Ny sökning
MX0152

Miljöanalys

I denna kurs kommer vi att studera hur man praktiskt arbetar med miljöövervakning i olika miljöer. Kursen tar ett helhetsgrepp på hur man arbetar med allt från planering av försök och övervakningsprogram till utvärdering av data. Viktiga moment är dimensionering av försök, provtagning av mark och vatten, tillämpad statistik och resultatutvärdering med hänsyn till nationella och internationella föreskrifter och riktlinjer för miljöarbete. Utöver miljöanalys kommer kursen att ta upp hur man använder geostatistik för att beskriva heterogenitet i mark och för att utvärdera data från markprovtagning. Exempel och fallstudier kommer att belysa hur miljöövervakning används för att studera effekter av bland annat övergödning och försurning.

Information från kursledaren

Welcome to the course. All course information will be available on the course Canvas page.

Here, you will find a preliminary schedule. See link to the right.

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

MX0152-40045 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för MX0152

Läsåret 2023/2024

Miljöanalys (MX0152-40189)

2024-03-20 - 2024-06-02

Läsåret 2021/2022

Miljöanalys (MX0152-40080)

2022-03-24 - 2022-06-05

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Grading criteria MX0152 Environmental Assessment

Objective

Grade 3

Grade 4

Grade 5

Plan basic environmental monitoring programs and field experiments.

The student should be familiar with the different requirements for undertaking environmental assessment, and with the help of reference literature be able to plan a monitoring program.

The student should be able to rigorously and cogently describe how and why a given environmental study is conducted. The student should also show a basic understanding of the processes or impacts that are to be monitored.

The student should be able to integrate their earlier knowledge about ecosystem functioning within the planning process of an environmental monitoring program, and be able to discuss the value of such a study in relation to current environmental threats.

Apply theoretical and practical knowledge of sampling in both aquatic and terrestrial environments.

The student should actively take part in all practical exercises undertaken in the field, and afterwards be able to describe the monitoring techniques practiced in field within a theoretical context.

Not applied

Not applied

Analyse and evaluate data from experiments and environmental monitoring, to analyse, describe and assess both geochemical and biological environmental status.

The student should, with the aid of reference literature, be able to apply the statistical tests taught during the course, and evaluate the results.

The student should show a deeper understanding of the use of statistics in environmental assessment, and be able to discuss obtained results to evaluate environmental status/quality.

Not applied

Apply the critical load concept and the EU Water Directive to assess ecological status.

The student should understand the concept of critical load and Ecological status and knows how it is used in water management.

The student can evaluate results from calculations of critical load and ecological status and knows how to interpret the results.

The student is able to evaluate strengths and weaknesses of the critical load and ecological status concepts.

Describe the pathways, conversions and effects on the environment of various organic pollutants and metals.

Describe the distribution, fate, and effects of common micro-pollutants and metals in the environment.

Describe and explain the distribution, fate, and effects of common micro-pollutants and metals in the environment.

Explain the distribution, fate, and effects of common and emerging micro-pollutants and metals in the environment in relation to characteristics of the pollutants and the environment.

Describe how indicators are developed and used in environmental assessment.

The student should be able to apply indicators to assess environmental status.

The student should be able to describe how environmental indicators are developed.

Show a deeper understanding in the development and application of ecological indicators.

Account for heterogeneity in soil, and be familiar with applying geostatistics to evaluate data from soil sampling.

The student should be able to describe the underlying causes of heterogeniety in soils, the basic characteristics of spatial data, and methods for the analysis of spatial relationships.

The student should be able to specify the different components that comprise a geostatistical analysis, and how these are connected.

Not applied

Litteraturlista

Kursliteraturen består av vetenskpliga artiklar som finns att tillgå på kursens Canvas-sida.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: EnvEuro - European Master in Environmental Science Mark, vatten och miljö - masterprogram Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Miljövetenskap Miljövetenskap
Kurskod: MX0152 Anmälningskod: SLU-40045 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för vatten och miljö Studietakt: 100%