Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor
Kursen inleds med en introduktion till viktiga marknadsföringskoncept såsom värdedefintioner med avseende på hållbar utveckling, intressentteori, social practice theory, relationsmarknadsföring, nätverk och Corporate Social Responsibility (CSR). Därefter följer en orientering om och tillämpning av metoder för marknadsundersökningar. Här läggs en grund i marknadsföringskoncept, för att skapa en epistemologisk insikt (Product dominant Logic och Service Dominant Logic). Avslutningsvis behandlas även CSR i marknadsföring och strategi i både teori och tillämpningar. Centrala element är intressentanalys, värdegrundsanalys och kommunikation vilka studeras i termer av strategisk förändring, affärsmodellsutveckling och innovation i teori och praktik. Inom kursen beaktas industristruktur och företagsstrategi med bakomliggande mekanismer och konsekvenser för företagsutveckling.
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och övningar samt projektarbete i vilka en fördjupad kunskapsteoretisk insikt och vokabulär utvecklas.
Obligatoriska moment i kursen är övningar, seminarier, gästföreläsningar och studiebesök samt aktivt deltagande i projektarbetet. Projektarbetet innebär även tillfälle för att öva analytiska och retoriska färdigheter.
Information från kursledaren
Curse start - in ZOOM + please register in zoom
We will not be able to meet in person the first day of the course, November 2nd (10.30-12.30) as planned due to Covid 19. Please log in, in zoom: https://slu-se.zoom.us/j/7550490044 Meeting ID: 755 049 0044 Passcode: 490044 Please make sure you have access to the course book at start of the course: Beltz, Frank-Martin & Peattie, Ken, (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, (2nd Ed.), John Wiley and Sons Ltd. Chichester, the UK. Please register for the course in Ladok Please check your SLU e-mail for an e-mail that is an invitation to the course Canvas page. You need to accept the invitation in order to access the Canvas page for the course. Looking forward to meeting you all - in zoom!
2020-09-24
September 24th - A preliminary schedule for the course is now available
The preliminary schedule is subject for change. Please make sure you have access to the course book right from the start of the course. Lectures are offered through zoom, and seminars are offered in class room meetings. Red parts in the attached schedule are mandatory in the course.
2020-08-31
Welcome to the course!
A preliminary Schedule will be available before the course starts. Please make sure you have the course book at start of the course :-) Cilla
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0221-20025 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0221
Läsåret 2019/2020
Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor (SG0221-20011)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor (SG0221-20061)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0221 Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor, 15,0 Hp
Sustainable Marketing in the Biobased SectorÄmnen
Skogsvetenskap Företagsekonomi Skogsvetenskap FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande 120 hp inklusive minst- 30 hp företagsekonomi eller
- 60 hp skogsvetenskap inklusive 5 hp i marknadsföring
samt
- Engelska 6
Mål
Kursen bygger på hållbar företagsutveckling inom biobaserad industri, speciellt skogsindustri. Den är baserad på en förståelse av värdeproduktion som bygger på ekonomiska, miljömässiga och sociala värdedimensioner.
Efter avslutad kurs ska studenten att kunna:
beskriva och argumentera för relevanta teorier inom marknadsföring, i synnerhet de som hänför sig till service, relationer och värde
redogöra för och motivera val av metoder och teorier och deras begränsningar inom marknadsföring med avseende på hållbar utveckling
bedöma vetenskapliga studier av marknadsföringsstrategier i förhållande till den yttre miljön och organisationens resurser. Detta inkluderar även etiska aspekter av affärsutveckling.
utvärdera och tillämpa olika ansatser för hållbar utveckling inom marknadsföring.
tillämpa kunskap om strategi och marknadsföring i en föränderlig miljö med fokus på innovation, samarbete och strukturella förändringar samt kommunikation.
definiera och kritiskt granska marknadsstrategiska utmaningar i den biobaserad industrin, inklusive skogssektorn.
Innehåll
Kursen inleds med en introduktion till viktiga marknadsföringskoncept såsom värdedefintioner med avseende på hållbar utveckling, intressentteori, social practice theory, relationsmarknadsföring, nätverk och Corporate Social Responsibility (CSR). Därefter följer en orientering om och tillämpning av metoder för marknadsundersökningar. Här läggs en grund i marknadsföringskoncept, för att skapa en epistemologisk insikt (Product dominant Logic och Service Dominant Logic). Avslutningsvis behandlas även CSR i marknadsföring och strategi i både teori och tillämpningar. Centrala element är intressentanalys, värdegrundsanalys och kommunikation vilka studeras i termer av strategisk förändring, affärsmodellsutveckling och innovation i teori och praktik. Inom kursen beaktas industristruktur och företagsstrategi med bakomliggande mekanismer och konsekvenser för företagsutveckling.
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och övningar samt projektarbete i vilka en fördjupad kunskapsteoretisk insikt och vokabulär utvecklas.
Obligatoriska moment i kursen är övningar, seminarier, gästföreläsningar och studiebesök samt aktivt deltagande i projektarbetet. Projektarbetet innebär även tillfälle för att öva analytiska och retoriska färdigheter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända seminarier, godkända övningar och aktiv närvaro vid externa föreläsares medverkan och studiebesök samt projektrelaterade övningar. Godkända inlämningsuppgifter och godkänd skriftlig eller muntlig tentamen.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och
färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd från 2022-05-23 (SLU.sfak.2022.3.1.1-82). Student som inte har avslutat kursen ges möjlighet att inom två år efter nedläggning fullgöra fordringarna för kursen. Kursansvarig institution erbjuder minst tre examinationstillfällen under två år efter nedläggningsdatum samt minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav. Student som önskar genomföra examinationsmoment eller annat obligatoriskt moment uppmanas kontakta biträdande prefekt/motsvarande vid kursansvarig institution för att anmäla intresse och få information om när tillfälle till omexamination ges.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
För att tillgodogöra sig kursen på ett bra sätt rekommenderas kunskaper i marknadsföring motsvarande minst 5 hp på grundläggande nivå. Dessutom rekommenderas grundläggande kunskaper inom skogsvetenskap så att man känner till skogssektorn inklusive skogsindustrins villkor och produkter.Kursen har ersatts av SG0275
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Sustainbility Marketing: A Global Perspective (2nd ed.) Författare: Beltz & Peattie (2012) [Sustainbility Marketing: A Global Perspective (2nd ed.)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SG0221/20011.1920/About_the_course_book-_2018.docx) Kommentar: This is the main course book. The course also uses academic articles as a basis for lectures, for seminars and in seminars. These articles are available on our Canvas page or through the SLU Library