Hälsofrämjande utomhusmiljöer
The course is largely carried out through group work, and is divided into three steps. In step one, literature review, the students identify relevant aspects of health promoting environments for different user groups and for people in general and compile useful literature. This is reported in a written literature review. In step two, different ways of investigating and analysing outdoor spaces in relation to different user groups’ specific needs as well as to people’s general needs are identified and/or developed and tried out. This is reported orally in seminars and in written reports. In step three different strategies to form programs for health promoting environments are developed and compared. This step is also reported orally in seminars and in written reports. The course consists of lectures, exercises (compulsory), group assignments (compulsory), individual assignments (compulsory), seminars (compulsory), and study visits (compulsory).
The course combines mandatory online meetings with tasks carried out in groups and independently, see information below from course leader.
Information från kursledaren
Hi all, I have now added a new version of the schedule. There were a couple of misstakes in the old one. Please note that the course meetings are planned as follows:
Course meeting 1 – Zoom: January 19-21
Course meeting 2 – Zoom: March 7-9
Group meeting at project place: March 21-23
Course meeting 3 – Zoom: May 18-20
The zoomlink has been sent to you by e-mail. You also find it in the schedule at Canvas.
See you at 13.00, January 19th! Anna
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MP0008-30257 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MP0008
Läsåret 2024/2025
Hälsofrämjande utomhusmiljöer (MP0008-30013)
2025-01-20 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Hälsofrämjande utomhusmiljöer (MP0008-30179)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Hälsofrämjande utomhusmiljöer (MP0008-30014)
2023-01-16 - 2023-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
MP0008 Hälsofrämjande utomhusmiljöer, 15,0 Hp
Health Promoting Outdoor EnvironmentsÄmnen
Miljöpsykologi LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå och 15 hp på avancerad nivå samt Engelska 6Mål
Målet med kursen är att skapa kompetens för att förstå, undersöka och utveckla hälsofrämjande miljöer i relation till olika brukargruppers behov, liksom till människors generella behov.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Beskriva och diskutera utomhusmiljöer som en potentiellt hälsofrämjande resurs för olika brukargrupper, liksom för människor i allmänhet.
• Undersöka och analysera privata och offentliga platser i relation till specifika behov hos olika brukargrupper, liksom till människors generella behov
• Ställa evidensbaserad forskning och evidensbaserad design i relation till utvecklingen av hälsofrämjande miljöer
• Beskriva och diskutera deltagande forskningsmetodik i samband med utvecklingen av hälsofrämjande miljöer
• Utforma program (dvs. behovsförklaringar) för utveckling av hälsofrämjande miljöer
• Presentera ovan beskriven kunskap skriftligt, muntligt och visuellt
Innehåll
Kursen genomförs i tre delar. I del ett – litteraturgenomgång – identifierar studenten relevanta aspekter av hälsofrämjande miljöer för olika brukargrupper och för människor generellt och ställer samman användbar litteratur. Detta rapporteras i en skriftlig litteraturgenomgång. I del två identifieras, utvecklas och testas olika sätt att undersöka och analysera utomhusmiljöer i förhållande till olika brukargruppers specifika behov och människors generella behov. Redovisningen av del två sker dels muntligen i seminarier, dels skriftligen i form av rapporter. I del tre utvecklas och jämförs olika strategier för att utforma program för hälsofrämjande miljöer. Denna del redovisas också muntligt i seminarier och som skriftliga rapporter. Kursen består av föreläsningar, övningar och övningsuppgifter (obligatoriska), seminarier (obligatoriska) och studiebesök (obligatoriska).
I kursen kombineras obligatoriska onlineträffar med arbete självständigt och i grupp.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
• Deltagande i obligatoriska moment. Godkänt deltagande i seminarier. Godkänt utförande av övningar och övningsuppgifter. Godkända skriftliga inlämningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart och distans, med obligatoriska onlineträffar. Grundläggande kunskaper i landskapsarkitektur, arkitektur, kulturgeografi, pedagogik eller psykologi rekommenderas.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Literature list [Literature list] (https://slunik.slu.se/kursfiler/MP0008/30257.2122/Literature_list_MP0008_2022.pdf)