Vinodling
- vinodlingens geologiska, biologiska, klimatologiska och ekonomiska förhållanden
- Vinodlingens miljöpåverkan
- vinproduktion globalt med fokus på Europa
- vinodlingens historia
- vinframställning
- kvalitetsbedömning av vin
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MV0221
Kursplan
MV0221 Vinodling, 7,5 Hp
ViticultureKursplan fastställd
2019-12-18Ämnen
Biologi MarkvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Vinodling | 7,50 | 1002 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt engelska 6 eller motsvarande.Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:- beskriva geologiska, biologiska, klimatologiska och ekonomiska förutsättningar för vinodling
- redogöra för den nuvarande vinproduktionen med fokus på Europa
- redogöra for de olika momenten inom vinberedningen
- bedöma och diskutera kvalitets- och kvantitetsaspekter inom vinodlingen utifrån ett produktions- och hållbarhetsperspektiv
Innehåll
Kursen behandlar vinodling och vintillverkning i ett generellt perspektiv. Genom exempel från olika vinproducerande områden förmedlas förutsättningarna för en hållbar vinodling. Kursen förmedlar vindruvornas produktionskrav och samspel med miljön. Aktuell odlingsteknik och särskilt de olika momenten i samband med skörd och vintillverkning diskuteras. Vidare berörs olika odlingssystems och tillverkningsmetoders inverkan på vinets kvalitet och kvantitet. Uppmärksamhet ägnas också åt de ekonomiska och sociala aspekterna på vinodlingens hållbarhet. Kursen baseras på föreläsningar, litteraturstudier, ett individuellt uppsatsarbete inom valfritt område, praktiska bedömningar av vinkvalitet och studiebesök. Obligatoriska kursmoment är uppsatsarbetet och ett studiebesök. Följande områden ingår i kursen:- vinodlingens geologiska, biologiska, klimatologiska och ekonomiska förutsättningar
- vinodlingens miljöpåverkan
- vinproduktionen globalt med fokus på Europa
- vinodlingens historia
- vinberedning
- kvalitetsbedömning av vin
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Följande krävs för godkänd kurs:- godkänd skriftlig eller muntlig tentamen
- godkänd skriftlig och muntlig redovisning av individuellt uppsatsarbete
- godkänt deltagande i studiebesök
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Kursen ges på halvfart under kvällstid. Ett studiebesök genomförs under en lördag-söndag, alternativt i studentens egen regi efter samråd med kursledaren.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för mark och miljöKompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grade criteria, learning objectives and forms of examination
Learning objective |
Grade 3 |
Grade 4 |
Grade 5
|
The student will be able to describe the biological, economic and climatological conditions for viticulture |
The student describes in general terms the biological, economic and climatological conditions for viticulture |
The student integrates and applies his/her knowledge in the subject |
The student evaluates new information and places it in relation to known knowledge in the subject |
The student will be able to describe existing wine production in Europe |
The student describes existing wine production in Europe |
||
The student will be able to describe the different stages in wine making |
The student knows the different stages in wine making |
The student evaluates the different stages in wine making and integrates them in relation to known knowledge in the subject |
|
The student will be able to assess and discuss quality and quantity aspects within viticulture |
The student describes quality and quantity aspects within viticulture |
The student reflects on quality and quantity aspects within viticulture |
The student evaluates new information and places it in relation to known knowledge in the subject |
The student will be able to report orally on a piece of independently performed written work within the framework of the course content according to instructions and act as opponent for another's work |
The student's grammatical errors do not impede understanding of the text, the presentation has a well-structured disposition and scientifically based conclusions. The opponent role is carried out in a factually critical way that is positive for the respondent |
The student's oral and written reports and the opponent's input have a logical disposition, are interesting and have a varied language relevant for the subject. The reports contain scientifically anchored personal reflections. |
|
The student will have the opportunity to attend a study trip within the framework of the course content |
The student participates in a study trip within the framework of the course content |
The student actively participates in the study trip and reports on it in writing in an interesting and logical way. |