Miljökonsekvensbeskrivning
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för MX0162
Läsåret 2023/2024
Miljökonsekvensbeskrivning (MX0162-20174)
2023-10-31 - 2024-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
MX0162 Miljökonsekvensbeskrivning, 5,0 Hp
Environmental Impact AssessmentÄmnen
MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 5,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 90 hp inom något av följande ämnen/utbildningsområden: naturvetenskap, samhällsvetenskap, teknik/teknologi, lantbruksvetenskap, landskapsarkitektur eller motsvarande.Mål
Kursen avser att ge studenterna en förståelse för vad miljökonsekvensbeskrivning och miljöbedömning innebär och syftet med att göra dessa.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- resonera kring syftet med miljöbedömning och miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
- tillämpa begrepp som används i miljöbedömning muntligen och skriftligen
- redogöra för miljöbedömningsprocesser och deras roll i planerings- och beslutsprocesser
- identifiera aktörerna och kritiskt diskutera deras roller i processerna
- tillämpa kunskaper förvärvade under grundutbildningen i diskussioner, övningar och projekt om miljöbedömning
- argumentera för hur någon/några miljöaspekter kan konsekvensbedömas.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursens övergripande mål är att studenten ska förstå miljöbedömningsprocessen, dess roll i planerings- och beslutsprocesser samt olika aktörers roller i detta arbete. Kursen introducerar miljöbedömning som ett policyverktyg för hållbar utveckling och behandlar vilken roll miljöbedömning har i styrning och planering av samhällets markanvändning och naturresurshantering, samt förutsättningarna för detta arbete. Kursen omfattar de teoretiska och juridiska ramarna samt centrala begrepp och viktiga moment och processteg för att identifiera, bedöma och hantera olika miljökonsekvenser. I kursen introduceras även vilka aktörer som medverkar och kursdeltagarna får möjlighet att undersöka hur deras kunskaper och erfarenheter kan passa in. Miljöbedömning är både teknisk och socio-politisk till sin natur och i kursen diskuteras krav på deltagande, öppenhet och kvalitet.
Genomförande
Kursen nyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom: föreläsningar, övningar, seminarier, litteraturstudier och ett projektarbete. Kursen innehåller också övningar som syftar till bättre förståelse för hur miljöaspekter konsekvensbedöms. Studenterna tillämpar sina grundutbildningskunskaper i ett mindre projekt.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: Muntlig och skriftlig kommunikation, kritiskt tänkande, samarbete.
Följande moment är obligatoriska: seminarier, projektarbetet.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationsformerna är skriftlig tentamen, redovisning av projekt samt aktivt deltagande vid seminarier.
Fordringar för godkänd kurs är godkänd skriftlig tentamen, godkänd redovisning av projekt samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020) Miljöbedömningar i miljöbalken. Studentlitteratur. [Boken är vald för att studenter tidigare år önskat kurslitteratur på svenska. Vi kommer dock även att komplettera med boken Glasson, J. & Therivel R. (2019) Introduction to environmental impact assessment. Routledge, som finns att tillgänglig att låna och läsa online via SLU-biblioteket.]
Hörnberg Lindgren, C. (2005) Miljökonsekvensbedömningar som rättsligt verktyg för hållbar utveckling. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:143665/FULLTEXT01.pdf
Europakommissionens vägledning kring avgränsning. https://ec.europa.eu/environment/eia/pdf/EIA_guidance_Scoping_final.pdf
Klocker Larsen, R. et al (2020) Omtvistade landskap - Navigering mellan konkurrerande markanvändning och kumulativa effekter https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1454030/FULLTEXT01.pdf
Kågström, M (2016) Between ‘best’ and ‘good enough’: how consultants guide quality in environmental assessment. Environmental Impact Assessment Review 60, 169–175 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925515300871
Naturvårdsverket (2023). Miljöbedömningar enligt kapitel 6 miljöbalken. Webbaserad vägledning. https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/miljobalken/miljobedomningar/
MKB-dagen 2020, panel om aktörers färdigheter och förmågor. https://www.youtube.com/watch?v=sA-W4P-FIkM&list=PLgGFtRVUTORSCbRPSxpTyNnyt_uMwfJR4&index=8 (Videoklipp, se fram till 35.15)
Steinemann, A. (2001) Improving alternatives for environmental impact assessment. Environmental Impact Assessment Review 21, 3-21. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925500000755