Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder
Kursen ger studenterna en fördjupad förståelse för teoretiska och metodologiska kontexter och för vilka perspektiv olika teorier, begrepp och metoder bidrar med till datainsamling och analys. Kursens huvudsakliga fokus ligger på kvalitativa metoder, men den teoretiska kontexten för kvantitativa metoder presenteras också. Kursen presenterar de teoretiska grunderna för diskurs- och världssystemanalys, sociala analyser av byråkratier och förvaltning, actor-network-theory (ANT), strukturalism och poststrukturalism, kritisk teori och genusteori.
Kursen består av föreläsningar samt individuella och gruppövningar, som diskuteras under seminarier.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0090-10256 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0090
Läsåret 2023/2024
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10394)
2023-09-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10104)
2022-09-29 - 2022-10-31
Läsåret 2020/2021
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10230)
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10074)
2019-10-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10159)
2018-10-01 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder (LU0090-10050)
2017-09-25 - 2017-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0090 Forskningsprocessens kontext och process II: teorier och metoder, 7,5 Hp
The Context and Process of Research II: Theories and MethodsÄmnen
Miljövetenskap Landsbygdsutveckling Landsbygdsutveckling MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Motsvarande 120 hp varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, samhälls- eller humanvetenskap. Grundläggande kunskap om samhällsvetenskaplig teori och dess koppling till forskningsprocessen.Kunskaper motsvarande Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Mål
Målet med denna kurs är att utrusta studenterna med en fördjupad förståelse för den teoretiska och metodologiska kontexten av den samhällsvetenskapliga forskningsprocessen, i syfte att studera aspekter av landsbygdsutveckling och miljökommunikation samt samhällsvetenskap generellt. Kursen fokus är både på kunskap om samhällsvetenskaplig teori samt dess praktiska användning; både avseende deras egen och de övriga studenternas forskning.
Efter avklarad kurs skall studenterna besitta följande förmågor:
Förstå och analysera de logiska och teoretiska premisserna för de grundläggande paradigmen av social teori och beskriva deras koppling till olika forskningsmetoder
Förstå och använda sig av relevanta sociala teorier för att skapa ett forskningssynopsis och identifiera relevanta forskningsmetoder, som är kopplade till teorierna.
Identifiera, diskutera och analysera relevanta metodologiska aspekter i relation till specifika forskningsproblem, samt avgöra vilka forskningsmetoder som bör användas för att kunna svara på frågor som problemet skapar
Analysera vetenskapliga texter i syfte att identifiera och kritiskt analysera explicita och/eller implicita teorier, vilka genomsyrar valet och användningen av forskningsmetoder; bland annat deltagande observation och olika former av intervjuer, aktionsforskning, skapandet av enkäter, användningen av grundläggande statistiska metoder samt analys av källor och diskurser
Demonstrera i skriftlig och muntlig form grundläggande kunskap om användningen av olika forskningsmetoder, i syfte att kunna identifiera relevant empiriskt material i relation till en analys av specifika forskningsfrågor
Utvärdera och reflektera över styrkor och svagheter hos olika forskningsmetoder samt reflektera över forskarstudentens egen position inom forskningsprocessen
Göra bedömningar av etiska dilemman och ageranden i konkreta forskningsprojekt och inom olika metoder, i landsbygdsutveckling och miljökommunikation samt samhällsvetenskap generellt.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar, individuella och gruppövningar, som diskuteras under seminarier.
Denna kurs utgör en fortsättning av kursen " The Context and Process of Research I: Theories and Methods". Syftet med kursen är att studenten efter avslutad kurs ska kunna skapa ett forskningsprojektssynopsis och välja relevanta forskningsmetoder, fullt medveten om deras teoretiska och metodologiska förutsättningar och konsekvenser. Kursen erbjuder studenter en fördjupad kunskap om de grundläggande teorierna inom samhällsvetenskap samt deras koppling till kvalitativa och kvantitativa metoder. Under kursen så kommer studenterna att fortsätta arbeta på sina individuella forskningsprojekt; främst genom att formulera och förtydliga ett forskningsproblem, välja och analysera relevanta forskningsmetoder i relation till forskningsproblemet, samt beskriva och analysera deras teoretiska och metodologiska förutsättningar och konsekvenser i både skriftlig och muntlig form. Dessutom så ger kursen också en fördjupad förståelse av kontexter och perspektiv på olika metoder för datainsamling och analys. Kursen är huvudsakligen fokuserad på kvalitativa metoder samt forskningsprocessers möjliga etiska dilemma.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För att framgångsrikt kunna avsluta kursen måste studenten delta i de obligatoriska momenten, som omfattar gruppövningar, skriftliga övningar, diskussionsseminarier och en hemtenta.
Den avslutande hemtentan avgör vilket betyg studenten kommer att få på kursen.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Förkunskapskravet på grundläggande kunskap om samhällsvetenskaplig teori och dess koppling till forskningsprocessen kan uppfyllas genom kursen "The Context and Process of Research I: Theories and Methods", 7,5 hp.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading criteria for the course 'The Context and Process of Research II: Theories and Methods' of the Master's Programme; Rural Development and Natural Resource Management.
Course code LU0090.
5
Be able to analyze and critically discuss the main content, arguments, concepts and assumptions of the scientific study of social organization, practices and construction of meaning
Be able to analyze, evaluate and critically discuss - using philosophy of science - the role of science related to rural development, natural resource management and environmental communication
Be able to account for and critically discuss the historic and current contexts of the major traditions of philosophy of science.
Be able to analyze and critically discuss the interconnection between theory, methodology and specific methods
Be able to conduct and critically account for a basic process of social theorizing in relation to a specific research project
Be able to demonstrate excellent understanding of the literature of the course.
Submit the final home exam within the stipulated time frame
Submit the auto-ethnography when required
Participate actively in weekly discussion seminars
4
Be able to present a basic analysis of the main content, arguments, concepts and assumptions of the scientific study of social organization, practices and construction of meaning
Be able to present a basic analysis and critically discuss - using philosophy of science - the role of science related to rural development, natural resource management and environmental communication
Be able to account for and critically discuss the historic and current contexts of the major traditions of social theory
Be able to critically discuss the interconnection between theory, methodology and specific methods
Be able to conduct a basic process of social theorizing in relation to a specific research project
Be able to demonstrate substantial understanding of the literature of the course.
Submit the final home exam within the stipulated time frame
Submit the auto-ethnography when required
Participate actively in weekly discussion seminars
3
Be able to describe the main content, arguments, concepts and assumptions of the scientific study of social organization, practices and construction of meaning
Be able to explain - using philosophy of science - the role of science related to rural development, natural resource management and environmental communication
Be able to give a basic account of the historic and current contexts of the major traditions of social theory
Be able to understand the interconnection between theory, methodology and specific methods
Be able to understand how social theorizing is conducted in relation to a specific research project
Be able to demonstrate adequate understanding of the literature of the course.
Submit the auto-ethnography when required
Participate actively in weekly discussion seminars
Insufficient (U)
Litteraturlista
- The literature list is located in the end of the schedule Kommentar: Dear all The literature list is located in the end of the schedule.
Best regards
Örjan and Ildiko