Den internationella skogssektorn - Struktur och politik
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences (SLU) and the course Structure and Politics of the Global Forest Sector!
Once the course has started, all information will be on the Canvas page. To access Canvas, your emails and Ladok, etc. please make sure to create a student account (see link below).
A prel. literature list and schedule is now available!
We look forward to meeting you soon!
Useful links:
Student account
Access to printers
Educational support
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0247-10309 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0247
Läsåret 2023/2024
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10310)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10206)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2022/2023
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10205)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10078)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2021/2022
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10079)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10068)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2020/2021
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10318)
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10015)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2019/2020
Den internationella skogssektorn - Struktur och politik (SG0247-10016)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0247 Den internationella skogssektorn - Struktur och politik, 15,0 Hp
Structure and Politics of the Global Forest SectorÄmnen
Skogsvetenskap Företagsekonomi Skogsvetenskap FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundläggande nivå inklusive- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp lantbruksvetenskap eller
- 60 hp landsbygdsutveckling eller
- 60 hp företagsekonomi eller
- 60 hp nationalekonomi eller
- 60 hp statsvetenskap
samt
Engelska 6
Mål
Det övergripande målet med kursen är att ge studenterna kunskap att kritiskt reflektera över, och diskutera, skogssektorns roll i samhället i ett globalt perspektiv samt hur sektorn interagerar med samhället och med extern ekonomi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva och förklara utvecklingen av skogsresursens nyttjande över tid i olika regioner, särskilt i relation till annan markanvändning samt förstå drivkrafter bakom denna utveckling;
förklara huvuddragen och regionala skillnader avseende den internationella skogsindustrin inklusive kapacitet, produktion, handel, ekonomisk betydelse och strukturell förändring;
relatera industriella huvuddrag till andra förhållanden och trender, exempelvis teknologiska, ekonomiska, sociala, och miljömässiga.
beskriva och kritiskt diskutera skogens och skogssektorns roll för hållbar utveckling, såväl relaterat till skogsindustriella produkter som till ekosystemtjänster och None Timber Forest Products (NTFP);
definiera nyckelbegrepp i internationell skogspolitik samt beskriva skogspolitiken utveckling.
redogöra för hur nationell skogspolitik är relaterad till internationella strukturer;
förklara och diskutera skogspolitik ur ett statsvetenskapligt perspektiv, med fokus på deltagande, delaktighet och makt, med fokus på skillnader i sakägares perspektiv;
förklara och diskutera skogspolitik ur ett ekonomiskt perspektiv, med fokus på politiska och ekonomiska styrmedel, samt förklara hur olika styrmedel påverkar policyutveckling samt
självständigt och kritiskt diskutera skogspolitiska problem relaterat till hållbarhetsbegreppet ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
Innehåll
Kursen baseras på lärandeaktiviteter, som exempelvis föreläsningar, seminarier, muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter och studiebesök. Aktiviteterna kan vara både individuella och gruppbaserade. Obligatorisk närvaro förekommer vid exempelvis studiebesök, gästföreläsningar och seminarier.
Kursen tar sin utgångspunkt i dagsaktuella skogsrelaterade samhällsutmaningar som rör t ex markanvändning, industriproduktion, resursanvändning, demografiska förändringar och klimatförändringar. Genom hela kursen relateras till FN:s mål för hållbar utveckling som togs 2015 används. I relation till dessa utmaningar lyfter vi frågor kring ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet, skogsindustrins roll och ansvar gentemot sin omvärld, och hur politisk och ekonomisk styrning kan utformas för att uppnå olika politiska målsättningar.
Kursens fokus ligger på (1) grundläggande kunskap om skogsresursen och skogsindustrins struktur, utveckling, och roll i samhället – med såväl globala som lokala perspektiv; samt (2) innehållet i internationell och nationell skogspolitik, liksom modeller för marknadsbaserade och politiska styrmedel. I kursen arbetar vi i olika regioner med olika förutsättningar avseende skogsresursen, skogsindustri och samhällsstruktur.
Genom att erbjuda insikt om de sätt skogssektorn bidrar till samhällets behov; hur sektorn interagerar med andra sektorer i samhället; och om politiska avvägningar mellan olika intressen och värden, inspireras studenterna att reflektera kring hur olika aktörer i den skogliga sektorn är balanserade och hur sektorns bidrag kan förbättras. Under hela kursen diskuteras den skogliga sektorns beslutsfattande, hur skogspolitik utvecklas och kursen reflekterar kring aktörer, intressekonflikter, inflytande och ansvar på global, regional och nationell nivå.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig examination.
