Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2021-03-16 och 2021-04-06Andra kursvärderingar för SG0159
Läsåret 2020/2021
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2021-01-18 - 2021-03-23Läsåret 2020/2021
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2021-01-18 - 2021-03-23Läsåret 2019/2020
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2020-01-20 - 2020-03-24Läsåret 2019/2020
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2020-01-20 - 2020-03-24Läsåret 2019/2020
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2020-01-20 - 2020-03-24Läsåret 2018/2019
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2019-01-21 - 2019-03-25Läsåret 2018/2019
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2019-01-21 - 2019-03-25Läsåret 2018/2019
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2019-01-21 - 2019-03-25Läsåret 2017/2018
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2018-01-15 - 2018-03-20Läsåret 2016/2017
Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv (SG0159-30020), Uppsala 2017-01-16 - 2017-03-21Kursplan
SG0159 Skogsbruket ur organisationsteoretiskt perspektiv, 15,0 Hp
The forestry from organizational theory related perspectiveKursplan fastställd
2015-11-25Ämnen
SkogsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
tentamen | 5,00 | 1002 |
utvärdering grupparbete | 9,00 | 1003 |
grupprapporter | 1,00 | 1004 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (A1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå varav- 60 hp skogsvetenskap
samt
- Svenska motsvarande kravet för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Mål
I kursen ska studenterna analysera vad olika skogliga organisationer verksamma inom skogssektorn vill uppnå och hur dem har organiserat sig för att realisera detta. Genom att jämföra organisationernas mål och arbetsformer med hjälp av organisationsteorier ska studenterna dels lära sig hur arbetsfördelning och arbetsutformning påverkas av olika villkor, dels hur verksamheten kan ledas, struktureras, samt utvecklas.Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Förklara organisationsidéer, beskriva olika grundläggande organisationsformer och diskutera hur idéerna som finns inom skogssektorn präglar val av organisationsform och arbetsprocesser.
- Analysera och kritisk granska hur skogssektorns organisationer har förverkligat sina mål i strategier och styrningsform.
- Analysera, problematisera och kritisk granska hur val av organisationsformer inom skogssektorn påverkar medarbetarskap (samarbete i grupp/arbetsklimat)
- Diskutera skogssektorns ledarskap och val av motivationsmetoder ur teoretiskt perspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande organisationsteorier som studenter använder för att studera skogsnäringens organisationer. Kursen börjar med en diskussion om varför organisationer finns ur flera olika synsätt, samt olika sätt att organisera verksamheten. Studenter kommer därefter att granska skogssektorns val av organisationsformer utifrån dess effektivitet, hur kvalitén på organisationens produkter och tjänster påverkas, och behovet av kompetens och utveckling. Samarbete på en arbetsplats granskas i relation till val av organisationsstruktur, ledarskapsform och motivationsmetoder. Behovet av kommunikation i arbete ska diskuteras och studenter kommer att öva sig i grunderna för förhandlingsteknik. Olika strategiska perspektiv samt styrning av en organisation kommer att diskuteras samt olika sätt att genomföra en organisationsförändring.Studenter jobbar i grupp mot en organisation som blir deras observationsenhet. Varje grupp har en kontaktperson vid organisationen som kan svara på studenternas frågor i relation till de olika kursmoment. Varje gruppmedlem presenterar i tvärgrupper analysresultaten för sin organisation och tvärgrupper diskuterar vad som överensstämmer eller skiljer sig mellan organisationer och varför. Deltagande i tvärgruppsdiskussioner och seminarier är därför obligatorisk. I slutet av kursen träffar studenter representanter från sin organisation för att fördjupa sig i olika organisationsaspekter som studenterna vill diskutera vidare.
Ledarrollen i studenternas grupparbete ska ambulera så att alla studenter ska prova på att leda gruppens arbete och utvärdera denna roll.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationsformer som används i kursen är formulering av frågor till organisationsledning för olika kursmoment samt en skriftlig hemtentamen. Frågorna ska vara förankrad i organisationsteori och formuleringen ska visa hur väl studenten uppfyller lärande mål.För godkänd kurs ska studenten presentera godkända frågor, godkänd skriftlig hemtentamen, godkända övningsuppgifter samt godkänt deltagande i obligatoriska gruppdiskussioner.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper ochfärdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se