Miljö- och djuretik
Information från kursledaren
Det går att göra sen kursanmälan via antagning.se - välkommen att söka! Under vårterminen 2021 kommer kursen inte att ha några fysiska möten utan ges helt via digitala verktyg.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2021-05-30 och 2021-06-20Andra kursvärderingar för MX0130
Kursplan
MX0130 Miljö- och djuretik, 7,5 Hp
Environmental and animal ethicsKursplan fastställd
2017-12-12Ämnen
Husdjursvetenskap MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet.Mål
Kursen syftar till att ge deltagarna en orientering om miljö-och djuretiska frågor med särskilt fokus på deras relevans i jord- och skogsbruk.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för centrala problem i miljö- och djuretik
- Beskriva centrala begrepp och teorier i miljöetiken och djuretiken
- Reflektera över och analysera dessa begrepps och teoriers styrkor, svagheter och problem
- Diskutera miljö- och djuretiska problem särskilt i relation till jord- och skogsbruk
- Formulera en egen ståndpunkt i ett miljö- eller djuretiskt problem och argumentera för den
Innehåll
- Under kursen diskuteras frågor mot bakgrund av olika etiska utgångspunkter och i kontexten av SLUs verksamhetsområde. Denna kontext tydliggörs med hjälp av gästföreläsningar eller studiebesök. I kursen tränas också förmågan till kritisk diskussion, bland annat genom seminarier och skrivövningar.- Miljö- och djuretiken behandlar frågor om hur människan bör förhålla sig till naturen och djuren. Denna kurs behandlar centrala begrepp för diskussionen om människans förvaltning och hållbara nyttjande av biologiska naturresurser. Exempel på sådana frågor är: Har naturen eller ekosystem ett egenvärde? Har djur rättigheter och hur kan de i så fall tolkas? Är det etiskt acceptabel att föda upp djur för köttproduktion? Kan det vara befogat att offra stora naturvärden för att åstadkomma ekonomiska vinster? Är det moraliskt riktigt att patentera grödor i utvecklingsländer? Har vi plikter gentemot framtida generationer? Ett idéhistoriskt perspektiv på miljö- och djuretikdebatten introduceras också.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkänt aktivt deltagande i seminarier med genomförda förberedelseuppgifter.Obligatoriska moment: Seminarier, inklusive skriftliga förberedelseuppgifter.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtproduktionsekologiKompletterande uppgifter
Betygskriterier
3: Studenten redogör för några centrala problem i miljö- och djuretiken. Studenten kan beskriva huvuddragen i några viktiga miljö- och djuretiska teorier och karaktärisera några ingående begrepp. Studenten kan ange några för- och nackdelar för viktiga miljö- och djuretiska teorier. Studenten visar medvetenhet om problem (t.ex. vaghet) hos några ingående begrepp. Studenten diskuterar konkreta miljöetiska problem som presenterats under kursen och använder argument från kurslitteraturen, även i relation till jord- och skogsbruk Studenten presenterar sin ståndpunkt i en konkret miljö- eller djuretisk fråga och ger argument för den.
4: Studenten kan utförligt beskriva huvuddragen i några viktiga miljö- och djuretiska teorier. Studenten använder begreppen väsentligen korrekt. Studenten kan diskutera centrala för- och nackdelar för flera viktiga miljö- och djuretiska teorier. Studenten kan resonera kring definitioner och relevans av de ingående begreppen. . Studenten visar god förmåga att föra självständiga resonemang. Studenten visar förmåga att använda argumenten även på andra miljö- och djuretiska problem än de presenterade, särskilt i relation till jord- och skogsbruk. Studenten ger goda argument för sin ståndpunkt, anger möjliga motargument och bemöter dem.
5: Studenten kan utförligt beskriva huvuddragen i flera viktiga miljö- och djuretiska teorier. Studenten använder begreppen korrekt, konsekvent och med precision. Studenten kan konstruktivt och analytiskt relatera miljö- och djuretiska teorier och begrepp till varandra samt föreslå förändringar i miljö- och djuretiska teorier och begrepp mot bakgrund av styrkor och svagheter. Studenten kan konstruktivt analysera problem ur kurslitteraturen,resonera självständigt, och kan använda andra vetenskapliga texter för att styrka argumentationen särskilt i relation till jord- och skogsbruk. Studenten anger och bemöter utförligt möjliga motargument. Studenten resonerar kring konsekvenserna av ståndpunkten även med hjälp av hypotetiska exempel.