Livmedelsetik
Information från kursledaren
Hi food ethics-students!
Food ethics is an important theme in today's society, and it is a pleasure to note the course is full, and also has a waiting list.
For some reason it is not classified as 'distance course' on the course page, but the course is held entirely online with meetings in real time (IRT). We will meet for lectures, seminars and you will also hold small-group discussions at fixed points of time according to schedule (please see prel. version on this site).
Please also note that since it is a full time course - one need to count on spending about 40 hrs per week with reading, IRT-meetings and writing.
Looking forwars to meeting you all!
Best,
Helena Röcklinsberg,
Associate professor in ethics
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LV0115-10276 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LV0115
Läsåret 2023/2024
2023-09-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
2022-09-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
2021-09-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2020/2021
2020-09-30 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
2019-10-02 - 2019-10-31
Läsåret 2019/2020
2019-10-02 - 2019-10-31
Läsåret 2019/2020
2019-10-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LV0115 Livmedelsetik, 7,5 Hp
Food EthicsÄmnen
Livsmedelsvetenskap Husdjursvetenskap Livsmedelsvetenskap HusdjursvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Föreläsningar och seminarier | 5,0 | 0102 |
Individuell skriftlig uppgift | 2,5 | 0103 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundläggande nivå.Mål
Syftet med kursen är att studenten, oberoende av tidigare kompetens och erfarenhet, utvecklar sina etiska färdigheter både i allmänhet och i relation till livsmedelsfrågor. Efter avslutad kurs ska studenten kunna identifiera etiska problem i livsmedelskedjan, reflektera över dem från olika perspektiv samt uppvisa bekantskap med hur man använder normativt etiska teorier vid etiska analyser av de olika länkarna i livsmedelskedjan. Kursens syfte är vidare att erbjuda studenten träning i etiskt resonerande och reflekterande, både verbalt och i text, för att kunna argumentera för en viss position i enlighet med grundläggande argumentationsregler, såsom konsistens, koherens och relevans.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Identifiera etiska problem i livsmedelskedjan, inklusive sådana som är relaterade till t.ex. livsmedelssäkerhet, fodereffektivitet, bioteknik, hållbar utveckling samt livsmedel från animaliskt ursprung.
Beskriva olika etiska synsätt som figurerat under livsmedelsets historia.
Beskriva och använda ett antal normativt etiska teorier (t.ex. utilitarism, deontologi, dygdetik och kontraktsetik) i frågor inom livsmedelsproduktion, distribution och konsumtion.
Föra etiska resonemang kring betydelsen av sociala sammanhang, kultur, religion och olika normers relevans för beslut rörande mat.
Förklara och reflektera över samspelet mellan etik och vetenskap i förhållande till livsmedelsfrågor.
Formulera en egen etisk syn på ett konkret livsmedelsetiskt problem, samt diskutera argument för och mot ståndpunkten med hjälp av argumentationsanalytisk metod.
Innehåll
Kursens innehåll är strukturerat utifrån de olika länkarna i livsmedelskedjan – från produktion och distribution till konsumtion och avfall. Etiskt relevanta aspekter som förekommer längs livsmedelskedjan undersöks med hjälp av de vanligaste normativa etiska teorierna, med syfte att betona etiska utmaningar och bedöma konflikter mellan exempelvis djurskydd och klimathänsyn, biologisk mångfald och ekonomisk effektivitet, samt den enskilda konsumentens intressen och allmänhetens intressen. Studenterna kommer vidare att läsa livsmedelsetisk litteratur i syfte att få grepp om de teoretiska verktyg som behövs för att både kunna upptäcka relevanta etiska aspekter och förstå argument för och emot olika positioner. Studenterna kommer också att öva sig i etisk argumentation genom aktivt lyssnande på varandras åsikter och själva formulera relevanta frågor till dessa. De kommer också att själva få driva en sammanhängande argumentation i olika frågor. Kursens struktur: Webföreläsningar kommer att hållas för att presentera normativt etiska teorier samt argumentationsanalys som ämne. Under online-baserade IRT-seminarier presenteras och diskuteras olika kärnämnen i livsmedelsetik, där vissa urval görs av studenterna själva. Dessa seminarier är obligatoriska och kräver aktivt deltagande.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Aktivt deltagande i seminarier. Korta skriftliga uppgifter. Hemtenta (uppsatsfrågor, som utdelas mot slutet av kursen, vilka ska besvaras inom en viss tidsram och med ett begränsat antal ord).
