Säker näring i kretslopp
Kursen kombinerar teoretisk inlärning genom föreläsningar med praktiska moment för att nå en ökad förståelse för ämnet. De praktiska momenten är en kompostlaboration, en datorlaboration, ett studiebesök på en avfallsanläggning samt ett projektarbete om riskvärdering.
Kursens tyngdpunkt är biologisk behandling, säker hygienisering, miljövärdering och mikrobiell riskvärdering av kretsloppssystem för biologiskt avfall och decentraliserade avlopp. Detta behandlas i litteratur och på föreläsningar.
I föreläsningar, litteratur, räkneövningar och studiebesök behandlas mängder och sammansättningar på olika fraktioner av biologiskt avfall och avlopp samt hur dessa kan behandlas i olika aeroba och anaeroba processer för avfall och avlopp. Exempel på dessa behandlingstekniker är kompostering, fluglarvskompostering, rötning, infiltration och avloppsdammar. Under kursen fördjupar vi oss i behandlingsprocessers mikrobiologi, termo- och processdynamik, dimensionering, utsläpp, resursanvändning, hygien och praktiska genomförande samt produkternas värde som foder och gödselmedel. Vi går även igenom andra delar av återföringssystemen, t.ex. insamling, distribution och spridning.
Två laboratorieövningar genomförs. I den ena undersöks biologisk behandling i praktiken. Den andra laborationen är en datorlaboration där en miljösystemanalys genomförs. I en fallstudie övas tillämpning av mikrobiell riskvärdering. Ett obligatoriskt studiebesök genomförs vid en avfallsanläggning.
Information från kursledaren
Literature list for the course
Dear students, you will find the literature list for the Safe Nutrient Recycling course 2021/22 trough the link below. The litterature are either open access or will be provided to you during the course.
Looking forward to meet you all later in the autumn!
with kind regards Annika
https://www.dropbox.com/s/7hsebc2lhj24yb7/Litterature%20List%20Safe%20Nutrient%20Recyling%20%20MX0131%202021.pdf?dl=0
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0131-20099 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0131
Läsåret 2022/2023
Säker näring i kretslopp (MX0131-20122)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2020/2021
Säker näring i kretslopp (MX0131-20138)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Säker näring i kretslopp (MX0131-20093)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Säker näring i kretslopp (MX0131-20071)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0131 Säker näring i kretslopp, 15,0 Hp
Safe Nutrient RecyclingÄmnen
Miljövetenskap Biologi Miljövetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamina | 8,5 | 0202 |
Laboration | 2,0 | 0203 |
Projektarbete | 3,5 | 0204 |
Datorövning | 1,0 | 0205 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
- 120 hp på grundnivå, varav 90 hp inom naturvetenskap- Engelska 6
Mål
Kursen avser att ge förståelse för system för säker återföring av växtnäring och organiskt material från biologiskt avfall och avlopp till odling.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
beskriva källorna för biologiskt avfall och avlopp och förklara de olika flödenas egenskaper,
föreslå designkriterier för säkra återföringssystem för växtnäring och organiskt material från biologiskt avfall och avlopp,
beskriva skillnaden mellan mikrobiologisk och makrobiologisk behandling med avseende på biologin och processerna samt värdet i produkterna
beskriva skillnaden mellan aerob och anaerob behandling av fast och flytande avfall, med avseende både på biologi och processer,
utvärdera behandlingssystem för kompostering, rötning och småskaligt avlopp, inklusive källsorterande avloppssystem, med avseende på mikrobiell risk och på systemets miljöeffekter,
föreslå system och processer som säkerställer att den återförd näring är väl hygieniserad, samt beskriva faktorer som reglerar patogeners inaktivering,
värdera resultat från olika miljösystemanalyser och mikrobiella riskvärderingar,
skriftligt och muntligt presentera förslag till återföringssystem för näring från biologiskt avfall och avlopp samt beskriva de faktorer som reglerar inaktivering av patogener.
Innehåll
Kursen kombinerar teoretisk inlärning genom föreläsningar med praktiska moment för att nå en ökad förståelse för ämnet. De praktiska momenten är en kompostlaboration, en datorlaboration, ett studiebesök på en avfallsanläggning samt ett projektarbete om riskvärdering.
Kursens tyngdpunkt är biologisk behandling, säker hygienisering, miljövärdering och mikrobiell riskvärdering av kretsloppssystem för biologiskt avfall och decentraliserade avlopp. Detta behandlas i litteratur och på föreläsningar.
I föreläsningar, litteratur, räkneövningar och studiebesök behandlas mängder och sammansättningar på olika fraktioner av biologiskt avfall och avlopp samt hur dessa kan behandlas i olika aeroba och anaeroba processer för avfall och avlopp. Exempel på dessa behandlingstekniker är kompostering, fluglarvskompostering, rötning, infiltration och avloppsdammar. Under kursen fördjupar vi oss i behandlingsprocessers mikrobiologi, termo- och processdynamik, dimensionering, utsläpp, resursanvändning, hygien och praktiska genomförande samt produkternas värde som foder och gödselmedel. Vi går även igenom andra delar av återföringssystemen, t.ex. insamling, distribution och spridning.
