Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder
Kursen ger studenterna en grundläggande förståelse för teoretiska och metodologiska kontexter och för vilka perspektiv olika teorier, begrepp och metoder bidrar med till datainsamling och analys. Kursens huvudsakliga fokus ligger på kvalitativa metoder, men den teoretiska kontexten för kvantitativa metoder presenteras också. Kursen presenterar de teoretiska grunderna för social analys, samspelet mellan struktur och handling, hermeneutik, fenomenologi, genusanalys, marxistisk social teori och social rättvisa.
Kursen består av föreläsningar samt individuella och gruppövningar, som diskuteras under seminarier.
Information från kursledaren
Dear all
The course 'The process of research: theories and methods' starts on Tuesday 30 August. First there will be an introduction 09.00-10.00. The introduction will be followed by two lectures the same day: 10.15-12.00 and 13.15-15.00.
After the first week, lectures will be held on Mondays and Tuesdays, mostly 10.15-12.00, but there are also some lectures which are held 13.15-15.00. Please check the schedule. Discussion seminars are held either 10.15-12.00 or 13.15-15.00 on Thursdays; depending on if you belong to the morning or afternoon group.
On Wednesday mornings I will be available on Zoom, for all kind of questions concerning the course and its content. The Zoom link will soon be announced on this homepage.
The only literature you are obliged to purchase is the course book by David Inglis, 'An Invitation to Social Theory'.
You find the schedule, the reading instructions, the information about the course literature, and grading criteria uploaded on the student homepage. Information about seminars, exercises and the exam will soon be available on the course homepage on Canvas.
If you have any questions do not hesitate to write to me.
Welcome!
Örjan Bartholdson
(orjan.bartholdson@slu.se)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0085-10103 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0085
Läsåret 2023/2024
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10395)
2023-08-28 - 2023-09-27
Läsåret 2021/2022
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10254)
2021-08-30 - 2021-09-29
Läsåret 2020/2021
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10228)
2020-08-31 - 2020-09-29
Läsåret 2019/2020
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10073)
2019-09-02 - 2019-10-01
Läsåret 2018/2019
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10157)
2018-09-03 - 2018-10-07
Läsåret 2017/2018
Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder (LU0085-10049)
2017-08-28 - 2017-10-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0085 Forskningsprocessens kontext och process I: teorier och metoder, 7,5 Hp
The Context and Process of Research I: Theories and MethodsÄmnen
Miljövetenskap Landsbygdsutveckling Landsbygdsutveckling MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Motsvarande 120 hp, varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, samhälls- eller humanvetenskap.Kunskaper motsvarande Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Mål
Målet med denna kurs är att utrusta studenterna med en grundläggande vetenskaplig förståelse för samhällsvetenskaplig teori och dess koppling till forskningsprocessen, vilket ska göra det möjligt för studenterna att undersöka olika aspekter av landsbygdsutveckling och miljökommunikation, samt samhällsvetenskap generellt.
Efter avklarad kurs skall studenterna besitta följande förmågor:
kunna beskriva de huvudsakliga teoretiska skolorna inom samhällsvetenskap och hur de är kopplade till metodologiska aspekter och olika forskningsmetoder
formulera forskningsproblem och syften som är relevanta för studiet av landsbygdsutveckling och miljökommunikation samt samhällsvetenskap generellt.
identifiera relevanta metodologiska aspekter i relation till specifika forskningsproblem
uttrycka i skriftlig eller muntlig form grundläggande kunskap och dilemman om metodologiska aspekter och skilda forskningsmetoder, både kvalitativa och kvantitativa. Denna kunskap ska täcka teoretiska och metodologiska förutsättningar och perspektiv inom följande områden: etnografiska metoder, som deltagande observation och olika former av intervjuer, aktionsforskning, statistiska metoders kontext och bakgrund samt analyser av källor och diskurser
urskilja olika nivåer och former av vetenskaplig analys och kunna redogöra deras epistemologiska förutsättningar
värdera och diskutera vetenskapens roll och etiska dilemman i relation till studiet av rurala kontexter och miljökommunikation samt samhällsvetenskap generellt.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar samt individuella och gruppövningar, som diskuteras under seminarier.
Kursen fokuserar på sammankopplingen av teori och metod. Dessutom erbjuder kursen studenterna en generell introduktion till de huvudsakliga teoretiska ramverken till samhällsvetenskap och till kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik. Under kursen ska studenterna också börja arbeta på sina individuella forskningsproblem. De ska formulera ett forskningsproblem och välja lämpliga metoder, i relation till problemet. Kursen ger studenten en grundläggande förståelse för teoretiska och metodologiska kontexter och för vilka perspektiv olika metoder bidrar med till datainsamling och analys. Kursens huvudsakliga fokus ligger på kvalitativa metoder, men den teoretiska kontexten för kvantitativa metoder presenteras också. Kursen presenterar de teoretiska kontexterna för etnografisk metod, aktionsforskning, skapandet av enkäter, grundläggande statistisk metod, kritisk diskursanalys och intervjutekniker.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Seminarier, övningar, skriftlig textkritik, obligatoriskt reflektionspapper, skriftlig examination.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land