Marken som växtplats och växtkännedom 3
Kursen består av två delar – en markvetenskaplig del och en växtdel, som knyts ihop genom att studera hur olika jordar och växtsamhällen relaterar till varandra.
I kursens markdel lär du dig om markens beståndsdelar, markens fysikaliska, kemiska och biologiska processer och egenskaper samt geoteknik. Fokus läggs på naturligt förekommande jordar.
I kursens växtdel lär du dig om växters uppbyggnad, funktion och krav på växtplats samt får en påbyggnad av tidigare växtkännedom.
Information från kursledaren
Välkomna till kursen "Marken som växtplats och växtkännedom 3" (MV0224)!
Kursstart sker måndagen den 29/8 kl.10.15 i sal K.
Tisdagen den 30/8 är det exkursion. Vi kommer besöka olika platser i Uppsala (med buss). Guidning och information kommer delges i bussen, så egna transportmedel är inte tillåtna. Bussen avgår från Ultuna (bussparkeringen utanför kåren) 9.15. Kom i tid! Vi är åter på Ultuna cirka kl. 16. Vi kommer göra stopp för lunch i området runt Rektorsparken/Katedralskolan. Där får ni själva ordna med lunch, antingen på en restaurang i närheten, eller om ni hellre vill ha med er lunch och äta ute i parken. Vi kommer göra flera stopp och gå ut ur bussen, så ha kläder efter väder. Observera att exkursionen är obligatorisk.
Hälsningar,
Kursteamet, genom kursledare Helena Linefur
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MV0224-10044 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MV0224
Läsåret 2023/2024
Marken som växtplats och växtkännedom 3 (MV0224-10306)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2021/2022
Marken som växtplats och växtkännedom 3 (MV0224-10139)
2021-08-30 - 2021-11-01
Kursplan och övrig information
Kursplan
MV0224 Marken som växtplats och växtkännedom 3, 15,0 Hp
Soil as plant habitat and plant knowledge 3Ämnen
Markvetenskap Biologi Markvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
0202 Markfysik | 4,0 | 0102 |
0203 Markbiologi och markkemi | 5,0 | 0103 |
0204 Växten | 3,5 | 0104 |
0205 Växtkännedom | 2,5 | 0105 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:• 30 hp, varav
• 5 hp geologi och hydrologi.
Mål
Syftet med kursens markdel är att ge grundläggande kunskaper om marken och om geotekniska egenskaper hos jord och berg samt om marken som växtmiljö. Växtdelen ger kunskap om växtens byggnad och funktion och dess krav på växtplatsen, samt påbyggnad av växtkännedom.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• redogöra för hur en naturlig markprofil är uppbyggd,
• redogöra för grundläggande markvetenskapliga begrepp och processer,
• redogöra för hur markens kemiska, fysikaliska och biologiska egenskaper påverkar marken som växtplats och hur olika marktyper skiljer sig i detta avseende,
• redogöra för grundläggande växtanatomi och växtfysiologiska begrepp och processer,
• redogöra för växternas krav på växtplatsen,
• redogöra för växters årsrytm, klimatanpassning och stresstålighet, samt vilka faktorer som styr detta,
• identifiera ett urval av träd, buskar och fleråriga örtartade växter,
• utföra enkla tolkningar av markdata för att kunna bedöma en marks egenskaper,
• känna igen svenska vegetationstyper och växtsamhällen samt redogöra för kopplingen till mark och andra ståndortsfaktorer,
• bedöma växters krav på växtplatsen vad gäller markförhållanden och behov av ljus, vatten och näring.
Innehåll
I kursens markdel behandlas följande områden genom föreläsningar och litteratur:
• markens uppbyggnad: fast material (mineralpartiklar, organiskt material) och porsystem (vatten och luft), markprofilen,
• olika jordartstypers egenskaper och hur de påverkar deras lämplighet för olika markanvändningsalternativ,
• markens/jordmaterialets naturliga förmåga att leverera näringsämnen och motverka försurning och vittringens roll i detta,
• lerets och humusämnenas förmåga att binda näringsämnen,
• de viktigaste växtnäringsämnena och deras växttillgänglighet,
• bindning och transport av vatten i mark och olika jordmaterial, växttillgängligt vatten och markluft,
• omsättning av organiskt material och biologiska kväveomvandlingar i marken.
Innehållet i föreläsningar bearbetas i övningar där viktiga markprocesser studeras, olika typer av data diskuteras och tolkas.
I kursens växtdel behandlas följande områden genom föreläsningar och litteratur:
• grundläggande växtanatomi och växtfysiologi inklusive sambandet mellan byggnad och funktion,
• växtplatsfaktorer (ljus, vatten och näring m.m.) som är av central betydelse för etablering, tillväxt och utveckling och hur dessa kan utläsas i växternas yttre karaktärer,
• växters årsrytm, klimatanpassning, stresstålighet och tillväxtdynamik samt vilka faktorer i deras miljö som inverkar på dessa förhållanden,
• inlärning av nya växter varvas med egen repetition av träd, buskar och örtartade växter från tidigare kurstillfällen.
I fältövningar knyts de två kursdelarna ihop genom studier av markprofiler och växtsamhällen och hur de relaterar till varandra.
Fältmomenten och en del av övningarna är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänt resultat från kursens båda delar i markvetenskap respektive växtkännedom.
För godkänd kursdel i markvetenskap krävs:
• godkänd skriftlig tentamen,
• godkända övningsuppgifter,
• deltagande i obligatoriska moment.
