Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2022-10-24 och 2022-11-14
Andra kursvärderingar för MV0215
Läsåret 2022/2023
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-M1079)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10192)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2021/2022
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-M1192)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10269)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10206)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning (MV0215-10120)
2018-09-03 - 2018-11-05
Kursplan
MV0215 Världens jordmåner och hållbar vatten- och markanvändning, 15,0 Hp
Soils of the world and sustainable water and soil managementÄmnen
Teknologi MarkvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Världens jordmåner | 5,0 | 0202 |
Mark- och vattenhushållning | 4,0 | 0203 |
Projekt och övningar | 6,0 | 0204 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav(A1N)Betygsskala
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:• 150 hp på grundnivå, varav
• 60 hp i ett naturvetenskapligt ämne såsom biologi, lantbruksvetenskap, markvetenskap, geovetenskap, miljövetenskap eller teknik/teknologi,
• 10 hp kemi,
• 10 hp biologi,
• 20 hp markvetenskap eller geovetenskap
samt
• Engelska 6.
Mål
Kursens syfte är att ge fördjupad kunskap om de globala markresurserna samt om metoder för att motverka markförstöring och främja jordbruksproduktion genom tillämpning av olika strategier för mark- och vattenhantering. Vidare ger kursen fördjupad kunskap om olika resurser och hjälpmedel som används för karakterisering av jordmåner och för att föreslå lämplig mark- och vattenanvändning i jordbrukslandskapet i nationella och internationella sammanhang.Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• beskriva variationer i markens och jordmånernas egenskaper samt hur olika processer, miljöförhållanden och mänskliga aktiviteter påverkar dessa egenskaper,
• beskriva jordmåner i fält, klassificera dem och bedöma deras egenskaper,
• visa förståelse för processer som bidrar till mark- och vattenförstöring och hur olika tekniker för mark- och vattenhantering bidrar till förbättrade markegenskaper och till hållbara produktionssystem i olika jordbrukslandskap,
• föreslå åtgärder som stärker en hållbar markanvändning med hjälp av tekniker för mark- och vattenhantering i givna problemsituationer,
• granska och utvärdera genomförbarheten av föreslagna lösningar kring mark- och vattenhantering för hållbar markanvändning i givna problemsituationer.
Innehåll
Kursen innehåller en kombination av föreläsningar, övningar, projekt och fältarbete. Följande moment behandlas:• hur naturliga och antropogena faktorer och processer förändrar marken,
• jordmånsbildande processer samt egenskaper och användning av olika jordar i olika klimat och landskapsförhållanden,
• jordmånsklassificering och markprofilbeskrivning,
• bedömning av mark enligt internationella referenssystem samt tolkning av jordmåns- och markanvändningskartor,
• tekniker för vatten- och markhantering och markanvändning: hur de kan förbättra marken och främja hållbar jordbruksproduktion: grundläggande principer, metoder och design för dränering och vattenavledning, erosionskontroll, vattenansamlingssystem för infiltration och lagring i dammar samt bevattningsteknik för effektivt nyttjande av vatten och undvikande av försalting av jordbruksmark,
• fallstudier kring utvalda problemsituationer med fokus på hållbar mark- och vattenanvändning (projektarbete).
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Följande krävs för godkänd kurs:• godkänt skriftligt eller muntligt prov,
• godkänd rapportering av övningar och uppgifter inklusive projektarbete,
• aktivt deltagande i obligatoriska moment; dessa omfattar fältarbete, obligatoriska övningar och projektarbete.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för Mark och miljö
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Mv0215: Requirements for pass mark on the course, grading criteria
Requirements for pass mark on the course
- At least 60 % of total point on both exams
- Accepted assignments
- Accepted report and active participation in Project work
- Active participation in the following compulsory exercises:
- Soil profile description in the field (+accepted group report)
- Soil classification
- Soil excursions
- Soil Map of the World, maps and catenas
- Land evaluation
Grading
Exams
The grading points for each exam is calculated as the percentage of total points times 18, i.e. if you score 90% in one exam your grading points for that will be 0.9*18=16.2. If you score below 60% the grading points will be 0.
Assignments
Assignments |
Grade on assignment |
|
Accepted |
High grade |
|
Grading points |
||
Assign. 1 |
1 |
1.5 |
Assign. 2 |
1 |
1.5 |
Assign. 4 |
1 |
1.5 |
Assign. 5 |
1 |
1.5 |
The maximum sum of grading points for Assignments is 6. Assignment 3 is not graded.
For accepted assignment: correct calculation and description of calculation/design, hand in on time.
For elevated/higher grade: Critical analysis /explanation on potentials for improved design and reduced uncertainties in design/calculation (max 300 words, with 3-5 key references supporting arguments.
Max total sum of grading points for exams+assignments is 18+18+6 = 42
Course grades |
Sum of grading points* |
|
SLU |
ECTS |
|
5 |
A |
37-42 |
4 |
B |
33-36 |
3 |
D |
26-32 |
F |
F |
<26 |
*Normal rounding rules will apply, e.g. 36.4 will round off to 36 and 36.6 to 37.
Grading of sub-courses
0001 Soils of the world 5.0 credits
Grades: Pass and fail.
Requirements: Pass on exam, accepted on compulsory exercises in Soils of the world section (i.e. on all except Land evaluation and Project Work; see further sub-course 0003).
0002 Water and soil management, theory 4.0 credits
Grades: Pass and fail.
Requirements: Pass on exam.
0003 Water and soil management, project and exercises 6.0 credits
Grades: Pass and fail.
Requirements: Accepted on Land evaluation exercise and Project work.
Litteraturlista
Soils of the World part:
Driessen, P. M., Deckers J., Spaargaren O. & Nachtergale F. (eds). 2001. Lecture notes on the major soils of the world. World Soil Resources Reports 94.
FAO, Rome. 334 pp.
http://www.fao.org/3/a-y1899e.pdf
Classifications keys and other work material will be supplied.
Water and soil management part:
Soil and Water Conservation Engineering, Seventh edition, 2013. Huffman, R., Fangmeier, D., Elliot, W. & Workman, S. ISBN 1-892769-86-7.
http://elibrary.asabe.org/abstract.aspaid=44039&t=2&redir=&redirType=