Lokala perspektiv
Kursen ger dig kunskaper om vilken betydelse privat, offentlig och ideell sektor har och har haft i ett landsbygdsutvecklingsperspektiv
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för LU0101
Läsåret 2023/2024
Lokala perspektiv (LU0101-20171)
2023-12-01 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Lokala perspektiv (LU0101-20059)
2022-12-02 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Lokala perspektiv (LU0101-20135)
2021-12-03 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0101 Lokala perspektiv, 7,5 Hp
Local perspectivesÄmnen
Landsbygdsutveckling LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Hemtenta | 5,5 | 0102 |
Problembaserad studie | 1,0 | 0103 |
Seminariedeltagande | 1,0 | 0104 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet.Mål
Kursen syftar till att ge studenterna en god förståelse av olika landsbygder ur lokala perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
reflektera över vilken betydelse privat, offentlig och ideell sektor har och har haft i ett landsbygdsutvecklingsperspektiv
redogöra för landsbygdens huvudsakliga aktörer
muntligt och skriftligt diskutera lokala perspektiv på landsbygdsutveckling.
Innehåll
Studenterna förbereder genom föreläsningar, litteraturstudier och seminarier en studieresa inom kursen då de besöker lantbrukare och andra företagare, lokala grupper och enskilda landsbygdsbor och bekantar sig med deras verksamheter.
Studenterna gör dels ett grupparbete som presenteras muntligt och skriftligt, dels skriver de en individuell text. Både teoretiska och praktiska moment ingår i kursen, såsom litteraturstudier, seminarier och studier i fält.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd hemtentamen. Godkänt grupparbete och godkända individuella texter. Godkänt deltagande i obligatoriska seminarier samt studieresa.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kostnader för studiebesök kan tillkomma. Vissa föreläsningar kan genomföras på engelska.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
1) One uniform welfare state or a multitude of welfare municipalities? The evolution of local variation in Swedish eldercare.
**Länk: **https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9515.2010.00725.x
**Författare: **Trydegård, Gun-Britt och Thorslund, Maths
**Kommentar: **Social policy an d administration 44 (4) 495-511
2) Omsorgsfylld landsbygd, Rumsliga perspektiv på åldrande och omsorg på den svenska landsbygden
**Länk: **http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&af=%5B%5D&searchType=LIST_LATEST&language=sv&pid=diva2%3A770264&aq=%5B%5B%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-7573
**Författare: **Bygdell, Cecilia
**Kommentar: **Upplands Forminnesförenings Tidskrift 56. Ss 29-60; ss 189-193
3) Spotting good ageing: using welfare theory of health to frame the agency of older adults with immigrant backgrounds to attain good ageing
**Länk: **https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2156857X.2021.1902377
**Författare: **Carl Johansson, Ildikó Asztalos Morell, Daniel Lindberg & Lena-Karin Gustafsson
**Kommentar: **Nordic Social Work Research, DOI: 10.1080/2156857X.2021.1902377
4) Work-integrated learning and health literacy as catalysts for Roma empowerment and social inclusion: A participatory action research,
**Länk: **https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1476750317702951
**Författare: **Eklund Karlsson, L. Karin C Ringsberg and Crondahl, K.,
**Kommentar: **Action Research 2019, Vol. 17(4) 549–572
5) The realm of freedom in new rural governance: Micro-politics of democracy in Sweden
**Länk: **https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016718516302913
**Författare: **Seema Arora-Jonsson
**Kommentar: **Geoforum 79 (2017) 58–69
6) Future ageing: welfare technology practices for our future older selves
**Länk: **https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S001632871730229X
**Författare: **Cozza M., Crevani, L., Hallin, A., Schaeffer, J.
**Kommentar: **Special Issue on “Socio-technical futures and the governance of innovation processes”, Futures. The journal of policy, planning and futures studies, vol 109, pp. 117-129
7) Local: global.
**Länk: **https://www.doi.org/10.4135/9781446216293.n9
**Författare: **Cox, K.
**Kommentar: **Cox, K. (2005). Local: global. In P. Cloke, & R. Johnston (Eds.), Spaces of geographical thought: Deconstructing human geography's binaries (pp. 175-198). SAGE Publications Ltd, https://www.doi.org/10.4135/9781446216293.n9
8) Material Worlds: Natural Resources, Resource Geography and the Material Economy.
**Länk: **https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2009.00233.x
**Författare: **Bridge, G.
**Kommentar: **Bridge, G. (2009), Material Worlds: Natural Resources, Resource Geography and the Material Economy. Geography Compass, 3: 1217-1244. https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2009.00233.x
9) Rural Development
**Författare: **Kjell Hansen och Adam Pain
**Kommentar: **Kjell Hansen och Adam Pain (2019) Rural Development, avsnitt om Livelyhood från Introkursen
10) Lokala perspektiv kring hållbar försörjning på landsbygden i södra Afrika.
**Författare: **Hajdu, Flora.
**Kommentar: **Hajdu, Flora. 2015. Lokala perspektiv kring hållbar försörjning på landsbygden i södra Afrika. Ymer 2014 - Resurser och politik i Afrika: Lokala perspektiv på globala processer. Svenska sällskapet för antropologi och geografi (SSAG).
11) Sveriges förändrade lantbruk – Lantbrukarnas egna röster om förändringar sedan 1990-talet och strategier inför framtiden.
**Länk: **https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/fu-food/publikationer/future-food-reports/slu-futurefood_rapport_11.pdf
**Författare: **Hajdu F, Eriksson C, Waldenström C and Westholm E.
**Kommentar: **2020. Sveriges förändrade lantbruk – Lantbrukarnas egna röster om förändringar sedan 1990-talet och strategier inför framtiden. SLU Future Food Reports 11, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU Future Food.