Att skapa hållbara framtider - en introduktion till framtidsstudier och scenariometoder
Framtidsstudier är ett tvärvetenskapligt ämne. Centralt för ämnet är att utveckla och kritiskt granska scenarier av troliga, möjliga och önskvärda framtider. I denna introduktionskurs kommer vi att fokusera på framtidsstudier som hanterar hållbar utveckling.
Att studera möjliga framtider handlar om att ’framtidssäkra’ samhället eller en sektor. Detta görs genom att identifiera osäkerhetsfaktorer och möjliga konsekvenser av dessa. Dessa används sedan för att utforma beslutsunderlag till planering eller beslutsfattande. Studier av önskvärda framtider handlar om att utveckla visioner av en hållbara framtid för exempelvis en samhällsgrupp, stad eller sektor. Det kan också innebära en analys av vilka åtgärder som krävs för att visionen ska kunna nås, så kallad backcasting.
Under kursen kommer vi att genomgående arbeta med att koppla framtidsstudiemetoder till olika hållbarhetsutmaningar. Vi kommer att arbeta både med etablerade ramverk så som de planetära gränserna och de globala hållbarhetsmålen, samt med att diskutera hållbar utveckling som värdeladdat och konfliktfyllt begrepp.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för MX0150
Läsåret 2020/2021
Att skapa hållbara framtider - en introduktion till framtidsstudier och scenariometoder (MX0150-10302) 2020-08-31 - 2020-11-01Kursplan
MX0150 Att skapa hållbara framtider - en introduktion till framtidsstudier och scenariometoder, 7,5 Hp
Making sustainable futures - An introduction to futures studies and scenario techniquesKursplan fastställd
2019-12-18Ämnen
MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Seminarium & PM | 2,00 | 1002 |
Projektarbete | 4,00 | 1003 |
Hemtenta | 1,50 | 1004 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (A1N)Betygsskala
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå, samt Engelska 6.Mål
.........Innehåll
.........Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
...- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.