Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0088-10255 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0088
Läsåret 2022/2023
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10099)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2020/2021
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10229)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10159)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10158)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare (LU0088-10054)
2017-08-28 - 2017-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0088 Samhällsvetenskaplig teori för landsbygdsutvecklare, 15,0 Hp
Social science theory for rural developersÄmnen
Landsbygdsutveckling LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp landsbygdsutveckling.Mål
Kursens mål är att ge studenterna en grundläggande översikt över samhällsvetenskapliga teorier med särskild tonvikt på hur teorier fungerar som analytiska verktyg. Stor vikt läggs vid metodiska och etiska frågor.
Efter avslutad kurs ska studenten:
muntligt och skriftligt kunna redogöra för olika teoretiska samhällsvetenskapliga sammanhang
muntligt och skriftlig kunna beskriva och analysera samhällelig heterogenitet, inklusive frågor kring globalisering
muntligt och skriftligt kunna resonera kring strukturella respektive handlingsorienterade perspektiv
muntligt och skriftligt kunna redogöra för huvuddragen i den samhällsvetenskapliga forskningshistoriken
muntligt och skriftligt kunna redogöra för olika samhällsvetenskapliga perspektiv och metoder
muntligt och skriftligt kunna diskutera konsekvenserna av val mellan olika teoretiska utgångspunkter för problemformulering och analys
Innehåll
Kursens huvudinnehåll utgörs av en bred introduktion till sociologiska och kulturanalytiska perspektiv som en grund för att förstå samhällen i allmänhet och landsbygder i synnerhet. Generiska kunskaper och färdigheter är en väsentlig del av kursen, inte minst i fråga om att kunna beskriva, presentera och generalisera kring konkreta exempel.
Kursen består av en blandning av föreläsningar och självständiga arbeten enskilt och i grupp utifrån fall, både konstruerade och hämtade från verkligheten, som redovisas och diskuteras under seminarier. Litteraturen behandlas dels i föreläsningar, dels på seminarier och förväntas utnyttjas aktivt i diskussionen av fallstudierna.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen examineras genom skriftliga tentamina, samt seminarieuppgifter. För godkänd kurs krävs godkänd examination, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Globalization: the human consequences. Oxford: Polity Press. Författare: Bauman, Zygmunt 1998: 1) : Sociologiska perspektiv - grundläggande begrepp och teorier. Lund: Studentlitteratur (hela boken) Författare: Engdahl, Oskar & Bengt Larsson 2011 1) Inledning. I: Hansen, Kjell & Karin Salomonsson (red): Fönster mot Europa. Platser och identiteter. Lund: Studentlitteratur. Författare: Hansen, Kjell & Karin Salomonsson 2001: 1) Neoliberalism as Creative Destruction. The Annals of the American Academy of Political and Social Science. Författare: Harvey, David 2007 [Neoliberalism as Creative Destruction. The Annals of the American Academy of Political and Social Science.] (< http://ann.sagepub.com/content/610/1/21>)1) An Invitation to Social Theory. Cambridge: Polity Press. Författare: Inglis, David with Christopher Thorpe 2014 1) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Runa förlag. (144 sidor). Författare: Thurén, Torsten 1992 (eller senare upplaga 1) Dessutom tillkommer ett originalverk av någon mer framstående sociologisk/etnologisk/antropologisk teoretiker. (Ska godkännas av kursansvarig.)