Skoglig föryngring
Information från kursledaren
Course starts June 7 with webinars and introduction of the course. Most of the course is made of self-studies, distance learning and individual project work. The course ends with field excursions in Småland and Skåne. (August 9-13). This part of the course is mandatory and can´t be replaced with anything else. Due to corona the final plan for the fieldweek is not ready yet. We will try to arrange the week in some way, small groups, mixed with lectures etc. For detailed information contact the course leader Kristina Wallertz Kristina.Wallertz@slu.se
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SG0255-50006 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SG0255
Läsåret 2022/2023
Skoglig föryngring (SG0255-50029)
2023-06-05 - 2023-08-27
Läsåret 2021/2022
Skoglig föryngring (SG0255-50047)
2022-06-06 - 2022-08-28
Läsåret 2019/2020
Skoglig föryngring (SG0255-50085)
2020-06-08 - 2020-08-16
Läsåret 2018/2019
Skoglig föryngring (SG0255-50039)
2019-06-10 - 2019-08-18
Kursplan och övrig information
Kursplan
SG0255 Skoglig föryngring, 7,5 Hp
Forest RegenerationÄmnen
Skogshushållning Skogsvetenskap Skogsvetenskap SkogshushållningUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
A1N
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper på grundnivå motsvarande 120 hp, varav minst- 60 hp lantbruksvetenskap eller
- 60 hp biologi eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp skogshushållning eller
- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp trädgårdsvetenskap eller
- 60 hp landskapsarkitektur
och Engelska 6.
Mål
Kursens övergripande mål är att förmedla en helhetsbild på hela föryngringskedjan, från frö till etablerat träd, och att ge studenterna insikt i komplexiteten av det moderna skogsbrukets föryngringsmetoder.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Beskriva och analysera föryngringsmetoder som används i dagens skogsbruk i norra Europa
Analysera olika föryngringsmetoder med tanke på hållbar utveckling
Mäta och utvärdera vitalitet och tillväxt av planterade plantor
Planera ett skogligt föryngringsförsök och utvärdera resultatet
Innehåll
Kursen förmedlar en helhetsbild på hela föryngringskedjan, från frö till etablerat träd.
Under kursen kommer nya rön och kunskap i planttyper, planteringstekniker och markberedning att diskuteras, utvärderas och kopplas till en förståelse i plantors ekofysiologi samt ståndortsfaktorer. Kursen behandlar också försöksdesign och tekniker för plantmätning, samt analys av föryngringens tillväxt och vitalitet.
Kursen är en distanskurs på halvfart, schemalagd på sommarterminen. I slutet av kursen ligger en vecka med obligatoriska fältövningar. I övrigt är kursinformation och interaktion mellan lärare och studenter förlagt till kursportalen med en första introduktion vid terminens start. Varje student kommer att ansvara för en litteraturstudie och ett eget fältprojekt med inmätning och uppföljning av plantor från början av sommaren fram till kursens slut.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För att bli godkänd på kursen krävs godkänd skriftlig inlämningsuppgift baserad på litteraturstudier, godkänd skriftlig inlämningsuppgift med redovisning av ett fältprojekt samt deltagande i obligatoriska fältövningar.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Den obligatoriska fältveckan kommer att vara uppdelad så att en grupp börjar resan i Skåne med tillhörande exkursioner medan den andra gruppen startar i Asa, Småland . Boende är bokat på gemensamma vandrarhem, studenter ansvarar själv för resa till och från dessa. På grund av Corona kan vi inte ordna med gemensamma transporter vilket innebär att både boende och resor tyvärr måste bekostas av studenterna själva.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Litteraturlista
