System- och livscykelanalys
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
MX0132-10211 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0132
Läsåret 2023/2024
System- och livscykelanalys (MX0132-10411)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
System- och livscykelanalys (MX0132-10208)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2020/2021
System- och livscykelanalys (MX0132-10239)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
System- och livscykelanalys (MX0132-10186)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
System- och livscykelanalys (MX0132-10105)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0132 System- och livscykelanalys, 15,0 Hp
System and life cycle analysisÄmnen
Teknologi MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Projektarbete och laborationer | 7,5 | 0202 |
Tentamen | 7,5 | 0203 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60 hp, varav minst- 45 hp miljövetenskap
- 7,5 hp kemi
- 2,5 hp matematik
Mål
Kursen syftar till att ge en förståelse för hur vetenskapliga problem kan angripas med hjälp av olika system- och livscykelanalytiska metoder. Speciellt ska studenten lära sig hur olika typer av miljösystem och processer kan modelleras och analyseras samt hur man kan kvantifiera användningen av naturresurser och deras miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- ange och förklara grundläggande idéer, begrepp och metoder för problemlösning
- formulera och beskriva utvecklingen av en matematisk modell för ett realistiskt miljörelaterat problem
- skissera hur ett problemlösningsprojekt kan genomföras
- redogöra för och använda de vanligaste typerna av modell- och simuleringsverktyg för miljökomplexa system, vilket även innefattar modellanpassning, känslighetsanalys och optimering
- redogöra för olika metoder för analys av hur en process resulterar i miljöbelastning och förbrukning av naturresurser
- beskriva och tillämpa olika metoder för kvantifiering av effekterna av osäkra och varierande indata till energi- och livscykelanalyser
Innehåll
Kursen presenterar grundläggande principer för problemlösning med hjälp av matematiska och systemanalytiska metoder. Centrala begrepp såsom system och modell gås igenom och tillämpas på olika miljöproblem. Olika typer av modeller presenteras och diskuteras i relation till när och hur de används. Kursen ger även en genomgång av hur en plan för problemlösning ställs upp och genomförs.En central del av kursen utgörs av datorlaborationer under vilka studenten får konstruera, simulera och analysera olika slag av enklare modeller. Stor vikt läggs också på att studenten skall förstå kopplingen mellan struktur och beteende hos ett system. Generella tekniker såsom modellanpassning, känslighetsanalys och optimering, samt hantering av osäkerhet i data behandlas och övas i laborationerna.
Aktuella problem med relevans för miljö och hållbar utveckling gås igenom och beskrivs utifrån ett systemperspektiv. Olika lösningsförslag diskuteras, liksom hur systemet/modellen kan påverkas av olika faktorer. Kursen behandlar även energianalys och kvalitetsaspekter på energi. Dessutom ingår livscykelanalys (LCA) med definition av syfte, systemgränser och funktionell enhet, inventering (LCI), bedömning av miljöpåverkan (LCIA), resultattolkning och känslighetsanalys.
Kursen genomförs i form av föreläsningar, övningar, seminarier och projektarbete med modellering där studenterna också ska genomföra en LCA, vilket inkluderar insamling av data, beräkningar av energi och miljöpåverkan samt analys av osäkerhet och känslighet.
Obligatoriska moment i kursen är introduktion till och redovisning av projektarbete samt seminarier.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända laborationsrapporter, samt godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projekt- och seminarieuppgifter. Godkänt deltagande i obligatoriska moment. • Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.• Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
• Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
• För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
• Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.• Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för Energi och teknik
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Life Cycle Assessment: Quantitative Approaches for Decisions That Matter Författare: H. Scott Matthews, Chris T. Henrickson and Deanna H. Matthews [Life Cycle Assessment: Quantitative Approaches for Decisions That Matter] (https://www.lcatextbook.com/)1) System och Modell - En introduktion till systemanalysen Författare: Gustafsson, Lanshammar, Sandblad ISBN: 91-44-18551-0 [System och Modell - En introduktion till systemanalysen] (https://www.studentlitteratur.se/#9789144185514/System+och+modell) Kommentar: Denna kursbok är en grundbok, som kommer att kompletteras med utdelat material