Aktuella teman inom tillämpad agrar ekonomi II
Kursen genomförs med hjälp av en obligatorisk seminariedel där den aktuella forskningen inom ämnet agrar ekonomi behandlas genom ett fokus på inom ämnet nypublicerad litteratur samt på hur forskningen kan bidra till att lösa problem inom jordbrukssektorn. Vidare genomförs kursen med hjälp av en metoddel där studenterna genom ett obligatoriskt projektarbete lär sig tillämpa en aktuell forskningsmetod inom ämnet agrar ekonomi. Studenterna får också identifiera och motivera behov av fortsatt forskning inom ämnet agrar ekonomi, vilket presenteras i en obligatorisk inlämningsuppgift.
Kursen innehåller en genomgång av aktuella forskningsteman och metoder inom ämnet agrar ekonomi. Studenterna får även träning i praktiskt tillämpning av en aktuell metod inom ämnet agrar ekonomi, samt i att identifiera och motivera behov av fortsatt forskning inom ämnet.
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Topics in contemporary applied agricultural economics II!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information.
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, follow this link: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Self-registration for the course is done in Ladok between 2023-04-14 and 2023-04-28. Remember that you must be admitted and registered in Ladok to be able take the course. Having access to Canvas does not mean you are registered in the course and without registration, you are risking losing your place in the course. If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made.
For educational support for an exam, see instructions in the exam registration in Ladok Student. You need to register for alternative exam arrangements no later than 15 workings days prior to the examination day. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You need to register for exams in Ladok. The registration closes 10 workings days prior to the exam. You can find your anonymity code in Ladok Student. It's not possible to register for the exam after the deadline has passed.
On Wednesdays between 12:30-14:30 we have an exam hand out at the department (Ulls hus, 4th floor). Please remember to bring your ID-card.
-
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The educational administrators
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
NA0181-40090 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för NA0181
Läsåret 2021/2022
Aktuella teman inom tillämpad agrar ekonomi II (NA0181-40115)
2022-05-02 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Aktuella teman inom tillämpad agrar ekonomi II (NA0181-40092)
2021-05-03 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Aktuella teman inom tillämpad agrar ekonomi II (NA0181-40082)
2020-05-01 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Aktuella teman inom tillämpad agrar ekonomi II (NA0181-40119)
2019-05-03 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
NA0181 Aktuella teman inom tillämpad agrar ekonomi II, 7,5 Hp
Topics in contemporary applied agricultural economics IIÄmnen
NationalekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng i nationalekonomi. Kunskaper motsvarande Engelska 6.Mål
Kursen syftar till att ge studenterna insikter i den samtida forskningen inom ämnet agrar ekonomi, när det gäller aktuella frågeställningar, tillämpningar och forskningsmetoder.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Diskutera hur aktuella forskningsteman bidrar till att lösa aktuella problem inom jordbrukssektorn.
Tillämpa en aktuell forskningsmetod inom ämnet agrar ekonomi.
Identifiera behov av fortsatt forskning inom ämnet agrar ekonomi.
Innehåll
Kursen genomförs med hjälp av en obligatorisk seminariedel där den aktuella forskningen inom ämnet agrar ekonomi behandlas genom ett fokus på inom ämnet nypublicerad litteratur samt på hur forskningen kan bidra till att lösa problem inom jordbrukssektorn. Vidare genomförs kursen med hjälp av en metoddel där studenterna genom ett obligatoriskt projektarbete lär sig tillämpa en aktuell forskningsmetod inom ämnet agrar ekonomi. Studenterna får också identifiera och motivera behov av fortsatt forskning inom ämnet agrar ekonomi, vilket presenteras i en obligatorisk inlämningsuppgift.
Kursen innehåller en genomgång av aktuella forskningsteman och metoder inom ämnet agrar ekonomi. Studenterna får även träning i praktiskt tillämpning av en aktuell metod inom ämnet agrar ekonomi, samt i att identifiera och motivera behov av fortsatt forskning inom ämnet.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkänt projektarbete.
Godkända inlämningsuppgifter.
Deltagande i obligatoriska seminarier.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading Criteria
- For a pass grade (which is score 3) the student should be able to achieve the course objectives:
- Discuss the concepts and theory behind efficiency and productivity Analysis
- Discuss how topics in efficiency and productivity analysis contribute to solving current problems in the agricultural sector.
- Apply approaches in efficiency and productivity analysis in the field of agricultural economics.
- Identify the need for continued research in the field of agricultural economics.
- Grade score 4: the student should be able to discuss and understand the concepts and approaches in Efficiency and productivity analysis in greater details relative to score 3.
- Grade score 5: The student should be able to compare, contrast and link the approaches in Efficiency analysis and be able to critically examine the approaches and outline the research frontier in efficiency analysis.
Evaluation types:
- Assignments: graded as Pass and Fail
- Seminar presentation: graded as Pass and Fail
- The final exam: graded as
- Pass (grade 3): >= 55 points out of 100;
- Grade 4: >= 75 points out of 100;
- Grade 5: >= 85 points out of 100.
- Final course grade: The final exam grade and a pass in compulsory assignments and seminar presentation determines the final course grade.
- A “Fail” in seminar, assignment or final exam will result in a “Fail” in the final course grade.
Litteraturlista
Book:
- Coelli, T., Rao, D., O’Donnell, C., and Battese, G. (2005). An introduction to efficiency and productivity analysis. An Introduction To Efficiency and Producvitity Analysis.
Articles (subject to few additions):
- Reinhard, S., Lovell, C. A. K., and Thijssen, G. (2002). Analysis of environmental efficiency variation. American Journal of Agricultural Economics 84: 1054–1065.
- Guesmi, B., and Serra, T. (2015). Can we improve farm performance? The determinants of farm technical and environmental efficiency. Applied Economic Perspectives and Policy 37: 692–717.
- Färe, R., Grosskopf, S., Lovell, C. A. K., and Yaisawarng, S. (1993). Derivation of Shadow Prices for Undesirable Outputs - a Distance Function-Approach. The Review of Economics and Statistics 75: 374–380.
- Latruffe, L., and Nauges, C. (2014). Technical efficiency and conversion to organic farming: The case of France. European Review of Agricultural Economics 41: 227–253.
- Picazo-Tadeo, A. J., Beltrán-Esteve, M., and Gómez-Limón, J. A. (2012). Assessing eco-efficiency with directional distance functions. European Journal of Operational Research 220: 798–809.
- Färe, R., Grosskopf, S., Noh, D.-W. W., and Weber, W. (2005). Characteristics of a polluting technology: theory and practice. Journal of Econometrics 126: 469–492.
- Hansson, H. H., Manevska-Tasevska, G., and Asmild, M. (2018). Rationalising inefficiency in agricultural production - the case of Swedish dairy agriculture. European Review of Agricultural Economics 47: 1–24.
- Huang, W., and Bruemmer, B. (2017). Balancing economic revenue and grazing pressure of livestock grazing on the Qinghai-Tibetan-Plateau. Australian Journal of Agricultural and Resource Economics 61: 645–662.
- Pérez Urdiales, M., Lansink, A. O., and Wall, A. (2016). Eco-efficiency Among Dairy Farmers: The Importance of Socio-economic Characteristics and Farmer Attitudes. Environmental and Resource Economics 64: 559–574.
- Cuesta, R. a., Lovell, C. A. K., and Zofio, J. L. (2009). Environmental efficiency measurement with translog distance functions: A parametric approach. Ecological Economics 68: 2232–2242.