Introduktion till landsbygdsutveckling
Andra viktigt områden kursen behandlar är lantbrukssektorns resurser, olika funktioner, metoder för produktion av varor och tjänster, samt hur lantbrukssektorns komplexa system fungerar. Kursen består av en blandning av föreläsningar och självständigt arbete enskilt och i grupp utifrån fall, både konstruerade och hämtade från verkligheten, som redovisas och diskuteras under seminarier.
I kursen presenteras såväl programmens uppläggning som ett antal central begrepp, metoder och arbetsområden samt framtida arbetsmarknader.
Information från kursledaren
Välkomna till kursen Introduktion landsbygdsutveckling!
Kursstart är tisdag 3 september 13.15 - 16.00 i sal Q i Ulls Hus.
Vi ses dock redan på måndag 2/9 då det är upprop och introduktion till programmet Samhällsutveckling - landsbygd, med studierektorn för programmet, Margarita Cuadra. På ”Ny student-sidorna” https://student.slu.se/studier/nystudent/ kommer det att finnas information om uppropssalar och annat viktigt inför programstarten.
Schemat är lite preliminärt, dvs mindre ändringar kan förekomma.
Om ni har frågor kan ni höra av er till Malin Beckman: malin.beckman@slu.se
Vi ser fram emot att träffa er!
vänligen,
Malin Beckman, Emil Sandström och Therese Engvall
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2024-10-24 och 2024-11-14
Andra kursvärderingar för LU0102
Läsåret 2023/2024
Introduktion till landsbygdsutveckling (LU0102-10365)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Introduktion till landsbygdsutveckling (LU0102-10096)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Introduktion till landsbygdsutveckling (LU0102-10259)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
LU0102 Introduktion till landsbygdsutveckling, 15,0 Hp
Introduction to rural developmentÄmnen
Landsbygdsutveckling LandsbygdsutvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Alla examinerande moment utom uppsatsen | 10,0 | 0102 |
Uppsats | 5,0 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet.Mål
Kursens syfte är att ge studenterna en introduktion till studierna vid SLU, ämnet landsbygdsutveckling samt möjliga framtida yrkesroller. Kursens syfte är även att ge studenterna förståelse av centrala begrepp och teorier kring landsbygders utveckling. Vikt läggs även vid generella färdigheter, såsom vetenskapligt skrivande, som förknippas med anställningsbarhet inom framtida verksamhetsområden.
Efter avslutad kurs skall studenterna kunna
redogöra för begrepp och teorier kring förutsättningar för landsbygders utveckling, inklusive hållbar utveckling
diskutera möjligheter och utmaningar för landsbygder i Sverige och övriga världen
redogöra för samhällets organisering vad gäller landsbygdsutveckling och kunna diskutera intressen och maktförhållanden, lokalt såväl som globalt
översiktligt beskriva naturbruk, med fokus på jordbruk och djurskötsel, och dess betydelse i samhället
diskutera lantbrukets roller för landsbygders utveckling
söka, kritiskt bearbeta och diskutera vetenskaplig litteratur, i tal och skrift
förstå och använda kriterierna för vetenskaplig framställning i skrift.
Innehåll
Kursen består av en blandning av föreläsningar, seminarier, studiebesök och egna arbeten, enskilt och i grupp. De egna arbetena redovisas muntligt eller skriftligt samt diskuteras under seminarier.
Kursen ger en bred introduktion till fältet landsbygdsutveckling med dess mångvetenskapliga karaktär. Kursen tar upp förutsättningar för landsbygders utveckling samt de aktörer, intressen, organisering och maktförhållanden som berör landsbygden, lokalt såväl som globalt. Kursen tar upp hållbar utveckling och introducerar lantbrukets historia.
Kursen lägger vikt vid generella färdigheter med fokus på skriftlig och muntlig framställning, kritiskt tänkande samt studieteknik.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursens mål examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga presentationer samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kostnader för studiebesök kan tillkomma. Vissa föreläsningar kan genomföras på engelska.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**Preliminär litteraturlista **(20230711)
**Kursböcker (Dessa ska ni införskaffa före kursstart): **
- Pain, A. and Hansen, K., 2019. Rural Development. Routledge (kap.1, 4 och 8)
- Schött, K., Hållsten, S., Moberg,B., Strand,H., 2015. Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber.
- Woods, M. 2011. Rural. Oxon and New York: Routledge (kapitel 1,3,4,5 och 9)
Ni ska även läsa en skönlitterär bok om landsbygd, som ni diskuterar i en ”bokcirkel-grupp” i vecka 39. Välj en av följande sex böcker:
- Stig Claesson: Vem älskar Yngve Frej
- Thomas Bannerhed: Korparna
- Doris Lessing: Gräset sjunger (The grass is singing)
- PO Enquist: Musikanternas uttåg
- Marit Kapla: Osebol
- Mats Jonsson: Nya Norrland
Ytterligare litteratur, utöver böckerna får ni tillgång till i Canvas.
Vecka 35
- Woods: Rural. kapitel 1
- Schött et al. 2015. Studentens skrivhandbok. t.o.m. sid 57
- Se video-material om studieteknik (länkar finns i uppgift 2)
Vecka 36 och 37
- Woods: Rural. Kapitel 3 och 4
- Morell; Mats 2008. Jordbruket och Industriomvandlingen. I: Då förändras Sverige. Lund: Studentlitteratur
- Waldenström, Cecilia 2018. Lantbrukets roll i framtidens landsbygder sid. 203-232 i Syssner, J. (red) *Nya visioner för landsbygden? *Linnefors förlag
- Läs material som ingår i Lantbruksvetenskapligt Tema
Vecka 38
- Woods: Rural. Kapitel 5
- Pain och Hansen: kapitel 1
- Ekman, Ann-Kristin 2009. Om utveckling och utvecklingsbegreppet. Opublicerad.
- Forsberg, G., Lundmark, M., Stenbacka, S. 2012 Demografiska myter
- Westholm, Erik 2022. Urbankolonial safari på den svenska landsbygden. SLU: Respons nr 1
Vecka 39
- Läs färdigt din skönlitterära bok
- Kap. 4 och 8 i Pain & Hansen “Rural Development”
Vecka 40
- Kap. 9 i Woods “Rural”
- Earth negotiations bulletin (minst sid 1-2 och 18-20) i relation till Göran Eks föreläsning om biodiversitet.
- Erik Westholms kapitel ”På landsbygden intet nytt?” sid. 41-62 i Syssner, J. (red) Nya visioner för landsbygden?
- Ytterligare material tillkommer
**Vecka 41-42 **
- Läs färdigt Schött et al. 2015. Studentens skrivhandbok