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för molekylära vetenskaper
Medansvariga:
Betygskriterier
Describe and analyse ethical issues related to food (production, consumption, distribution and waste) through oral and written discussion based on ethical theories and relevant research literature in ethics and food science.
|
||||
Grade |
3 = Learning outcome |
4 |
5 |
|
Description |
Identify ethical issues in the food chain, including those related to food security, food safety, sustainable development, water supply, and food from animal origin.
|
Discern and relate some of the most relevant ethical issues in the food chain to each other.
|
Discern, critically explore and relate some of the most relevant ethical issues in the food chain to each other.
|
|
|
Explain the ethical relevance of solid science.
|
Show good acquaintance with the difference between scientific facts and ethical issues, and apply to issues in food ethics.
|
Identify examples of the ethical relevance of solid science through a critical elaboration of the course literature. |
|
|
Describe in outline some central ethical theories relevant to food production and food consumption.
|
Describe central ethical theories in a nuanced way and show how it is founded in relevant ethics literature and apply in an ethical analysis regarding food, production, consumption or distribution.
|
Critically elaborate in a nuanced and relating way on central ethical theories leading to a well-founded evaluation of an ethical issue regarding food, production, consumption or distribution. |
|
|
Formulate (in writing) an ethical standpoint and argue for it in a concrete problem of food ethics.
|
Present an issue or dilemma by showing both pro and con arguments. Formulate an ethical standpoint presented in a well-structured text where the steps from description of a problem to suggested solution are well under-pinned by clear arguments and related to the course literature. |
Present an issue or dilemma by showing both pro and con arguments. Construct an ethical standpoint presented in a very well-structured text with a clear degree of novelty and presented with philosophical clarity and well-founded argumentation based on the course literature. |
Litteraturlista
- The good, the right and the fair. An introduction to ethics. Författare: Gjerris M, Nielsen MEJ and Sandøe P [The good, the right and the fair. An introduction to ethics. ] (<NB Not available as e-book, nor as pdf.>) Kommentar: College publ., pp. 192
This is the course book in the discipline of ethics. Presents the idea and purpose of ethical reasoning, and main normaitve ethical theories.
- A short history of food ethics Författare: Zwart, H. (2000) [A short history of food ethics] (<https://link.springer.com/article/10.1023/A%3A1009530412679 >) Kommentar: Journal of Agricultural and Environmental Ethics (2000) 12: 113–126
- Food ethics. The Basics. Routledge, pp.201 Författare: Sandler, Ronald L. (2015) [Food ethics. The Basics. Routledge, pp.201] (https://www.taylorfrancis.com/books/9780203694404) Kommentar: This is the main book in the course theme, food ethics and shuld be read as an introduction.
Additional selected papers are focused on more narrow themes, and will not give the overview.
- Food Citizenship: Is There a Duty for Responsible Consumption? Författare: De Tavernier, Johan (2012) [Food Citizenship: Is There a Duty for Responsible Consumption? ] (http://dx.doi.org/10.1007/s10806-011-9366-7) Kommentar: Journal of Agricultural and Environmental Ethics; 25: 895-907
- Invited review: Breeding and ethical perspectives on genetically modified and genome edited cattle. Författare: Eriksson, S., Jonas, E., Rydhmer, L., Röcklinsberg H. Kommentar: Journal of Dairy Science, 101 (1): 1-17, 2017
- Food Waste and Consumer Ethics. Författare: Gjerris M., Gaiani S. (2014) [Food Waste and Consumer Ethics. ] (<https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-94-024-1179-9_99 >) Kommentar: In: Thompson P.B., Kaplan D.M. (eds) Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics. Springer, Dordrecht.
- Why rational argument fails the genetic modification (GM) debate Författare: Mallinson et al (2018) [Why rational argument fails the genetic modification (GM) debate ] (https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12571-018-0832-1) Kommentar: Food Security (2018) 10:1145–1161
- A Framework for the Ethical Analysis of Novel Foods: The Ethical Matrix. Författare: Mepham, B. [A Framework for the Ethical Analysis of Novel Foods: The Ethical Matrix. ] (<https://link.springer.com/article/10.1023/A%3A1009542714497 >) Kommentar: Journal of Agricultural and Environmental Ethics (12), pp. 165-176.
- Food Retailers as Mediating Gatekeepers between Farmers and Consumers in the Supply Chain of Animal Welfare Meat - Studying Retailers’ Motives in Marketing Pasture-Based Beef. Författare: Schulze, M., Spiller, A & Risius, A. (2019) [Food Retailers as Mediating Gatekeepers between Farmers and Consumers in the Supply Chain of Animal Welfare Meat - Studying Retailers’ Motives in Marketing Pasture-Based Beef. ] (https://link.springer.com/article/10.1007/s41055-019-00040-w) Kommentar: Food Ethics 3,41-52
- The Ethics of Labeling Food Safety Risks. Författare: Swartz, H. (2019) [The Ethics of Labeling Food Safety Risks.] (<https://link.springer.com/article/10.1007/s41055-019-00035-7 >) Kommentar: Food Ethics 2, 127-137