Ny sökning
SG0259

Att forska i skog - vetenskapsmetodik

Kursen är indelad i fem delmoment; 1) programmering i R, 2) att läsa och skriva en vetenskaplig uppsats, 3) försöksdesign och försöksplaner 4) skogliga modeller och Heureka 5) analys av skogliga fältexperiment. Programmering i R skall ge grundläggande kunskaper i programmeringsspråket så att studenterna kan genomföra en statistisk analys av enkla skogliga experiment. Programmeringsdelen utgår från en lärobok i grundläggande statistik med tillhörande skogliga exempel och övningsuppgifter. Under kursen tränas studenten i att läsa och analysera vetenskapliga uppsatser samt att redovisa analyser av skogliga experiment i vetenskapliga rapporter. Exempel på vanliga försöksupplägg ges under kursen och studenten tränas i att välja försöksdesign för att besvara specifika frågeställningar på ett effektivt sätt samt hur försök bör dokumenteras i försöksplaner. Studenten orienteras om uppbyggnad och funktion hos olika skogliga modeller för prognos av framtida utveckling av enskilda träd och bestånd. Heurekasystemet är ett beslutsstöd innehållande flera olika skogliga modeller. Studenten skall tränas i handhavande av Heureka genom övningar med praktiska exempel. Kursen avslutas med analys och redovisning av ett skogligt fältexperiment där erhållna färdigheter i R, Heureka och att skriva vetenskapliga uppsatser praktiseras.


Kursen genomförs som distanskurs med två-fyra fysiska träffas som är obligatoriska.


Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

SG0259-10091 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för SG0259

Läsåret 2023/2024

Att forska i skog - vetenskapsmetodik (SG0259-10222)

2023-08-28 - 2024-01-14

Läsåret 2022/2023

Att forska i skog - vetenskapsmetodik (SG0259-10266)

2022-08-29 - 2023-01-15

Läsåret 2020/2021

Att forska i skog - vetenskapsmetodik (SG0259-10317)

2020-08-31 - 2021-01-17

Läsåret 2020/2021

Att forska i skog - vetenskapsmetodik (SG0259-10319)

2020-08-31 - 2021-01-17

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Betygskriterier Att forska i skog - vetenskapsmetodik

1. R och statistik. Godkända inlämningsuppgifter (15 st varav 4 betygssätts (underkänd eller 3-5) medan övriga får godkänt/icke godkänt). Godkända inlämningsuppgifter skall innehålla fungerande R-kod med förklarande text. För högre betyg på betygssatta inlämningsuppgifter skall, förutom fungerande R-kod, alternativa lösningar på problemen och alternativ visualisering av resultat presenteras.

2. Läsa och skriva vetenskaplig litteratur. Godkända inlämningsuppgifter (betyg 3-5)

3. Försöksdesign. Godkända inlämningsuppgifter (betyg 3-5)

4. Heureka och modeller. Godkända inlämningsuppgifter (5 st som betygssätts underkänd eller 3-5)

5. Avslutande försöksanalysuppgift. Godkänd rapport (eventuellt i grupp). Godkänd rapport skall följa IMRAD-strukturen där alla delar är genomtänkta med en introduktion som belyser kunskapsläge, korrekt genomförd statistisk analys samt sammanhängande och informativt resultat och diskussion. För högre betyg skall rapporten innehålla innovativa inslag i val av analysmetod och/eller tolkning av resultat.

