Ny sökning
MV0224

Marken som växtplats och växtkännedom 3

Marken är en av våra viktigaste naturtillgångar, och grunden för all växtlighet. En bred kunskap och förståelse för markens egenskaper och funktioner är grundläggande för all planering och användande av mark.



Kursen består av två delar – en markvetenskaplig del och en växtdel, som knyts ihop genom att studera hur olika jordar och växtsamhällen relaterar till varandra.



I kursens markdel lär du dig om markens beståndsdelar, markens fysikaliska, kemiska och biologiska processer och egenskaper samt geoteknik. Fokus läggs på naturligt förekommande jordar.



I kursens växtdel lär du dig om växters uppbyggnad, funktion och krav på växtplats samt får en påbyggnad av tidigare växtkännedom.

Information från kursledaren

Välkomna till kursen "Marken som växtplats och växtkännedom 3" (MV0224)!

Kursstart sker måndagen den 29/8 kl.10.15 i sal K.

Tisdagen den 30/8 är det exkursion. Vi kommer besöka olika platser i Uppsala (med buss). Guidning och information kommer delges i bussen, så egna transportmedel är inte tillåtna. Bussen avgår från Ultuna (bussparkeringen utanför kåren) 9.15. Kom i tid! Vi är åter på Ultuna cirka kl. 16. Vi kommer göra stopp för lunch i området runt Rektorsparken/Katedralskolan. Där får ni själva ordna med lunch, antingen på en restaurang i närheten, eller om ni hellre vill ha med er lunch och äta ute i parken. Vi kommer göra flera stopp och gå ut ur bussen, så ha kläder efter väder. Observera att exkursionen är obligatorisk.

Hälsningar,

Kursteamet, genom kursledare Helena Linefur

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

MV0224-10044 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för MV0224

Läsåret 2023/2024

Marken som växtplats och växtkännedom 3 (MV0224-10306)

2023-08-28 - 2023-10-30

Läsåret 2021/2022

Marken som växtplats och växtkännedom 3 (MV0224-10139)

2021-08-30 - 2021-11-01

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Betyg 3 (godkänt)

Betyg 4

Betyg 5

Examination

Nivåer

Lärandemål 1

Redogöra för grundläggande markvetenskapliga begrepp och processer

Studenten kan redogöra för:

- markens egenskaper, processerna i marken samt förklara samspelet mellan dessa processer

Som för betyg 3, samt att studenten kan förklara och diskutera:

  • samspelet mellan markens egenskaper och processerna i marken

Som för betyg 4, samt att reflektera över vilken betydelse detta har för markanvändningen

Skriftlig tentamen

U, 3, 4, 5

Lärandemål 2

Översiktligt beskriva naturgivna jordar med avseende på kemiska, fysikaliska och biologiska egenskaper

Skriftlig tentamen

U, 3, 4, 5

Lärandemål 3

Tolka en markprofil-beskrivning

Studenten känner till hur man gör en markprofil-beskrivning och hur en sådan kan tolkas

-

-

Aktivt deltagande i obligatoriska övningar och redovisningar

U, G

Lärandemål 4

Utföra enkla tolkningar av markkemiska, markfysikaliska och markbiologiska analysdata för olika markanvändningar

Studenten kan tolka och utvärdera markprofildata och förstå vilken betydelse detta har för mark-användningen

-

-

Aktivt deltagande i obligatoriska övningar och redovisningar

U, G

Lärandemål 5

Redogöra för växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion

Studenten kan redogöra för växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion på ett sätt som visar på en förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Studenten kan redogöra för och diskutera växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion på ett sätt som visar en djupare förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Som för betyg 4, samt att studenten visar en analytisk förmåga när det gäller betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Skriftlig tentamen

U, 3, 4, 5

Lärandemål 6

Beskriva de ståndortsfaktorer som är av central betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassningar

Studenten kan beskriva de ståndortsfaktorer som är av betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassning på ett sätt som visar på förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Studenten kan beskriva och diskutera de ståndortsfaktorer som är av betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassning på ett sätt som visar på en djupare förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Som för betyg 4, samt att studenten visar en analytisk förmåga när det gäller betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Skriftlig tentamen

U, 3, 4, 5

Lärandemål 7

Känna till ett bassortiment av perenner (örtartade växter) för användning inom landskapsarkitekturen

Studenten kan identifiera och korrekt namnge 80 % av genomgångna perenner (örtartade växter)

-

-

Skriftlig tentamen (identifikation av perenner)

U, G

Specificering av krav på olika betygsnivåer

Det sammanlagda slutbetyget på kursen baseras på de olika deltentorna Växten, Markfysik samt Markkemi och markbiologi. Då delkursen Markfysik utgör 4 delkurspoäng, Markkemi och markbiologi 5 delkurspoäng, och Växten 3,5 delkurspoäng, väger de tre delkurserna olika tungt i slutbetyget. Delkursen Växtkännedom ger bara godkänt eller ej godkänt, och ingår därför inte i sammanvägningen för slutbetyget.

För bedömningen av slutbetyget används ett system där varje deltenta ger ett antal betygspoäng, vilka baseras på andelen av totalpoängen på respektive deltenta.

Delkurs: Växten

Delkurs: Markfysik

Delkurs: Markkemi och markbiologi

% av totalpoäng på tentan

Betygspoäng

% av totalpoäng på tentan

Betygspoäng

% av totalpoäng på tentan

Betygspoäng

90-100 %

42

90-100 %

48

90-100 %

60

80-90 %

35

80-90 %

40

80-90 %

50

70-80 %

31,5

70-80 %

36

70-80 %

45

60-70 %

28

60-70 %

32

60-70 %

40

<60%

0

<60%

0

<60%

0

Max betygspoäng för alla tre deltentor är: 42+48+60 = 150. För slutbetyg 3 krävs minst 60 % av den totala betygspoängen (90 p). För slutbetyg 4 krävs minst 75 % av den totala betygspoängen (112,5 p). För slutbetyg 5 krävs minst 85 % av den totala betygspoängen (127,5 p).

Slutbetyg

Total betygspoäng

5

127,5-150

4

112,5-127,5

3

90-112,5

U

<90

För slutbetyg på kursen MV0224 krävs:

  • Minst 60 % av totalpoängen på deltentorna i Markfysik, Markkemi och markbiologi respektive Växten.
  • Minst 80 % av totalpoängen på kursens del i identifikation av perenner (Växtkännedom).
  • Aktivt deltagande i obligatoriska kursmoment samt godkända redovisningar.

Litteraturlista

Litteratur markvetenskap: Markvetenskap för landskapsarkitekt- och landskapsingenjörsutbildningarna i Uppsala. Karin Blombäck, Sigrun Dahlin och Jan Eriksson.

Övningshäfte markvetenskap: Övningskompendium i markvetenskap

Litteratur Växten: Växtbiologi. Tom Ericsson.

Litteratur Växtkännedom: Perennkompendium samt Träd- och buskkompendium

Kursboken i markvetenskap, övningskompendiet i markvetenskap, perennkompendiet samt träd- och buskkompendiet kommer finnas tillgängliga digitalt på Canvas vid kursstart. Hör av er till kursledaren om ni önskar få tillgång till litteraturen i förväg.

Häftet Växtbiologi kommer kunna köpas i Servicecentret (Ulls hus).

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Landskapsarkitektprogrammet - Uppsala Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Grundnivå (G1F)
Ämne: Markvetenskap Biologi Markvetenskap Biologi
Kurskod: MV0224 Anmälningskod: SLU-10044 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för mark och miljö Studietakt: 100%