Miljöperception och upplevelse
Information från kursledaren
IMPORTANT: Policy document for students
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MP0005-10214 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MP0005
Läsåret 2024/2025
Miljöperception och upplevelse (MP0005-10014)
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2022/2023
Miljöperception och upplevelse (MP0005-10013)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Miljöperception och upplevelse (MP0005-10291)
2021-08-30 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
MP0005 Miljöperception och upplevelse, 15,0 Hp
Environmental Perception and ExperienceÄmnen
Miljöpsykologi MiljöpsykologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 120 hp och Engelska 6Mål
Målet med kursen är att ge studenterna en introduktion till miljöpsykologi, där såväl miljöeffekter på människor som människors påverkan på miljön ingår, liksom praktisk och teoretisk kunskap om miljöperception. Miljöperception avser de subjektiva sätt som grupper och individer uppfattar och bedömer miljön, samtidigt som man är en aktiv del av denna miljö. Kursen behandlar alla aspekter av miljöupplevelser, dvs. perception, kognition och miljövärdering. Huvudtyngdpunkten är på visuell perception, ljudlandskap och haptik. Relevant forskningsmetodik berörs.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• beskriva och diskutera människa/miljö-relationer utifrån sensoriska modaliteter och kognitiva processer
• beskriva och diskutera relevanta teoretiska perspektiv och koncept avseende utomhusmiljöers effekt på människor
• analysera människors förståelse för och interaktioner med utomhusmiljöer, beroende på olika aspekter som t.ex. genus, ålder, sociala omständigheter, kulturell kontext, känsloläge, funktionsvariation, eller hälsa,
• analysera utomhusmiljöer avseende fysiska egenskaper som t.ex. struktur, mönster, färg m.m. som kan påverka människors perception och upplevelse genom att använda olika analysverktyg.
Innehåll
Kursen kännetecknas av studier av effekter av och upplevelser i utomhusmiljön. Litteraturstudier och övningar ger träning i förmågan att undersöka och analysera människors grundläggande perception, upplevelse och preferenser i relation till utomhusmiljöer. Teoretiska studier baseras på litteratur i miljöpsykologi och angränsande ämnesområden. Studenterna arbetar huvudsakligen på distans, men fysiska kursträffar kan förekomma. Gruppövningar, inklusive muntlig och skriftlig presentation, och skriftliga individuella inlämningsuppgifter är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Deltagande i obligatoriska moment. Godkända individuella inlämningsuppgifter och gruppövningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på distans och på halvfart.Grundläggande kunskaper i landskapsarkitektur, arkitektur, psykologi, pedagogik eller miljövetenskap rekommenderas.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Environmental Perception and Experience (MP0005) – Literature
All compulsory literature will be available either as direct downloads or as links from our digital platform Canvas. If you want the actual physical books, they can normally be bought through online bookstores, although new copies (hardcover or e-book) of Gifford’s book are probably only available directly from the publisher: https://optimalenvironments.com/
**Compulsory Literature **
Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: principles and practice, 5th ed. Chapters 1–3
Mather, G. (2011). Essentials of sensation and perception. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315787275/essentials-sensation-perception-george-mather. E-book
Steg, L., Berg, A. E. van den., & De Groot, J. I. M. (2012). Environmental psychology : an introduction. Wiley-Blackwell. Chapters 4 and 6. E-book
Ode, Å., Hagerhall, C. M., & Sang, N. (2010). Analysing visual landscape complexity: Theory and application. Landscape Research, 35(1), 111–131. https://doi.org/10.1080/01426390903414935
Tveit, M. S., & Sang, A. O. (2014). Landscape assessment in metropolitan areas – developing a visual indicator-based approach. Spool, 1(1), 301–316. https://doi.org/10.7480/spool.2014.1.641
Tveit, M., Ode, Å., & Fry, G. (2006). Key concepts in a framework for analysing visual landscape character. Landscape Research, 31(3), 229–255. https://doi.org/10.1080/01426390600783269
Stoltz, J. (2019). Perceived Sensory Dimensions - A Human-Centred Approach to Environmental Planning and Design. (Above all the Discussion section on PSDs). http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1374120/FULLTEXT01.pdf
and/or
Stoltz, J, Grahn, P. (2021a). Perceived Sensory Dimensions: An Evidence-based Approach to Greenspace Aesthetics. Urban Forestry and Urban Greening, 126989
Additional Journal Articles
Additionally, scientific journal papers will be used in course assignments in the second half of the course. These will be announced later and will all be available via the SLU library or through the online digital platform Canvas.
**Notes on Availability
**Access to e-books, articles from scientific journals and some search engines normally require a connection through the SLU domain (slu.se). This can be achieved either directly at the SLU campuses or indirectly (e.g. at home) via VPN. Instructions on how to connect to the SLU network through VPN can be found here: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/access-to-databases-requires-vpn/