Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap
Inblickar ges i nationell och internationell arbetsvetenskaplig forskning.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2021-05-30 och 2021-06-20Andra kursvärderingar för TN0291
Läsåret 2019/2020
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2020-01-20 - 2020-06-07Läsåret 2018/2019
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2019-01-21 - 2019-06-09Läsåret 2018/2019
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2018-09-03 - 2019-01-20Läsåret 2017/2018
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2018-01-15 - 2018-06-03Läsåret 2017/2018
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2017-08-28 - 2018-01-14Läsåret 2016/2017
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2017-01-16 - 2017-06-04Läsåret 2016/2017
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2016-08-29 - 2017-01-15Läsåret 2014/2015
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2014-09-01 - 2015-01-18Läsåret 2011/2012
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2012-01-16 - 2012-06-01Läsåret 2011/2012
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2011-08-29 - 2012-01-15Läsåret 2010/2011
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2011-01-17 - 2011-06-03Läsåret 2010/2011
Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap (TN0291-30154), Ortsoberoende 2010-08-30 - 2011-01-16Kursplan
TN0291 Arbetsvetenskap - Arbete, hälsa och ledarskap, 7,5 Hp
Work Science - Work, Health and LeadershipKursplan fastställd
2009-11-04Ämnen
TeknologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet för högskolestudier.Mål
Kursens syfte är att ge en introduktion till ämnet arbetsvetenskap. Arbetsvetenskap är ett samlat begrepp för de kunskaper som behövs för att anpassa tekniken, miljön och arbetet till människans biologiska, fysiologiska, psykologiska, sociala och kulturella förutsättningar.Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- definiera viktiga arbetsmiljöfrågor och förklara dess betydelse för människans välbefinnande, hälsa och utveckling i arbetslivet,
- kunna beskriva och förklara frågeställningar på centrala områden inom arbetsvetenskap,
- analysera problem i arbetslivet och ta fram underlag för att utforma produktiva och hälsosamma arbetsplatser,
- inhämta och tillämpa resultat från nationell och internationell forskning med relevans för ämnesområdet.
Innehåll
Kursen bygger främst på inläsning av litteratur och webbaserade kunskapskällor.Kursen uppdelas i följande ämnesområden:
1. Introduktion till Arbetsvetenskap
2. Psykosocial och organisatorisk miljö: Psykosocial arbetsmiljö (psykisk hälsa, ledarskap och maktdelning, arbetsgrupper, etc.), Produktions- och arbetsorganisation
3. Fysisk miljö: Fysisk belastning (arbetsfysiologi, belastningsergonomi, etc.), Fysikaliska faktorer, Kemiska hälsorisker
4. Information och interaktion i tekniska system: Människa-tekniksystem, Säkerhet och risk
5. Metoder och utvecklingsprocesser
6. Ekonomiska och juridiska villkor: Arbetsskador, Arbetsmiljö och ekonomi, Arbetsmiljölagstiftningen, Standardisering
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd på redovisning av instuderings- och övningsuppgifter via Internet.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Kursen ges som distanskurs via Internet på 25 % fart. Studierna genomförs på hemorten genom inläsning av litteratur, besvarande av instuderingsuppgifter och genomförande av övningsuppgifter.För begränsning av antalet tentamenstillfällen se regelsamling för utbildningar vid SLU.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologiKompletterande uppgifter
Betygskriterier
Krav för godkänd kurs:
För godkännande på genomgången kurs krävs godkänd redovisning av individuella instuderingsuppgifter för delmomenten; Introduktion till Arbetsvetenskap, Psykosocial och organisatorisk miljö, Fysisk miljö, Ekonomiska och juridiska villkor, Arbetsplatsanalys. De fem delområden för kursen bedöms utifrån följande betygskriterier och ska innefatta alla tre delarna ”Ämneskunskaper”, "Diskussion och reflektion” och ”Formalia”.
För godkänd ska alla tre i rutorna för denna rad vara fullgjorda (se nedan). För överbetyget 4 ska både godkänd och väl godkänd vara fullgjorda. För betyg 5 ska godkänd, väl godkänd samt mycket väl godkänd vara fullgjorda.
Betygskriterier |
Ämneskunskaper (50%) |
Diskussion och reflektion (35%) |
Formalia (15%) |
3 - Godkänd |
Studenten ska kunna definiera, beskriva och förklara grundläggande arbetsmiljöbegrepp och teorier för människans välbefinnande, hälsa och utveckling i arbetslivet utifrån kurslitteraturen och angivna källor. | Studenten ska resonera sammanhängande och föra ett relevant resonemang som visar på förståelse av teorierna relaterade till ämnet och frågeställningarna. | Studenten ska kunna strukturera innehållet i instuderingsuppgiften och referera till källor i text och med referenslista på ett korrekt sätt som visar på vad som är studentens egna tankar och vad som är hämtat från källor. |
4 – Väl godkänd |
Studenten ska även kunna analysera orsaker och konsekvenser för människans välbefinnande, hälsa och utveckling i arbetslivet utifrån teorier och egna reflektioner. | Studenten ska även ge egna exempel som visar på förståelse och omsättning av kunskapen. | Studenten ska även kunna uppvisa en god språkbehandling med en logisk layout i inlämningsuppgiften (dvs. tydlig ”röd tråd”). Uppgiften ska vara inlämnad inom avsedd tid |
5 - Mycket väl godkänd |
Studenten ska även kunna göra en fördjupad analys av orsaker och konsekvenser för människans välbefinnande, hälsa och utveckling i arbetslivet samt motivera, kritiskt förhålla sig och argumentera för sin analys utifrån teorier. | Studenten ska även visa på god förmåga att, sammanfatta problemområdet, problematisera och analysera frågeställningarna och teorierna utifrån egna exempel |