Litteraturlista

  1. How to write and publish a scientific paper. Författare: Day RA & Gastel B ISBN: 9781107670747 Kommentar: (7th edition) Cambridge, UK: Cambridge University Press. 2012
  2. Permanent sample plot techniques for mixed tropical forest. Författare: Alder, D., T.J. Synnott Kommentar: Oxford Forestry Institute, Tropical Forestry Papers 25.
  3. Three key points in the design of forest experiments. Författare: Binkley, D. Kommentar: 2008. Forest Ecology and Management 255 2022-2023.
  4. Experimental Designs Författare: Cochran WG., Cox GM. Kommentar: 1957. New York: John Wiley.
  5. Making messy data work for conservation. Författare: Dobson, A.D.M. et al. Kommentar: 2020. One Earth 5: 455-465.
  6. Pathways of Learning about Biodiversity and Sustainability in Private Urban Gardens. Författare: Diduck, A. P., Raymond, C.M., Rodela, R., Moquin, R., Boerchers, M. Kommentar: 2020. Journal of Environmental Planning and Management 63: 1056–76.
  7. Spatial Ecology and Conservation Modeling Författare: Fletcher, R., Fortin, M-J. Kommentar: 2018 Applications with R. Springer.
  8. Pseudoreplication and the design of ecological experiments. Författare: Hurlbert SH. Kommentar: 1984. Ecological Monographs 54(2):187–211.
  9. Repeated measures experiments in forestry: focus on analysis of response curves. Författare: Meredith, MP., Stehman SV. Kommentar: 1991. Canadian Journal of Forestry Research 21: 957–965.
  10. Maintenance of long-term experiments for unique insights into forest growth dynamics and trends: review and perspectives. Författare: Pretzsch, H. et al. 2018 Kommentar: 2018. European Journal of Forest Research 138: 165-185.
  11. Statistics - An introduction using R Författare: Michael J Crawley ISBN: 9781118941096 Kommentar: Kursbok för R och statistik. Finns på biblioteket men väldigt bra om ni har egen bok
  12. The design of experimental tree plantations for functional biodiversity research. Författare: Scherer-Lorenzen, M. et al. Kommentar: 2005. Ecological Studies,Vol. 176. (M. Scherer-Lorenzen, Ch.Körner, and E.-D. Schulze (Eds.)). Forest Diversity and Function: Temperate and Boreal Systems. Springer.
  13. Experiment designs to evaluate inter- and intra-specific interactions in mixed plantings of forest trees. Författare: Vanclay, J. Kommentar: 2006. Forest Ecology and Management 233: 366-374.
  14. Growth modelling in the Heureka system Författare: Elfving, B., Nyström, K Kommentar: Stencil som kommer att finnas tillgänglig på Canvas
  15. Evaluation of growth models used in the Swedish Forest Planning System Heureka Författare: Fahlvik, N., Wikström, P., Elfving, B [Evaluation of growth models used in the Swedish Forest Planning System Heureka ] (https://silvafennica.fi/article/1013) Kommentar: Silva Fenn. 48, 1–17. 2014
  16. The Heureka Forestry Decision Support System: An Overview. Författare: Wikström, P., Edenius, L., Elfving, B., Eriksson, L.O., Lämås, T., Sonesson, J., Öhman, K., Wallerman, J., Waller, C., Klintebäck, F. [The Heureka Forestry Decision Support System: An Overview. ] (https://pub.epsilon.slu.se/9358/1/wikstrom_et_al_121218.pdf) Kommentar: Math. Comput. For. Nat. Sci. 3, Pages: 87-95 (8). 2011
  17. Adaptation of Forest Management Regimes in Southern Sweden to Increased Risks Associated with Climate Change. Författare: Subramanian, N., Bergh, J., Johansson, U., Nilsson, U., Sallnäs, O Kommentar: Forests 7, 1999–4907. 2016
  18. Effekter av ett förändrat klimat- SKA15. Författare: Eriksson, H.M., Fahlvik, N., Fries, C., Jönsson, A.M., Lundström, A., Nilsson, U., Wikberg, P.-E. [Effekter av ett förändrat klimat- SKA15. ] (https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/statistik/skogliga-konsekvensanalyser/effekter-av-ett-forandrat-klimat-ska-rapport-12-2015.pdf)1) Analys av miljöförhållanden-SKA 15 Författare: Eriksson, A., Snäll, T., Harrison, P.J [Analys av miljöförhållanden-SKA 15 ] (https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/statistik/skogliga-konsekvensanalyser/analys-av-miljoforhallanden-ska-rapport-11-2015.pdf)1) Akademiskt läsande och skrivande Författare: Blomström V & Wennerberg J ISBN: 9789144092546 Kommentar: Studentlitteratur. 2015

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Skogsbruk med många mål Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38054 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Skogsvetenskap Skogsvetenskap
Kurskod: SG0259 Anmälningskod: SLU-10091 Plats: Ortsoberoende Distanskurs: Ja Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap Studietakt: 50%