Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LU0091-20131 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LU0091
Läsåret 2023/2024
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20214)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20064)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2020/2021
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20131)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20040)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20106)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande (LU0091-20029)
2017-10-30 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0091 Forskningsprocessen: kvalitativa metoder, dataanalys och akademiskt skrivande, 15,0 Hp
The Process of Research: Qualitative Methods, Data Analysis and Academic WritingÄmnen
Miljövetenskap Landsbygdsutveckling Landsbygdsutveckling MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Forskningsdesign och process | 5,0 | 0302 |
Metoder för datainsamling | 5,0 | 0303 |
Analysmetoder | 5,0 | 0304 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Motsvarande 120 hp varav 90 hp i något ämne inom naturvetenskap, samhälls- eller humanvetenskap.Kunskaper motsvarande Engelska B/6 från gymnasieskolan.
Mål
Syftet med denna kurs är att förse studenter med nödvändiga kunskaper och förmågor för att kunna använda relevanta forskningsmetoder och tillvägagångssätt för analys av data, i syfte att producera klart strukturerade forskningstexter.
Efter avklarad kurs skall studenterna besitta följande förmågor;
välja relevanta forskningsmetoder i förhållande till ett specifikt forskningsproblem
använda dessa metoder i specifika kontexter och även göra relevanta etiska bedömningar
strukturera och skriva en akademisk forskningstext
presentera ett forskningsförslag för ett forskningsprojekt om rurala och/eller miljömässiga frågor, t ex rurala försörjningssystem och naturresurshantering, som även inkluderar en tematisk och teoretisk bakgrund
presentera en analys av publicerade forskningstexter, som handlar om rurala och/eller miljömässiga frågor, t ex rurala försörjningssystem och naturresurshantering eller miljömässiga problem
Innehåll
Kursen består av föreläsningar och övningar individuellt och i grupp.
Kursen ger studenterna förmåga att identifiera och välja ut metoder för att kunna planera och skriva en masteruppsats.
De forskningsmetoder som studenterna kan välja täcker kvalitativa forskningsmetoder, med ett fokus på primär datainsamling, via till exempel etnografiska metoder. Kvantitativa metoder, bland annat enkätundersökningar, kommer också att kort diskuteras. Kursens fokus är att träna studenter att skriva analytiskt och akademiskt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För att bli godkänd på kursen måste studenten delta i obligatoriska moment och lämna in de examen och övningar som är obligatoriska.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Literature list [Literature list ] (https://slunik.slu.se/kursfiler/LU0091/20131.2122/Litterature_list_LU0091_The_process_of_research_2021.docx)