Skog, skogssektorn och hållbar utveckling
Kursplan
SG0269 Skog, skogssektorn och hållbar utveckling, 7,5 Hp
Forest, forest sector and sustainable developmentKursplan fastställd
2020-11-11Utbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå och- Naturkunskap 1b
- Samhällskunskap 1b
eller motsvarande kunskaper
Mål
Kursens syfte är att ge studenter grundläggande förståelse för hur olika aktörer från skogens primärproduktion till konsumtion av produkter och andra ekosystemtjänster hänger ihop i ett system, så kallade skogssektorns värdekedjor.Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
- beskriva och diskutera skogens roll för olika ekosystemtjänster och dess betydelse i samhället
- beskriva och diskutera skogssektorns värdekedjor från primärproduktion fram till slutkonsument
- redogöra för ekonomiska-, miljömässiga- och sociala aspekter som är förknippade med en hållbar skogssektor i ett biobaserat samhälle
- redogöra för grundläggande svensk markanvändningshistoria kopplat till skogsbruk och skogsindustri
- beskriva hur företags- respektive nationalekonomi bidrar till fördjupad förståelse av skogssektorn
- visa grundläggande kunskaper i att söka vetenskaplig information, och beskriva hur vetenskaplig litteratur är uppbyggd.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till hur skogssektorns värdekedjor utgör delar i biobaserade samhällen, och inkluderar, bortsett från värdekedjor också grundläggande skogliga kunskaper, kunskaper från växande träd till färdiga produkter, inklusive samspelet mellan olika aktörer, industriproduktion och konsumenternas efterfrågan. I kursen identifieras även utmaningar och möjligheter i termer av ekonomiska-, miljömässiga- och sociala faktorer i arbetet för mer hållbara system.Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarium, ett projektarbete samt exkursioner/studiebesök. Gästföreläsningar, studiebesök och exkursioner är obligatoriska moment.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination samt närvaro vid obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.