Skoglig Ekologi
Kursen är upplagd som en PBL (problembaserat lärande) där studenterna arbetar i basgrupper med fallstudier och ekologiska frågeställningar. Fallstudierna representerar olika ekologiska områden och varje fall avslutas med diskussion och sammanfattning av slutsatser.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för SG0220
Kursplan
SG0220 Skoglig Ekologi, 15,0 Hp
Forest EcologyKursplan fastställd
2017-11-15Ämnen
SkogsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (G2F)Betygsskala
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande- 75 hp skogsvetenskap inklusive 7,5 hp ekologi
eller
- 75 hp biologi inklusive 7,5 hp ekologi
samt
- engelska 6
Mål
Kursen ger studenten kunskap om grundläggande ekologisk teori inom terrestra och akvatiska delar av ekosystem.Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för grundläggande ekologiska begrepp och teorier
- Tillämpa och diskutera ekologiska begrepp och teorier på evolutionsbiologiska problem inklusive beteendeekologi samt evolutionsdrivande processer och mekanismer
- Tillämpa och diskutera ekologiska begrepp och teorier på populationsekologiska problem inklusive populationsreglerande mekanismer
-Tillämpa och diskutera ekologiska begrepp och teorier på samhällsekologiska problem inklusive samhällsekologiska mönster och biologiska samhällens regleringsmekanismer
- Tillämpa och diskutera ekologiska begrepp och teorier på reproduktionsbiologiska problem inklusive växters olika reproduktionssystem
- Söka relevant information, tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till informationen, och använda informationen som en del i att lösa ekologiska problem.
Innehåll
Kursen behandlar ekologiska begrepp och teorier som studenter sedan använder för att lösa problem inom olika ekologiområden. Under kursen tillämpas problembaserat lärande (PBL) som utgår från studenternas erfarenheter, intressen och frågor. Studenterna arbetar i basgrupper med att formulera ekologiska frågor kring olika fall. Därefter arbetas enskilt med att finna lösningar på de identifierade frågeställningarna i respektive fallstudier. Varje fallstudie avslutas med en diskussion där basgruppsmedlemmarna jämför och sammanfattar sina kunskaper om ämnet och besvarar de frågor som de tidigare har formulerat. De olika fallen representerar olika ekologiska områden som behandlas inom kursen. Till varje delmoment hör också föreläsningar och övningar. Basgruppsarbete och övningar är obligatoriska delar i kursen.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Godkända skriftliga inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Till studenternas hjälp för att avgöra vilka områden som är relevanta att fördjupa sig i, finns ett måldokument med noggrant specificerade delmål för kursen.SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och
färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se.