Aktivt deltagande vid studiebesök och gästföreläsningar.
Godkänd muntlig och skriftlig redovisning av övningsuppgifter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges som en två-campus lösning och kan alltså läsas från Uppsala eller Umeå.Kursen är interdisciplinär och bygger både på samhällsvetenskap och skogsvetenskap. Det innebär att den kräver förkunskap om grundläggande samhällsvetenskapliga begrepp och tankesätt, samt grundläggande kunskap om skogssektorn. Studenter med naturvetenskaplig bakgrund kan ha skaffat sig rekommenderade samhällsvetenskapliga förkunskaper genom att tex ha skrivit ett kandidatarbete med samhällsvetenskaplig inriktning eller ha tagit grundkurser i t ex företagsekonomi, nationalekonomi eller statsvetenskap. Studenter med samhällsvetenskaplig eller t ex agrar bakgrund kan ha anskaffat sig förkunskaperna genom att t ex ha läst en grundläggande kurs inom skogsbruk eller genom att ha skrivit ett kandidatarbete med skoglig inriktning.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och
färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se.
SLU är ett PRME-certifierat universitet, Principles for Responsible Management Education (http://www.unprme.org/). Den här kursen utvecklar förståelse, modeller och metodinsikt för hållbar utveckling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogsekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Prel. Literature list and references
Please note:
- The literature will be complemented throughout the course.
- You will also search for your own literature to complement this course literature.
- Most literature will be available online on Canvas in form of an attachment or link. Canvas you will be able to access once you have been accepted to the course.
- If you for any reason you need more information and support for accessing the literature, such as dyslexia, do not hesitate to contact the course leader as soon as possible.
Suggested literature for different course moments in the course
FAO 2015. Global Forest Assessment. Main Report. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO).
FAO 2017. FAO 2017. FAOSTAT, Forestry Production and Trade.
FAO 2015. Keeping an eye on SDG 15. Rome: Food and AgricultureOrganization of the United Nations (FAO).
FAO. 2016. State of the World’s Forests 2016. Forests and agriculture: land-use challenges and opportunities. Rome. http://www.fao.org/3/a-i5588e.pdf
FAO. 2018. State of the World’s Forests 2018. Forests and agriculture: land-use challenges and opportunities. Rome. http://www.fao.org/3/I9535EN/i9535en.pdf
Peng-Song X., Hansen M. C., Stehman S. V., Potapov P. V., Tyukavina T., Vermonte E. F. & Townsend J. R. 2018. Global land change from 1982 to 2016.
Lambin, E.F. and Meyfroidt, P. 2010. Land use transitions: Socio- ecological feedback versus socio-economic change. Land Use Policy 27:108–118.
Meyfroid, P., Rudel T., Lambin E. 2010 Forest transitions, trade, and the global displacement of land use. PNAS.
Forest Ecology and Management 2015. Science to sustain the world’s forests. Special Issue: Changes in Global Forest Resources from 1990 to 2015. Vol 352. Guest Editor: Kenneth MacDickenA Special Issue of the Journal Forest Ecology and Management, contains thirteen peer- reviewed papers with more detailed analyzes both based on FRA 2015
van Noordwijk, M. Agroforestry-Based Ecosystem Services: Reconciling Values of Humans and Nature in Sustainable Development. *Land *2021, 10, 699. https://doi.org/10.3390/ land10070699
Corporate Sustainability Reports:
- Stora Enso (75p)
http://assets.storaenso.com/se/com/DownloadCenterDocuments/Sustainability_Report_2016.pdf
- Holmen (85p)
https://vp165.alertir.com/afw/files/press/holmen/201703067330-1.pdf
BGCI 2021. State of the World’s Trees. Botanic Gardens Conservation International
DFID 1999. Sustainable livelihoods guidance sheets. Department for international development.
FAO, 2017. The charcoal transition: greening the charcoal value chain to mitigate climate change and improve local livelihoods, by J. van Dam. Rome, Food and Agriculture Organization of the United Nations.
FAO 2020 Global Forest Resource Assessment. Summary & Main report. FAO, Rome. http://www.fao.org/forest-resources-assessment/2020
FAO. 2022. The State of the World’s Forests 2022. Forest pathways for green recovery and building inclusive, resilient and sustainable economies. Rome, https://www.fao.org/3/cb9360en/cb9360en.pdf
Gordon et al. 2014 Respiratory risks from household air pollution in low and middle-income countries. The Lancet Respiratory Medicine vol 2014, pp 1-34.