För godkänd kursdel i växtkännedom krävs:
• godkänd skriftlig tentamen,
• godkänd växtidentifiering,
• godkända övningsuppgifter,
• deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Förkunskapskravet 5 hp geologi och hydrologi är uppfyllt efter att detta moment är godkänt i kursen LK0292.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för mark och miljö
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
|
|
Betyg 3 (godkänt) |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Examination |
Nivåer |
Lärandemål 1 |
Redogöra för grundläggande markvetenskapliga begrepp och processer |
Studenten kan redogöra för: - markens egenskaper, processerna i marken samt förklara samspelet mellan dessa processer |
Som för betyg 3, samt att studenten kan förklara och diskutera:
|
Som för betyg 4, samt att reflektera över vilken betydelse detta har för markanvändningen |
Skriftlig tentamen |
U, 3, 4, 5 |
Lärandemål 2 |
Översiktligt beskriva naturgivna jordar med avseende på kemiska, fysikaliska och biologiska egenskaper |
Skriftlig tentamen |
U, 3, 4, 5 |
|||
Lärandemål 3 |
Tolka en markprofil-beskrivning |
Studenten känner till hur man gör en markprofil-beskrivning och hur en sådan kan tolkas |
- |
- |
Aktivt deltagande i obligatoriska övningar och redovisningar |
U, G |
Lärandemål 4 |
Utföra enkla tolkningar av markkemiska, markfysikaliska och markbiologiska analysdata för olika markanvändningar |
Studenten kan tolka och utvärdera markprofildata och förstå vilken betydelse detta har för mark-användningen |
- |
- |
Aktivt deltagande i obligatoriska övningar och redovisningar |
U, G |
Lärandemål 5 |
Redogöra för växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion |
Studenten kan redogöra för växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion på ett sätt som visar på en förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering |
Studenten kan redogöra för och diskutera växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion på ett sätt som visar en djupare förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering |
Som för betyg 4, samt att studenten visar en analytisk förmåga när det gäller betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering |
Skriftlig tentamen |
U, 3, 4, 5 |
Lärandemål 6 |
Beskriva de ståndortsfaktorer som är av central betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassningar |
Studenten kan beskriva de ståndortsfaktorer som är av betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassning på ett sätt som visar på förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering |
Studenten kan beskriva och diskutera de ståndortsfaktorer som är av betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassning på ett sätt som visar på en djupare förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering |
Som för betyg 4, samt att studenten visar en analytisk förmåga när det gäller betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering |
Skriftlig tentamen |
U, 3, 4, 5 |
Lärandemål 7 |
Känna till ett bassortiment av perenner (örtartade växter) för användning inom landskapsarkitekturen |
Studenten kan identifiera och korrekt namnge 80 % av genomgångna perenner (örtartade växter) |
- |
- |
Skriftlig tentamen (identifikation av perenner) |
U, G |
Specificering av krav på olika betygsnivåer
Det sammanlagda slutbetyget på kursen baseras på de olika deltentorna Växten, Markfysik samt Markkemi och markbiologi. Då delkursen Markfysik utgör 4 delkurspoäng, Markkemi och markbiologi 5 delkurspoäng, och Växten 3,5 delkurspoäng, väger de tre delkurserna olika tungt i slutbetyget. Delkursen Växtkännedom ger bara godkänt eller ej godkänt, och ingår därför inte i sammanvägningen för slutbetyget.
För bedömningen av slutbetyget används ett system där varje deltenta ger ett antal betygspoäng, vilka baseras på andelen av totalpoängen på respektive deltenta.
Delkurs: Växten |
Delkurs: Markfysik |
Delkurs: Markkemi och markbiologi |
|||
% av totalpoäng på tentan |
Betygspoäng |
% av totalpoäng på tentan |
Betygspoäng |
% av totalpoäng på tentan |
Betygspoäng |
90-100 % |
42 |
90-100 % |
48 |
90-100 % |
60 |
80-90 % |
35 |
80-90 % |
40 |
80-90 % |
50 |
70-80 % |
31,5 |
70-80 % |
36 |
70-80 % |
45 |
60-70 % |
28 |
60-70 % |
32 |
60-70 % |
40 |
<60% |
0 |
<60% |
0 |
<60% |
0 |
Max betygspoäng för alla tre deltentor är: 42+48+60 = 150. För slutbetyg 3 krävs minst 60 % av den totala betygspoängen (90 p). För slutbetyg 4 krävs minst 75 % av den totala betygspoängen (112,5 p). För slutbetyg 5 krävs minst 85 % av den totala betygspoängen (127,5 p).
Slutbetyg |
Total betygspoäng |
5 |
127,5-150 |
4 |
112,5-127,5 |
3 |
90-112,5 |
U |
<90 |
För slutbetyg på kursen MV0224 krävs:
- Minst 60 % av totalpoängen på deltentorna i Markfysik, Markkemi och markbiologi respektive Växten.
- Minst 80 % av totalpoängen på kursens del i identifikation av perenner (Växtkännedom).
- Aktivt deltagande i obligatoriska kursmoment samt godkända redovisningar.
Litteraturlista
Litteratur markvetenskap: Markvetenskap för landskapsarkitekt- och landskapsingenjörsutbildningarna i Uppsala. Karin Blombäck, Sigrun Dahlin och Jan Eriksson.
Övningshäfte markvetenskap: Övningskompendium i markvetenskap
Litteratur Växten: Växtbiologi. Tom Ericsson.
Litteratur Växtkännedom: Perennkompendium samt Träd- och buskkompendium
Kursboken i markvetenskap, övningskompendiet i markvetenskap, perennkompendiet samt träd- och buskkompendiet kommer finnas tillgängliga digitalt på Canvas vid kursstart. Hör av er till kursledaren om ni önskar få tillgång till litteraturen i förväg.
Häftet Växtbiologi kommer kunna köpas i Servicecentret (Ulls hus).