Skogliga hållbarhetsanalyser
I denna kurs, som till stora delar baseras på ett projektarbete, kommer du få insikter och färdigheter i att göra en hållbarhetsplan för ett landskap. Detta inbegriper en bristanalys av dagens skogstillstånd, upprättande av mål för ett hållbart brukande av skogen, identifiering av mätbara mål som kan användas för att operationalisera målen i planen, skapande av alternativa planförslag med olika kompromisser mellan målen, utvärdering av alternativen utifrån mål samt, beskrivning av och argumentering för olika planförslag.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för SG0154
Läsåret 2022/2023
Skogliga hållbarhetsanalyser (SG0154-40112)
2023-03-22 - 2023-04-27
Läsåret 2020/2021
Skogliga hållbarhetsanalyser (SG0154-40007)
2021-03-24 - 2021-05-02
Läsåret 2019/2020
Skogliga hållbarhetsanalyser (SG0154-40017)
2020-03-25 - 2020-04-30
Läsåret 2018/2019
Skogliga hållbarhetsanalyser (SG0154-40053)
2019-03-26 - 2019-05-02
Läsåret 2017/2018
Skogliga hållbarhetsanalyser (SG0154-40113)
2018-03-19 - 2018-04-29
Läsåret 2016/2017
Skogliga hållbarhetsanalyser (SG0154-40103)
2017-03-20 - 2017-04-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0154 Skogliga hållbarhetsanalyser, 7,5 Hp
Forestry sustainability analysisÄmnen
Skogshushållning Skogsvetenskap Skogsvetenskap SkogshushållningUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skriftlig rapport projektarbete | 4,0 | 0102 |
Muntlig redovisning av projektarbete | 1,5 | 0103 |
Teoretisk referensram | 2,0 | 0104 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå inklusive- 60 hp skogsvetenskap
eller
- 60 hp skogshushållning
och
- kunskaper om ett avancerat skogligt beslutsstödjande system 7,5 hp
och
- Engelska 6.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna – utifrån grundläggande kunskaper i skogsvetenskap och skoglig planering och med hjälp av beslutsstödsystem - ska fördjupa sina kunskaper inom skogliga hållbarhetsanalyser och den del av ämnet skoglig planering som studenten själv väljer att fördjupa sig inom.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för teorier inom skoglig planering generellt, samt diskutera teorier inom den del av planeringsämnet som fördjupning skett inom
tillämpa metodik och beslutsstöd för att hantera en problemställning inom skogliga hållbarhetsanalyser och den del av planeringsämnet som hen fördjupat sig i
analysera, värdera och diskutera den metodik och de beslutsstöd som har använts
redogöra för andra berörda delar av planeringsämnet samt kritiskt bearbeta och diskutera problemställningar inom dessa
muntligt och skriftligt kommunicera resultatet av ett projekt samt leda och sammanfatta diskussioner.
Innehåll
Kursen bedrivs i form av projektarbeten som berör aktuella och relevanta planeringsproblem. I projektarbete, kommer studenten få insikter och färdigheter i att göra en hållbarhetsplan för ett landskap. Detta inbegriper en bristanalys av dagens skogstillstånd, upprättande av mål för ett hållbart brukande av skogen, identifiering av mätbara mål som kan användas för att operationalisera målen i planen, skapande av alternativa planförslag med olika kompromisser mellan målen, utvärdering av alternativen utifrån mål samt, beskrivning av och argumentering för olika planförslag.
Projektplan upprättas, redovisas och diskuteras inför andra studenter och handledare. Därefter genomförs och slutförs projektet, samt rapporteras skriftligt och muntligt. Både projektplan och projektredovisning är obligatoriska. Dessutom är närvaro är obligatorisk vid alla muntliga redovisningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektplan och projektarbete. Godkänt deltagande i obligatoriska moment
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Tillräckliga kunskaper om ett avancerat skogligt beslutsstödjande system kan erhållas genom kursen Skoglig planering med PlanVis som beslutsstöd, 7,5hpSLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.se.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skoglig resurshushållning