Två laboratorieövningar genomförs. I den ena undersöks biologisk behandling i praktiken. Den andra laborationen är en datorlaboration där en miljösystemanalys genomförs. I en fallstudie övas tillämpning av mikrobiell riskvärdering. Ett obligatoriskt studiebesök genomförs vid en avfallsanläggning.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen examineras genom skriftliga prov, skriftliga laborationsrapporter, skriftlig och muntlig projektredovisning samt ett obligatoriskt studiebesök.
För godkänd kurs krävs godkända prov, godkända rapporter och projektredovisningar samt godkänt deltagande i obligatoriska moment. Obligatoriska moment i kursen är genomförande av och godkänd rapport från:
projekt i mikrobiell riskvärdering
praktisk komposteringslaboration
datorlaboration i miljösystemanalys
Dessutom krävs deltagande i studiebesök på en avfallsanläggning.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för energi och teknik
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading Criteria Safe Nutrient Recycling MX0131
Learning objectives
The course intends to provide an understanding of systems for safe recycling of plant nutrients and organic matter from biological waste and wastewater to cultivation.
After completing the course, the student should be able to:
- describe the sources of biological waste and wastewater and explain the characteristics of the different flows,
- propose design criteria for safe recycling systems for plant and biological materials from biological waste and wastewater,
- describe the difference between microbiological and macrobiological treatment with regard to the biology and processes and the value of the products
- describe the difference between aerobic and anaerobic treatment of solid and liquid waste, with respect to both biology and processes,
- evaluate treatment systems for composting, anaerobic digestion and small scale wastewater, including source separated sewage systems, with regard to microbial risk and environmental impacts of the systems,
- suggest systems and processes that ensure that the recycled nutrients are properly hygienised, as well as describe factors that regulate the inactivation of pathogens,
- evaluate results from different environmental systems analyses and microbial risk assessments,
- write and orally present proposals for recycling systems for nutrition from biological waste and wastewater and describe the factors that regulate inactivation of pathogens.
These course objectives above are related to three different themes of the course and the grouping of the objectives and what criterias the themes are examined in relation to is shown in the table that follow.
Theme: Treatment technologies for municipal solid biodegradable waste and wastewater |
||||
|
|
|||
Grade 3 |
Grade 4 |
Grade 5 |
||
Describes the main features of different treatments and treatments applicability on different waste fractions |
Describes in detail features of different treatments and relates the features to the treatments applicability on different waste fractions
|
Describes in detail features of different treatments and relates features to the treatments applicability on different waste fractions |
||
Theme: Management systems for safe nutrient recycling and methods for evaluating the systems regarding environmental impact and hygiene. |
||||
|
|
|||
Grade 3 |
Grade 4 |
Grade 5 |
||
Defines evaluation criterias for different waste management systems and interprets results from environmental systems assessments. Evaluates a waste treatment and reuse system regarding microbial risks using knowledge about pathogen inactivation. |
Defines evaluation criterias for different waste management systems and interprets results from environmental systems assessments. Evaluates a waste treatment and reuse system regarding microbial risks using knowledge about pathogen inactivation reflecting . |
Defines evaluation criterias for different waste management systems and interprets results from environmental systems assessments. Evaluates a waste treatment and reuse system regarding microbial risks and suggest how system can be improved regarding pathogen inactivation. |
||
Theme: Communication skills, oral and written presentation. |
||||
|
|
|||
Grade 3 |
Grade 4 |
Grade 5 |
||
communicates about recycling systems for biological waste and wastewater: covering relevant content at sufficient level of complexity; using complicated or to basic language. Show knowledge by describing and explaining. |
communicates about recycling systems for biological waste and wastewater: covering relevant content with somewhat unbalanced disposition; an appropriate level of complexity; language adapted to target group but can be improved. Show knowledge by analysing, explaining and concluding. |
communicates about recycling systems for biological waste and wastewater: balanced disposition with an appropriate level of complexity; language well adapted to target group. Show knowledge by reflecting, analysing and contextualising.
|
||
Requirement for passing the course
Detail |
Requirement for passing |
Part in achieving goal |
Contributes to grade % For grade 3 all parts must be passed |
1. Study visits/activity |
Participation |
1, 2 |
0 |
2. Compulsory parts |
Participation |
1, 2 |
0 |
3. Treatment lab |
Passing report and oral examination |
1,2,3 |
20* |
4. ORWARE |
Passing report |
1, 3 |
5* |
6. QMRA Project |
Passing report |
1, 2, 3 |
25* |
7. Examination part 1 |
Passing |
1, 2, 3 |
30 |
8. Examination part 2 |
Passing |
1, 2, 3 |
20 |
* Higher grades requires that the deadlines are met.
Grading
Course component |
5 |
4 |
3 |
Compost lab hand-in Grade translates to |
95% |
80% |
60% |
ORWARE hand-in Grade translates to |
95% |
80% |
60% |
Project hand-in, presentation and opposition |
95% |
80% |
60% |
Examination part 1 Grade limits |
≥85 |
≥70% |
≥50% |
Examination part 2 Grade limits |
≥85 |
≥70% |
≥50% |
Course grade, grade limits on cumulated weighed sum |
≥85 |
≥70% |
≥50% |