Politisk utvärdering
Information från kursledaren
Welcome to the course Policy Evaluation, 7.5 hp!
This course is a collaboration with Uppsala University where all teaching and examination will be held.
For more information about the course regarding schedule, literature, amongst other things, click here: Policy Evaluation - Uppsala University (uu.se)
Information to our new international students
The following link contain information that you, as a new student at SLU, will find useful before arriving in Sweden and while you are here as a student. It contains important information as how to access your student account at SLU and how to register for courses etc: https://student.slu.se/en/studies/new-student/check-list/
Register for the course at SLU only
Self-registration for the course is done in Ladok between 2024-02-28–2024-03-13. Remember that you must be admitted and registered in Ladok to be able take the course. Having access to Canvas does not mean you are registered in the course and without registration, you are risking losing your place in the course. If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
If you need special support, please inform the course leader or student administration at the start of the course so that special arrangements can be made, for example for examination. Certificates from Nais must be presented with information about the support recommended for you. More information can be found here.
Questions
If you have questions regarding the course content, the student account, Student Portal or Ladok Student at Uppsala University, please contact studentadmin@nek.uu.se. For other questions, please contact econ-edu@slu.se.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
NA0138-40166 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för NA0138
Läsåret 2022/2023
Politisk utvärdering (NA0138-40091)
2023-03-22 - 2023-04-27
Läsåret 2021/2022
Politisk utvärdering (NA0138-40113)
2022-03-24 - 2022-05-01
Läsåret 2020/2021
Politisk utvärdering (NA0138-40090)
2021-03-24 - 2021-05-02
Läsåret 2019/2020
Politisk utvärdering (NA0138-40080)
2020-03-25 - 2020-04-30
Läsåret 2018/2019
Politisk utvärdering (NA0138-40129)
2019-03-26 - 2019-05-02
Läsåret 2017/2018
Politisk utvärdering (NA0138-40048)
2018-03-19 - 2018-04-29
Läsåret 2016/2017
Politisk utvärdering (NA0138-40030)
2017-03-20 - 2017-04-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
NA0138 Politisk utvärdering, 7,5 Hp
Policy EvaluationÄmnen
Nationalekonomi NationalekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Engelska B gäller fr.o.m läsåret 2009/10.Kunskaper motsvarande 180 hp, varav 90 hp i nationalekonomi.
Kunskaper motsvarande engelska A.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten ha god kunskap om olika metoder för att utvärdera effekter av politiskt beslutade reformer och åtgärder, och om metodernas styrkor och begränsningar.
Innehåll
Denna kurs syftar till att beskriva och problematisera de metoder som används för att ta reda på om politiska beslut har avsedda (eller oavsedda) effekter på olika samhällsfenomen. Framförallt diskuteras de olika mikroekonometriska utvärderingsmetoder som har vuxit fram under de senaste 15 åren. Kursen syftar till att belysa det "grundläggande utvärderingsproblemet" d v s att vi kan observera vad som händer efter en reform, men inte vad som hade hänt om samma reform inte hade genomförts. Med detta som utgångspunkt förklaras de olika metoder som används för att, trots detta fundamentala problem, ta reda på vilka effekter olika typer av åtgärder och reformer har. Tanken är framförallt att visa på styrkor och svagheter med olika metoder genom verkliga exempel tagna från olika forskningsomåden. Exempel på frågeställningar som kan analyseras med dessa metoder är hur antal elever i en klass påverkar elevernas studieresultat, hur sjukskrivningar påverkas av krav på läkarintyg eller hur föräldrars tid med sina barn påverkas av införandet av pappamånader.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen examineras med inlämningsuppgifter och en kortare skriftlig tentamen.
Godkänd examination.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Litteraturlista
*Angrist, Joshua David; Pischke, Jörn-Steffen.*Mostly harmless econometrics : an empiricist's companion
Princeton: Princeton University Press, cop. 2009