällsgeografi
\- landskapsarkitektur
\- landskapsvetenskap
\- ledarskap och organisation
\- miljövetenskap
\- nationalekonomi
\- samhällsbyggnad och byggnadsteknik
\- samhällsplanering
\- statsvetenskap
\- teknik
\- trädgårdsvetenskap.
Ett godkänt examensarbete eller självständigt arbete på minst 15 hp i något av listade huvudområden.
15 hp landskapsarkitektur på avancerad nivå.
Kunskaper i svenska motsvarande kravet för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå
Engelska 6.
Mål
Avsikten med kursen är att träna studenterna i att integrera transdisciplinära perspektiv med hög komplexitet på planering och förvaltning för en hållbar utveckling av stadslandskapet. Studenterna tränas också i att arbeta med projekt i grupper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera en specifik svensk kommun eller tätort med avseende på vilka aktörer och processer inom planering och förvaltning som har en strategisk betydelse för en hållbar stadsutveckling
- tillämpa olika metoder för att inhämta information och fakta inför en förändringsprocess i stadslandskapet, såsom platsanalys eller intervjuer
- reflektera över metodologiska utmaningar relaterade till metoder för olika former av kunskapsinhämtning
- applicera ett inter- och transdisciplinärt tankesätt i reflektioner kring faktiska planerings- och förvaltningssituationer samt kommunicera detta på lämpligt vis
- föreslå genomförande av en eller flera strategiska åtgärder för en hållbar utveckling. i en specifik kontext, relaterat till aktuella aktörer och processer.
Innehåll
Kursen behandlar stadslandskapets utveckling ur ett aktörsperspektiv, utifrån såväl allmänna som privata intressen, med betoning på förvaltningsansvar och planförfarande och tränar förmågan att föreslå strategiskt motiverade handlingsalternativ för en hållbar stadsutveckling. Förmågan att tänka i processer , att arbeta med "horisontell och vertikal samverkan" samt att hantera intressekonflikter gällande förändringsskeden tränas i ett praktiknära projekt. Studenterna identifierar värden och viktiga aktörer i specifika stadsutvecklingsprojekt. Olika metoder för att inhämta information, fakta och opinionssamlande används för att ta del av olika perspektiv.
Kursen innehåller en rad inspirationsföreläsningar, metodföreläsning och ett längre projektarbete i grupp, som resulterar i förslag på planerings- och förvaltningsstrategier i ett valt stadslandskap. Projektarbetets mål, tillvägagångssätt, resultat och vilken målgrupp det riktar sig mot avgör vilken kommunikationsform gruppen väljer. Presentation av projektarbetet och muntliga presentationer ingår i kursen som obligatoriska moment liksom ett handledningstillfälle med fokus på metod.
Genomförande
De generella kompetenser som tränas i kursen är kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete, tidsplanering, kreativitet samt självständighet.
Deltagande i presentationer (delpresentation, intern presentation och slutpresentation för den kommun vi arbetar med) samt inlämning av projektrapport och individuell reflektion är obligatoriskt liksom två handledningstillfällen (ett med fokus på metodval och ett som är det sista handledningstillfället innan slutpresentation).
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination sker genom bedömning av inlämnade skriftliga redovisningar. Godkända redovisningar, presentationer och seminariedeltagande krävs för godkänd kurs. Fordringarna specificeras i betygskriterierna senast vid kursstart.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Vid behov kan vissa föreläsningar förekomma på engelska.Studenter som önskar läsa kursen, rekommenderas att först läsa kursen "Planering och förvaltning för hållbar utveckling av stadslandskapet – teorikurs" eller "Hållbar utveckling av stadslandskapet – teorikurs".
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning