Energi och miljö
Kursvärdering
Kursvärderingen är öppen
Värderingen går att besvara till och med 2021-01-31
Andra kursvärderingar för MX0126
Kursplan
MX0126 Energi och miljö, 7,5 Hp
Energy and EnvironmentKursplan fastställd
2016-12-02Ämnen
MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (G1F)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 10 hp kemi.Mål
Kursen syftar till att ge kunskap om olika energislag och deras miljöeffekter, samtidigt som färdigheter i skriftlig- och muntlig framställning tränas. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:- redogöra för grundläggande energibegrepp;
- beskriva och reflektera över fördelar och begränsningar med teknik och system för olika energislag med särskild betoning på de förnybara;
- utvärdera energislag med avseende på miljöpåverkan, särskilt avseende effekter i luft och vatten;
- beskriva och med egna ord reflektera över samhällets energitillförsel och användning i förhållande till deras miljö- och klimatpåverkan och
- skriftligt och muntligt dokumentera och presentera ett fördjupningsprojekt inom området energi och miljö.
Innehåll
Kursen inleds med en introduktion till energibegrepp och strategier kopplade till globala och nationella miljömål. Kursen består av följande lärandeaktiviteter:- föreläsningar om: teknik och system för nyttjande av olika energislag (bl. a. bioenergi, solenergi, vindkraft och vattenkraft); materialbehov och -tillgång för olika typer av energisystem (särskilt vind-, våg- och solenergi); energiomvandling och –lagring; kärnkraft och luftföroreningar och deras effekter på hälsa och miljö;
- laborationer och räkneövningar kopplade till energiomvandling;
- studiebesök till olika energianläggningar;
- ett individuellt projektarbete där studenten analyserar och reflekterar över energisystem kopplade till miljö- och klimatmål. Arbetet presenteras skriftligt och muntligt samt diskuteras vid ett rundabordssamtal och
- examination genom tentamen samt projektarbete.
De schemalagda aktiviteterna inkluderar föreläsningar, räkneövningar, laborationer, handledning, projektredovisning, studiebesök, examination samt utvärdering, medan självstudier inkluderar litteraturstudier och projektarbete.
Obligatoriska moment är handledning, redovisning av projektarbete, studiebesök samt aktivt deltagande vid de muntliga redovisningarna.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen, godkänt projektarbete samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för energi och teknikKompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betyg |
Lärandemål 1 Redogöra för grundläggande energibegrepp |
Lärandemål 2 Beskriva och reflektera över fördelar och begränsningar med teknik och system för olika energislag med särskild betoning på de förnybara |
Lärandemål 3 Utvärdera energislag med avseende på miljöpåverkan, särskilt avseende effekter i luft och vatten |
Lärandemål 4 Beskriva och med egna ord reflektera över samhällets energitillförsel och användning i förhållande till deras miljö- och klimatpåverkan |
Lärandemål 5 Skriftligt och muntligt dokumentera och presentera ett fördjupningsprojekt inom området energi och miljö |
5 | Studenten kan , med en god förståelse och stor självständighet, tillämpa de grundläggande energibegrepp som behandlas under kursen. | Studenten kan, med en god förståelse och stor självständighet, jämföra och utvärdera fördelar och begränsningar med teknik och system för olika energislag | Studenten kan, med en god förståelse och stor självständighet, jämföra och utvärdera olika energislag med avseende på miljöpåverkan | Studenten kan, med en god förståelse och stor självständighet, jämföra och reflektera över samhällets energitillförsel och användning i förhållande till deras miljö- och klimatpåverkan. | |
4 | Studenten kan tillämpa de grundläggande energibegrepp som behandlas under kursen. | Studenten kan, med en god förståelse och ett självständigt resonemang, reflektera över fördelar och begränsningar med teknik och system för olika energislag | Studenten kan, med en god förståelse och ett självständigt resonemang, utvärdera olika energislag med avseende på miljöpåverkan | Studenten kan, med en god förståelse och ett självständigt resonemang, beskriva och med egna ord reflektera över samhällets energitillförsel och användning i förhållande till deras miljö- och klimatpåverkan | |
3 | Studenten kan redogöra för de grundläggande energibegrepp som behandlas under kursen. | Studenten kan beskriva och reflektera över fördelar och begränsningar med teknik och system för olika energislag med särskild betoning på de förnybara | Studenten kan utvärdera olika energislag med avseende på miljöpåverkan, särskilt avseende effekter i luft och vatten | Studenten kan beskriva och med egna ord reflektera över samhällets energitillförsel och användning i förhållande till deras miljö- och klimatpåverkan | Studenten kan; skriftligt och muntligt dokumentera och presentera ett fördjupningsprojekt samt svara på relevanta frågor |
Lärandemålen examineras genom tentamen samt skriftlig- och muntlig presentation av fördjupningsprojekt. Fodringar för godkänd kurs är godkänd tentamen, godkänt projektarbete samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.