Ekologi och trädbiologi
Kursen förmedlar kunskaper om trädets biologi, egenskaper och roll i skogsekosystemet. Detta görs på flera olika nivåer, från det molekylära till det globala, och, i relation till både yttre och inre faktorer. Ett övergripande syfte är att skapa förståelse för de biologiska förutsättningarna för skogens produktion av ekosystemtjänster inklusive energiproduktion och inlagring av kol. Kursen förmedlar också kunskaper om evolution och ekologi med tidsmässiga och rumsliga aspekter på populationer och samhällen av växter och djur. Även skador på träd och skogens hälsa berörs.
Genomförandet av kursen bygger på föreläsningar, övningar, exkursioner, studiebesök, självstudier av kurslitteratur, gruppstudier av vetenskapliga artiklar, samt skrivande av rapporter. Exkursioner, studiebesök och övningar i källkritik, upphovsrätt och informationssökning är obligatoriska delar av kursen.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0223-20007 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0223
Läsåret 2019/2020
Ekologi och trädbiologi (SG0223-20013)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Ekologi och trädbiologi (SG0223-20060)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0223 Ekologi och trädbiologi, 15,0 Hp
Ecology and TreebiologyÄmnen
Skogsvetenskap SkogsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande områdesbehörighet A11 som omfattar- Biologi 2
- Fysik 1a
- Kemi 2
- Matematik 4
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om trädets biologi, egenskaper och roll i skogsekosystemet, samt om växters och djurs ekologi på populations- och samhällsnivå. I efterföljande fallstudier analyseras skogens potential att bidra till utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Beskriva trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med utgångspunkt från inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska faktorer, inklusive abiotisk och biotisk stress.
Beskriva kopplingar mellan trädets livsprocesser och skogens kolbalans, samt analysera skogens potential att bidra till utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle
Redogöra för vedens bildning, struktur och funktion
Identifiera våra svenska träslag och redogöra för deras virkesegenskaper
Redogöra för den genetiska variationens bakgrund samt dess nyttjande till förädling
Förklara grundläggande ekologiska begrepp och tolka vetenskapliga figurer där dessa ingår
Beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationers fördelning och täthet
Redogöra för evolution, diversitet, störningar, skadegörare och succession i växt- och djursamhällen.
Redogöra för principerna för vetenskapligt kunskapssökande och skrivande, inklusive källkritik, källhänvisning och informationssökning.
Innehåll
Kursen förmedlar kunskaper om trädets biologi, egenskaper och roll i skogsekosystemet. Detta görs på flera olika nivåer, från det molekylära till det globala, och, i relation till både yttre och inre faktorer. Ett övergripande syfte är att skapa förståelse för de biologiska förutsättningarna för skogens produktion av ekosystemtjänster inklusive energiproduktion och inlagring av kol. Kursen förmedlar också kunskaper om evolution och ekologi med tidsmässiga och rumsliga aspekter på populationer och samhällen av växter och djur. Även skador på träd och skogens hälsa berörs.
Genomförandet av kursen bygger på föreläsningar, övningar, exkursioner, studiebesök, självstudier av kurslitteratur, gruppstudier av vetenskapliga artiklar, samt skrivande av rapporter. Exkursioner, studiebesök och övningar i källkritik, upphovsrätt och informationssökning är obligatoriska delar av kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända skriftliga inlämningsuppgifter och deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd från 2022-05-23 (SLU.sfak.2022.3.1.1-82). Student som inte har avslutat kursen ges möjlighet att inom två år efter nedläggning fullgöra fordringarna för kursen. Kursansvarig institution erbjuder minst tre examinationstillfällen under två år efter nedläggningsdatum samt minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav. Student som önskar genomföra examinationsmoment eller annat obligatoriskt moment uppmanas kontakta biträdande prefekt/motsvarande vid kursansvarig institution för att anmäla intresse och få information om när tillfälle till omexamination ges.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper ochfärdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se.
Kursen har ersatts av BI1383 (delmoment).
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Lärandemål och betygskriterier för Ekologi och trädbiologi (SG0223)
Lärandemål
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- Beskriva trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med utgångspunkt från inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska, faktorer (VH)
- Beskriva kopplingar mellan trädets livsprocesser och skogens kolbalans, samt förstå skogens betydelse i omställningen till ett fossilfritt samhälle (TL)
- Redogöra för vedens bildning, struktur och funktion (TNi)
- Identifiera våra svenska träslag och redogöra för deras virkesegenskaper (BA)
- Redogöra för den genetiska variationens bakgrund och konsekvenser samt dess nyttjande till förädling
(RGG, HW)
- Förklara grundläggande ekologiska begrepp och tolka vetenskapliga figurer där dessa ingår
- Beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationers fördelning och täthet (JB)
- Redogöra för evolution, diversitet, störningar och succession i växt- och djursamhällen (AN)
- Redogöra för principerna för vetenskapligt kunskapssökande
Betygskriterier
För lärandemål 1
5 Studenten uppfyller kravet för betyget 4, och kan analysera trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med hänvisning till specifika inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska, faktorer. Med analysera menas exempelvis att identifiera ingående komponenter (processer/strukturer/begränsningar) i större sammanhang, att se likheter, olikheter och samspel mellan komponenter samt att rangordna dem efter betydelse.
4 Studenten uppfyller kravet för betyget 3, och kan förklara trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med hänvisning till specifika inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska, faktorer.
