Skog, mark och skogsbruk
En viktig del i kursen är också att du ska kunna föra normkritisk diskussion om skogssektorns relation till samhället i stort särskilt avseende kön, social bakgrund och etnisk tillhörighet.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0250-10010 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0250
Läsåret 2019/2020
Skog, mark och skogsbruk (SG0250-10019)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0250 Skog, mark och skogsbruk, 15,0 Hp
Forest, Soil and ForestryÄmnen
Skogsvetenskap SkogsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier samt kunskaper motsvarande- Biologi 2
- Kemi 2
- Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2
Mål
Syftet är att klargöra skogens olika värden och introducera hur skogsbruk och skötselåtgärder samspelar med ståndortens (växtplatsens) produktionsförutsättningar. De praktiska momenten fokuserar på metoder och mått som används för att beskriva och bedöma skogsbestånd, markegenskaper, klimat och vegetation.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-Redogöra för skogens olika värden med utblick mot internationella förhållanden och skogsbrukshistoria. Föra en normkritisk diskussion om skogssektorns relation till samhället i stort särskilt avseende kön, social bakgrund och etnisk tillhörighet
-Behärska grundläggande skoglig terminologi och kunna redogöra översiktligt för skogstillgångar, skogstillstånd, skogshushållning och virkesanvändning samt för vedens byggnad och egenskaper
-Artbestämma och översiktligt beskriva växtförutsättningar och ekologi för svenska trädarter och ett urval av införda trädarter.
-Identifiera och namnge markflorans typarter och översiktligt beskriva deras ekologi samt vegetationens indelning i skogstyper.
-Särskilja olika skogsskötselsystem samt kunna redogöra för vanligt förekommande skogsskötselåtgärder och hur de påverkar virkesproduktionen.
-Samla in och använda grundläggande skogliga mätdata från träd och bestånd.
-Översiktligt beskriva Sveriges berggrundsgeologi, jordartsbildning och jordmånsbildning samt ha förmåga att bestämma jordarter och ett urval av jordmåner och bergarter.
-Känna till klimatologins och meteorologins grundläggande begrepp och definitioner och kunna beskriva Jordens klimat, Sveriges klimat samt karaktäristiska lokalklimatiska drag i svenska skogslandskap.
-Redogöra för markens beståndsdelar och de processer som bestämmer markens viktigaste fysikaliska, kemiska och biologiska egenskaper.
-Redogöra för ståndortens omsättning av viktiga växtnäringsämnen och hur detta ansluter till globala kretslopp.
Innehåll
Kursen introducerar ståndortens produktionsförutsättningar och skogens olika värden samt samhällets strategier för skogsresursens bevarande och utveckling. Där ingår grundläggande terminologi och metoder för beskrivning av klimat, mark, vegetation, träd, bestånd och skoglandskap. Vidare förmedlas baskunskaper om skogsbrukssätt samt olika skötselåtgärder, deras utförande och effekter.
Ämnesmässigt hämtar kursen sitt stoff från klimatologi, marklära, botanik, dendrologi, inventering, fjärranalys, virkeslära, skogshushållning och skogsskötsel. Genomförandet bygger till stor del på lärarledda fältövningar, studiebesök och exkursioner samt projektarbeten, instuderingsuppgifter och praktisk examination i fält och på lab.
Lärarledda exkursioner och övningar är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina. Godkända praktiska övningar. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd från 2022-05-23 (SLU.sfak.2022.3.1.1-82). Student som inte har avslutat kursen ges möjlighet att inom två år efter nedläggning fullgöra fordringarna för kursen. Kursansvarig institution erbjuder minst tre examinationstillfällen under två år efter nedläggningsdatum samt minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav. Student som önskar genomföra examinationsmoment eller annat obligatoriskt moment uppmanas kontakta biträdande prefekt/motsvarande vid kursansvarig institution för att anmäla intresse och få information om när tillfälle till omexamination ges.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Ett viktigt motiv för denna första kurs på jägmästarprogrammet är att ge praktisk erfarenhet, gemensamma referenser och individuella färdigheter för efterföljande kurser.Denna kurs ersätter delar av den tidigare kursen SG0114 Skogsekosystemet.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och
färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika
miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens
upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se
SLUs hemsida, www.slu.se
Kursen har ersatts av MV0233, SG0268
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Kurslitteratur SG0250 2020 [Kurslitteratur SG0250 2020] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SG0250/10010.2021/Kurslitteratur__SG0250_2020.pdf)