- Quantitative estimates of tree species selectivity by moose (Alces alces) in a forest landscape Författare: Månsson J., Kalén C., Kjellander P., Andrén H. & Smith H. 1) Reforestation with planting in northern Europe. Författare: Nilsson U., Luoranen J., Kolström T., Örlander G. and Puttonen P. 1) Site Preparation – a Swedish overview Overview. Författare: Örlander G., Gemmel P. and Hunt J. [Site Preparation – a Swedish overview Overview. ] (https://www.for.gov.bc.ca/hfd/pubs/docs/Frr/Frr105.htm)1) Effect of reforestation methods on pine weevil (Hylobius abietis) damage and seedling survival. Författare: Örlander G and Nilsson U. 1) Stock type in intensive silviculture: A (short) discussion about roots and size. The Forestry Chronicle 80(4): 463-468 Författare: Thiffault, N. [Stock type in intensive silviculture: A (short) discussion about roots and size. The Forestry Chronicle 80(4): 463-468] (https://doi.org/10.5558/tfc80463-4)1) Scarification and seedfall affects natural regeneration of Scots pine under two shelterwood densities and a clear-cut in southern Sweden." Författare: Beland, M., et al. 1) Manipulating seed availability, plant competition and litter accumulation by soil preparation and canopy opening to ensure regeneration success in temperate low-mountain forest stands. Författare: Dassot, M. and C. Collet 1) General biology and life cycles of bark weevils. Författare: Day KR, Nordlander G, Kenis M, Halldorson G ISBN: 1-4020-2241-7 1) Germination and seedling establishment of Norway spruce (Picea abies) after clear-cutting is affected by timing of soil scarification." Författare: Floistad, I. S., G. Hylen, K. H. Hanssen and A. Granhus 1) Why seedlings survive: influence of plant attributes. Författare: Grossnickle, S.C [Why seedlings survive: influence of plant attributes.] (<https://DOI 10.1007/s11056-012-9336-6>)1) Effects of Reforestation and Site Preparation Methods on Early Growth and Survival of Scots Pine (Pinus sylvestris L.) in South-Eastern Poland." Författare: Aleksandrowicz-Trzcinska, M., et al [Effects of Reforestation and Site Preparation Methods on Early Growth and Survival of Scots Pine (Pinus sylvestris L.) in South-Eastern Poland."] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SG0255/50085.1920/Aleksandrowicz--2017-Effects_of_Reforestation.pdf)1) Mechanical site preparation for forest restoration Författare: Löf M., Dey D.C., Navarro R M. ,Jacobs D.F. [Mechanical site preparation for forest restoration] (<https://DOI 10.1007/s11056-012-9332-x>)1) To Feed or not to Feed? Evidence of the Intended and Unintended Effects of Feeding Wild Ungulates. Författare: Milner et al. 1) What do seedlings die from and what are the implications for evolution of seed size? Författare: Moles, A. T. and M. Westoby 1) Regeneration silviculture of birch - a review." Författare: Perala, D. A. and A. A. Alm 1) "Reproductive ecology of birch - a review. Författare: Perala, D. A. and A. A. Alm 1) Effects of roe deer browsing and site preparation on performance of planted broadleaved and conifer seedlinhs when using temporary fences. Författare: Bergqvist, J. Löf, M. Örlander G. 1) Interactions between ungulates forests and supplementary feeding-the role of nutritional balancing in determing outcomes. Författare: Feltin aM, Felton A. Cromsigt J. Edenius L. Malmsten J. Wam H K. 1) Interactions between Near-ground temperature and radiation, silvicultural treatments and frost damage to Norway spruce seedlings Författare: Langvall O 1) Effects of timing, duration and intensity of simulated browsing on Scots pine growth and stem quality. Författare: Wallgren M. Bergqvist J. Bergström R. Eriksson S. 1) Copmarison of different site preparation techniques: quality of planting spots, seedling growth and pine weevil. Författare: Wallertz K. Björklund N. Hjelm K. Petersson M. Sundblad. L-G. 1) Ecophysiology of northern spruce species: The performance of planted seedlings. Författare: Grossnickle S.C. ISBN: 0-660-17959-8 1) Influence of mechanical site preparation on regeneration success of planted conifers in clearcuts in Fennoscandia – a review. Författare: Sikström U. Hjelm, K. Holt Hanssen K. Saksa T. Wallertz K. 1) Natural regeneration of broadleaved tree species in Southern Sweden - effects of silvicultural treatments and seed dispersal from surrounding stands. Författare: Karlsson, M. (2001) 1) Natural regeneration of broadleaved tree species in Southern Sweden - effects of silvicultural treatments and seed dispersal from surrounding stands. Författare: Karlsson, M. (2001) 1) The effects of scarification and shelterwood treatments on naturally regenerated seedlings in southern Sweden." Författare: Karlsson, M. and U. Nilsson 1) Natural regeneration in clear-cuts: Effects of scarification, slash removal and clear-cut age." Författare: Karlsson, M., U. Nilsson and G. Orlander 1) Being John Harper: Using evolutionary ideas to improve understanding of global patterns in plant traits. Författare: Moles, A. T 1) Best practice for tree breeding in Europe. Författare: Mullin TJ, Lee S, editors