IPBES 2019. Summary for policymakers of the global assessment report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. S. Díaz et al. (eds.). IPBES secretariat, Bonn, Germany.
IPCC, 2022: Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the IPCC. Cambridge University Press. (selected parts)
Kusters, K and Belcher, B. (Eds.) 2004. Forest Products, Livelihoods and Conservation - Case Studies of Non-Timber Forest Product Systems. Vol 1 Asia
Lindhagen, A. Publication on NTFPs in Sweden
Millennium Ecosystem Assessment, 2005. Ecosystems and Human Well-being: Synthesis. Island Press, Washington, DC. https://www.millenniumassessment.org/documents/document.356.aspx.pdf
Mutta D, Mahamane L, Wekesa C, Kowero G, Roos A. Sustainable Business Models for Informal Charcoal Producers in Kenya. Sustainability. 2021; 13(6):3475.
Roos, A., Mutta, D., Larwanou, M., Wekesa, C., & Kowero, G. (2021). Operations and improvement needs in the informal charcoal sector: a participatory value stream analysis. International Forestry Review, 23(3), 351-364.
Di Sacco, A., Hardwick, K. A., Blakesley, D., Brancalion, P. H., Breman, E., Cecilio Rebola, L., ... & Antonelli, A. (2021). Ten golden rules for reforestation to optimize carbon sequestration, biodiversity recovery and livelihood benefits. Global Change Biology, 27(7), 1328-1348.
Schackleton et al. 2011. Opportunities for enhancing poor women’s socioeconomic empowerment in the value chains of three African non-timber forest products (NTFPs). International Forestry Review Vol.13(2)
Sunderland, T and Ndoye, O. (Eds.) 2004. Forest Products, Livelihoods and Conservation - Case Studies of Non-Timber Forest Product Systems. Vol 2 Africa
UNECE/FAO 2022. Forest Products Annual Market Review 2021-2022. https://unece.org/sites/default/files/2023-02/2228765E_Inside_final_signa_red.pdf
Wekesa C., Mutta D, Larwanou, M, Kowero G, Roos A. 2023. Effects of charcoal ban on value chains and livelihoods in Kenyan Coast – stakeholders’ perceptions. Environmental Development. 45, 100809, https://doi.org/10.1016/j.envdev.2023.100809.
Assessment reports effect of COVID on forest and forest sector (2022):
- Africa (https://www.un.org/esa/forests/wp-content/uploads/2022/05/2nd-assessment-Covid19-Africa-final.pdf)
- Asia-Pacific (https://www.un.org/esa/forests/wp-content/uploads/2022/01/2nd-assessment-Covid19-Asia-Pacific.pdf)
- Eastern Europe (https://www.un.org/esa/forests/wp-content/uploads/2022/05/2nd-assessment-Covid19-East-Europe-final.pdf)
- Latin America (https://www.un.org/esa/forests/wp-content/uploads/2022/05/2nd-assessment-Covid19-Latin-America-final.pdf)
- North America (https://www.un.org/esa/forests/wp-content/uploads/2022/01/2nd-assessment-Covid19-North-America.pdf)
- Western Europe and Other States (https://www.un.org/esa/forests/wp-content/uploads/2022/01/2nd-assessment-Covid19-WEOG.pdf))
Beland-Lindahl, K. Söderberg, C. Lukina, N. Tebenkova, D. Pecurul, M. Pülzl, H. Sotoriv, M. Widmark, C. 2023. Clash or concert in European forests? Integration and coherence of forest ecosystem service-related national policies. Land Use Policy, 129, https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2023.106617.
The EU green deal, https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en
Expert Group and Workshop on Valuation of Forest Ecosystem Services, 2014. https://foresteurope.org/wp-content/uploads/2016/11/Report_Valuation_FES_ForestEurope.pdf
COP 27 – biodiversity and climate – Sharm el Sheikh
https://unfccc.int/news/new-international-biodiversity-agreement-strengthens-climate-action
Lier, M. Köhl, M. Korhonen, K. Linser, S. Prins, K. Talarczyk, A. 2022. The New EU Forest Strategy for 2030: A New Understanding of Sustainable Forest Management? Forests. 13 (2). https://doi.org/10.3390/f13020245
UN Sustainability goals, https://www.un.org/sustainabledevelopment/
Winkel, G. ed (2017) Towards sustainable European forest based bioeconomy – assessment and way forward. https://efi.int/publications-bank/towards-sustainable-european-forest-based-bioeconomy-assessment-and-way-forward
+ Lecture handouts and weblinks