Skoglig planering
Efter slutförd kurs skall studenten:
- kunna planera, organisera och utveckla arbetet inom ett skogligt verksamhetsområde
- kunna analysera planeringsbehovet och bedöma vilka metoder för datafångst som stämmer med det
- kunna ge förslag på lämpliga skogsskötselåtgärder på bestånds- och innehavsnivå baserat på skogens förutsättningar och skogsägarens ekonomiska målsättning
- kunna ta god hänsyn till biologisk mångfald, kulturmiljöbevarande, skogens sociala värden och andra förvaltningsmål som kan påverka skogsbruket
- kunna redogöra för forskningsläget inom de områden som kursen behandlar
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
SH0154-40002 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för SH0154
Läsåret 2023/2024
Skoglig planering (SH0154-40056)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Skoglig planering (SH0154-40136)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Skoglig planering (SH0154-40011)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2019/2020
Skoglig planering (SH0154-40022)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Skoglig planering (SH0154-40047)
2019-03-26 - 2019-06-09
Läsåret 2017/2018
Skoglig planering (SH0154-40060)
2018-03-19 - 2018-06-03
Läsåret 2016/2017
Skoglig planering (SH0154-40113)
2017-03-20 - 2017-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
SH0154 Skoglig planering, 15,0 Hp
Forestry planningÄmnen
Skogshushållning SkogshushållningUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skoglig planering | 10,0 | 0202 |
Skogsbruksplan | 5,0 | 0203 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
- Skoglig grundutbildning och- Yrkeserfarenhet motsvarande 6 månader samt
- Kunskaper motsvarande 60 hp i skogshushållning eller
- Kunskaper motsvarande 60 hp i skogsvetenskap
Mål
Kursen skall fungera som en synteskurs av tidigare grundkurser inom Skogsmästarprogrammet. Under kursen görs en skogsbruksplan åt en privat markägare och en övning på en större fastighet som omfattar strategisk, taktisk och operativ planering.
Efter slutförd kurs skall studenten kunna:
redogöra för planering och organisation inom skoglig verksamhet;
analysera planeringsbehovet och utifrån detta bedöma olika metoder för att planera och leda datafångst;
redogöra för, och ge förslag på, lämpliga skogsskötselåtgärder på bestånds- och innehavsnivå baserat på skogens förutsättningar och skogsägarens målsättning;
ta god hänsyn till biologisk mångfald, kulturmiljöbevarande, skogens sociala värden och andra förvaltningsmål som kan påverka skogsbruket;
redogöra för forskningsläget inom de områden som kursen behandlar.
Innehåll
Kursen är en yrkesförberedande synteskurs där tidigare inhämtade kunskaper i Skogsmästarprogrammet kombineras och används. Kursen innehåller ett stort antal obligatoriska övningar med såväl muntlig som skriftlig redovisning. Bl.a. görs en skogsbruksplan åt en privat markägare, dessutom genomförs en övning på en större fastighet som omfattar strategisk, taktisk och operativ planering med tillhörande virkesflödesplanering.
För att kunna anpassa den skogliga planeringen till skogsägarens/bolagets verksamhet och förutsättningar, tränas studenterna i målformulering och planeringsmetodik.
Genom att använda geografisk informationsteknologi med fjärranalys, datafångst och bearbetning, bl.a. med hjälp av geografiska informationssystem, tillämpas den kartteknik som är nödvändig för att studenten skall lyckas med att planera skogsbruk på ett effektivt sätt.
För att komma in i arbetssättet med att ständigt förbättra verksamheten genomförs tillämpad uppföljningsmetodik och avvikelseanalys där positiva och negativa erfarenheter kontinuerligt tas tillvara på ett systematiskt sätt.
I kursen ingår även ett antal föreläsningar med branschföreträdare där närvaro krävs.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända muntliga och skriftliga redovisningar, godkända skriftliga tentamina samt deltagande i obligatoriska moment. Godkänd digital skogsbruksplan.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
I samband med de obligatoriska resorna med övernattning kommer en viss avgift att tas ut av studenten för att täcka kostnader för resa och logi.Ansvarig institution/motsvarande
Skogsmästarskolan
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
U = Betygskriterierna för godkänt (3) uppfylls ej.
Studenten kan:
3 = Tillämpa och beskriva de olika planeringshorisonterna.
Tillämpa och beskriva de olika momenten i en skogsbruksplan
Skapa och dokumentera en skogsbruksplan
4= Förklara de olika planeringshorisonterna
Förklara de olika momenten i en skogsbruksplan
Skapa och dokumentera en skogsbruksplan med relevanta lösningar med avseende på beskrivning, åtgärdsförslag och skapande av karta.
Obligatoriska uppgifter är utförliga, tydliga och korrekta samt inlämnade i tid.
5= Som nivå 4 men studenten visar dessutom prov på mycket god förståelse och förmåga att kunna lösa mer komplicerade uppgifter där metoder som tillämpas i kursen kombineras och används i nya sammanhang.
Litteraturlista
- How Well Do Stakeholder-Defined Forest Management Scenarios Balance Economic and Ecological Forest Values? Författare: Eggers, Räty, Öhman, Snell [How Well Do Stakeholder-Defined Forest Management Scenarios Balance Economic and Ecological Forest Values? ] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SH0154/40022.1920/Litteraturlista.pdf)1) Swedish Forests in the Bioeconomy Författare: Fischer, Stenius, Holmgren 1) How Well Do Stakeholder-Defined Forest Management Scenarios Balance Economic and Ecological Forest Values? Författare: Eggers, Räty, Öman, Snell 1) Policy goals and instruments for achieving a desirable future forest: Experiences from backcasting with stakeholders in Sweden Författare: Sandström et al 1) Litteraturlista [Litteraturlista] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SH0154/40022.1920/Litteraturlista.pdf)