Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation – introduktion
Information från kursledaren
Vid kursstart behöver ni ha kurslitteraturen
Hej Vid kursstart behöver ni ha köpt/lånat kursböckerna; Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020) Miljöbedömningar enligt miljöbalken. Studentlitteratur. Hallgren, L. & Ljung, M. (2005) Miljökommunikation, aktörssamverkan och processledning. Lund, Studentlitteratur. Vi återkommer med zoom-länk till första kurstillfället. Vänliga hälsningar /Kursteamet
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för MX0136
Läsåret 2019/2020
Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation – introduktion (MX0136-20134), Uppsala 2019-11-01 - 2019-12-03Läsåret 2018/2019
Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation – introduktion (MX0136-20134), Uppsala 2018-11-06 - 2018-12-06Kursplan
MX0136 Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation – introduktion, 7,5 Hp
Environmental impact assessment and environmental communication – introductionKursplan fastställd
2017-12-05Ämnen
MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier.Mål
Syftet med kursen är att studenterna i framtida yrkesroller ska känna till förutsättningarna för samhällsplanering, miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för samhällsplaneringens ramar och hur beskrivningar av miljökonsekvenser används som beslutsunderlag
- redogöra för metoder för att beskriva miljökonsekvenser
- redogöra för vilken roll kommunikation och social interaktion, såsom lärande, samverkan och konflikter spelar i hållbar miljö- och naturresurshantering
- redogöra för grundläggande kommunikationsteori
- redogöra för förutsättningar för dialog, konflikthantering och naturvägledning
Innehåll
Kursen behandlar förutsättningarna för styrning och reglering av samhällets miljö- och naturresurshantering och vilken roll miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation fyller i dessa processer samt de sociala och samhälleliga förutsättningarna för detta. I kursen diskuteras hur planeringssystemet fungerar med särskilt fokus på miljökonsekvensbeskrivning och hur expertkunskap används i beslutsunderlag och planering. Kursdeltagarna går också igenom hur lagstiftningen om miljökonsekvensbeskrivning fungerar, och om metoder för att samla och sammanställa information i beslutsunderlag. Kursdeltagarna introduceras till grundläggande kommunikationsteori och ges möjlighet att undersöka hur kommunikation formar och används i samhällets hantering av hållbarhetsfrågor, naturresurs och miljöproblem. I kursen diskuteras kommunikativa företeelser som dialog, samverkan och demokrati, konflikter och konflikthantering, informationskampanjer och kommunikationsplanering samt naturvägledning.Undervisningsformerna består av föreläsningar med mindre övningar samt litteraturstudier.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig hemtentamen i form av en essä och godkänd redovisning av övningar.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och landKompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier MX0136
Betyg |
3 |
4 |
5 |
Hemtenta |
Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. |
Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. Studenterna känner till metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv. |
Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. Studenten kan också kritiskt diskutera de metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv och kan reflektera över dynamiken mellan olika aktörers handlande |
|
Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser samt förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering. |
Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser och kan illustrera dessa typer med exempel och fallstudier. Studenten kan också redogöra för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och kan diskutera i vilken utsträckning dessa förutsättningar är uppfyllda i ett konkret fall. |
Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser samt analysera kommunikationsprocesser som uppträder i fallstudier med hjälp av teori. Studenten kan också redogöra för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och kan diskutera hur dessa förutsättningar kan uppnås i situationer med relevans för miljö- och naturresurshantering. |
|
Studenten kan redogöra för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering samt redogöra för syfte, formella krav och organisation i dessa typer av planering. |
Studenten kan redogöra för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering och kan diskutera för och nackdelar med dessa verktyg. |
Studenten kan redogöra för olika typer av planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshanteringen och kan diskutera för och nackdelar med dessa verktygs tillämpning i relation till de specifika förutsättningar som kan råda i ett visst fall. |