3 Studenten kan beskriva trädets livsprocesser, tillväxt och produktion med utgångspunkt från inre, fysiologiska, och yttre, fysikalisk-kemiska, faktorer.
För lärandemål 2
4/5 Studenten uppfyller kravet för betyg 3, och lämnar ett PM från projektarbetet senast den 17 jan 2020, en rapport (PM) som är klart och tydligt skriven och som har ett tydligt vetenskapligt perspektiv.
3 Studenten kan beskriva kopplingar mellan trädets livsprocesser och skogens kolbalans, samt förstå skogens möjliga betydelser i omställningen till ett fossilfritt samhälle. Redovisas i form av en skriven rapport (PM) från grupparbetet samt en muntlig gruppredovisning.
För lärandemål 3
4/5 Studenten kan uttömmande redogöra för vedens bildning, struktur och funktion 3 Studenten kan redogöra för vedens bildning, struktur och funktion.
För lärandemål 4
3 Studenten kan identifiera våra svenska träslag och redogöra för deras virkesegenskaper.
För lärandemål 5
5 Studenten uppfyller kravet för betyget 4, och kan förklara den genetiska variationens bakgrund och konsekvenser med hänvisning till specifika molekylära, fysiologiska och evolutionära företeelser, samt kan uttömmande redogöra för den genetiska variationens nyttjande till trädförädling.
4 Studenten uppfyller kravet för betyget 3, och kan redogöra för den genetiska variationens bakgrund och konsekvenser med hänvisning till specifika molekylära, fysiologiska och evolutionära företeelser, samt kan uttömmande redogöra för den genetiska variationens nyttjande till trädförädling.
3 Studenten kan redogöra för den genetiska variationens bakgrund och konsekvenser samt dess nyttjande till trädförädling.
För lärandemål 6
5 Studenten kan uttömmande förklara grundläggande ekologiska begrepp och självständigt sätta in dessa i biologiska sammanhang samt tolka vetenskapliga figurer.
4 Studenten kan med säkerhet förklara grundläggande ekologiska begrepp och sätta in dessa i biologiska sammanhang samt tolka vetenskapliga figurer.
3 Studenten kan förklara grundläggande ekologiska begrepp och tolka vetenskapliga figurer där dessa ingår.
För lärandemål 7
5 Studenten kan uttömmande beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationer samt
självständigt sätta in begreppen i ett orsakssamband.
4 Studenten kan med säkerhet beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationer samt sätta in begreppen i ett orsakssamband.
3 Studenten kan beskriva hur konkurrens, migration och predation påverkar populationers fördelning och täthet.
För lärandemål 8
5 Studenten kan uttömmande med ett självständigt resonemang redogöra för evolution, diversitet, störningar och succession samt självständigt sätta in detta i ett orsakssamband.
4 Studenten kan med säkerhet redogöra för evolution, diversitet, störningar och succession samt sätta in detta i ett orsakssamband.
3 Studenten kan redogöra för evolution, diversitet, störningar och succession i växt- och djursamhällen.
För lärandemål 9
3 Studenten kan redogöra för principerna för vetenskapligt kunskapssökande. Redovisas i form av en skriven rapport från ett projektarbete (Primärartikel).
Bedömningsområden
- LM 1, 3, 5, 6, 7 och 8 bedöms i skriftlig tentamen med tre delar: Livsprocesser (LM1, 3), Genetik (LM5) och Ekologi (LM6-8). Delarnas andelar av tentamen motsvarar ungefär deras andelar av kursen. Eventuella avvikelser justeras i efterhand med viktfaktorer. För godkänt krävs minst 60 % av maxpoängen i varje del. Endast ordinarie tentamenstillfälle och första omtentamenstillfälle ger möjlighet till högre betyg än 3. Vid omtentamenstillfället kan studenten välja att bara tentera tidigare underkända delar men får då bara tillgodogöra sig poäng motsvarande gränsen för godkänt från dessa delar till totalsumman; tidigare godkända delar bidrar dock med tidigare tilldelade poäng. Student som väljer att skriva alla tre delar vid omtentamen riskerar inget då tidigare godkända delar inte kan underkännas, men ger möjlighet till högre betyg.
- LM2 bedöms i skriftligt rapportskrivande i form av ett PM (Kolbalans).
- LM4 bedöms i test med vedprover (Träslagskännedom).
- LM 9 bedöms i skriftligt rapportskrivande (Primärartikel).
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt från samtliga BO. För bedömning för högre betyg sammanvägs BO 1 och 2 på så vis att betyg 4/5 på BO 2 ger ett tillägg av +5 % till tentamensresultatet uttryckt som % av högsta möjliga poäng. Ungefärliga gränser för betyg 4 och 5 är 75 % respektive 85 % av högsta möjliga poäng, men totalbedömningar görs vid gränserna.
I Ladok redovisas godkända resultat enligt följande:
BO 1:
Livsprocesser 5,0 Hp
Genetik 3,0 Hp
Ekologi 3,0 Hp
BO 2:
Projektarbete 2 (Kolbalans) 2,5 Hp
BO 3:
Träslagskännedom 0,5 Hp
BO4:
Projektarbete 1 (Primärartikel) 1,0 Hp
Litteraturlista
- Litteraturlista [Litteraturlista] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SG0223/20013.1920/Litteraturlista_2019.docx)