Ny sökning
SG0221

Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor

Kursen inleds med en introduktion till viktiga marknadsföringskoncept såsom värdedefintioner med avseende på hållbar utveckling, intressentteori, social practice theory, relationsmarknadsföring, nätverk och Corporate Social Responsibility (CSR). Därefter följer en orientering om och tillämpning av metoder för marknadsundersökningar. Här läggs en grund i marknadsföringskoncept, för att skapa en epistemologisk insikt (Product dominant Logic och Service Dominant Logic). Avslutningsvis behandlas även CSR i marknadsföring och strategi i både teori och tillämpningar. Centrala element är intressentanalys, värdegrundsanalys och kommunikation vilka studeras i termer av strategisk förändring, affärsmodellsutveckling och innovation i teori och praktik. Inom kursen beaktas industristruktur och företagsstrategi med bakomliggande mekanismer och konsekvenser för företagsutveckling.


Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och övningar samt projektarbete i vilka en fördjupad kunskapsteoretisk insikt och vokabulär utvecklas.


Obligatoriska moment i kursen är övningar, seminarier, gästföreläsningar och studiebesök samt aktivt deltagande i projektarbetet. Projektarbetet innebär även tillfälle för att öva analytiska och retoriska färdigheter.


Information från kursledaren

2020-10-28
Curse start - in ZOOM + please register in zoom
We will not be able to meet in person the first day of the course, November 2nd (10.30-12.30) as planned due to Covid 19. Please log in, in zoom: https://slu-se.zoom.us/j/7550490044 Meeting ID: 755 049 0044 Passcode: 490044 Please make sure you have access to the course book at start of the course: Beltz, Frank-Martin & Peattie, Ken, (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, (2nd Ed.), John Wiley and Sons Ltd. Chichester, the UK. Please register for the course in Ladok Please check your SLU e-mail for an e-mail that is an invitation to the course Canvas page. You need to accept the invitation in order to access the Canvas page for the course. Looking forward to meeting you all - in zoom!

2020-09-24
September 24th - A preliminary schedule for the course is now available
The preliminary schedule is subject for change. Please make sure you have access to the course book right from the start of the course. Lectures are offered through zoom, and seminars are offered in class room meetings. Red parts in the attached schedule are mandatory in the course.

2020-08-31
Welcome to the course!
A preliminary Schedule will be available before the course starts. Please make sure you have the course book at start of the course :-) Cilla

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

SG0221-20025 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för SG0221

Läsåret 2019/2020

Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor (SG0221-20011)

2019-11-01 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor (SG0221-20061)

2018-11-05 - 2019-01-20

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

  1. Sustainbility Marketing: A Global Perspective (2nd ed.) Författare: Beltz & Peattie (2012) [Sustainbility Marketing: A Global Perspective (2nd ed.)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SG0221/20011.1920/About_the_course_book-_2018.docx) Kommentar: This is the main course book. The course also uses academic articles as a basis for lectures, for seminars and in seminars. These articles are available on our Canvas page or through the SLU Library

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Skogsvetenskap Företagsekonomi Skogsvetenskap Företagsekonomi
Kurskod: SG0221 Anmälningskod: SLU-20025 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Studietakt: 100%