Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle
Kursen ger en introduktion till begreppet social hållbarhet ur olika perspektiv.
När vi diskuterar social hållbarhet dyker det upp massor med frågor som vi vill kunna besvara:
• Vad innebär ett socialt ansvarstagande för individen, ledaren, företaget och samhället?
• Hur stort ansvar ska vi ta för kommande generationer och vilken påverkan har vi i vårt företag eller i vår miljö?
• Vad innebär ett socialt hållbart ledarskap?
• Hur kan vi arbeta med social hållbarhet i företag och organisationer?
Dessa och liknande frågor ska vi fördjupa oss i under kursen.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
TN0346-10174 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för TN0346
Läsåret 2023/2024
Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle (TN0346-10330)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle (TN0346-10256)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle (TN0346-10321)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2019/2020
Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle (TN0346-10276)
2019-09-02 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
TN0346 Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle, 7,5 Hp
Social sustainability of work life, businesses and the societyÄmnen
Teknologi Lantbruksvetenskap Teknologi LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet för högskolestudier. Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.Mål
Kursens övergripande syfte är att öka din förståelse för social hållbarhet ur olika perspektiv, från det globala och samhälleliga perspektivet, till socialt ansvarstagande i företag och individens behov av en hälsosam och utvecklande arbetsplats. Du ska också få en ökad förståelse för ledarskapets betydelse för ökad social hållbarhet i organisationer och du får insikt i hur företag kan bygga affärsnytta och samtidigt minska samhällsproblem genom att arbeta strategiskt med sociala hållbarhetsfrågor på samhällsnivå. Efter genomgången kurs erhåller du ett processbaserat arbetssätt för att planera, genomföra och utvärdera insatser i organisationer som är värdeskapande utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förklara och konkretisera begreppet social hållbarhet ur ett organisatoriskt, samhälleligt och globalt perspektiv
kunna analysera och förbättra den sociala hållbarheten i företagets produktion och värdekedjor
reflektera över betydelsen av ledarskap och organisering för en ökad social hållbarhet i organisationer
kunna tillämpa ett systematiskt arbetssätt för att planera, genomföra och utvärdera effekterna av insatser för ökad social hållbarhet i företagandet
förklara och exemplifiera hur ett företag kan arbeta strategiskt med social hållbarhet och kombinera affärsnytta med lösningar på samhällsproblem
reflektera över sin egen professionella roll i utvecklingen mot en ökad social hållbarhet i företagande och samhälle
Innehåll
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja såväl lärarledd kunskapsförmedling som studentaktivitet och diskussion, genom föreläsningar, seminarier, övningar individuellt och i grupp och stöds av en interaktiv lärplattform. Studenterna genomför ett större grupparbete i samarbete med en organisation. Undervisningen sker huvudsakligen på distans med en till två obligatoriska kursdagar förlagda till campus på SLU, Alnarp.
Kursen innehåller teoretiska och praktiska inslag på temat social hållbarhet och behandlar bl.a. begrepp som hållbart ledarskap, organisering, psykosocial arbetsmiljö, global utveckling, socialt hållbart företagande, teorier om social förändring och global rättvisa.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examination sker genom en skriftlig hemtentamen, samt inlämningsuppgifter och seminarier.
För godkänt på kursen fordras att samtliga uppgifter är godkända och deltagande vid alla seminarier och vid projektredovisning med godkänt resultat.
Genomförande och redovisning av projektarbetet är obligatoriskt. Deltagande på träffar förlagda till campus är obligatoriska.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges som distanskurs på 25 % fart. Kursen genomförs på hemorten genom inläsning av litteratur, besvarande av inlämningsuppgifter samt genomförande av en praktisk studie på valfri arbetsplats. Kursen inleds med en obligatorisk introduktion på SLU, Alnarp. Dator med internetuppkoppling ett krav.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Betygskriterier
|
Förklara och konkretisera begreppet social hållbarhet ur ett organisatoriskt, samhälleligt och globalt perspektiv |
5 |
Kan dessutom kritiskt diskutera dessa begrepp och definitioner |
4 |
Kan dessutom förklara begreppet genom att ge konkreta exempel |
3 |
Förklarar begreppet social hållbarhet ur ett organisatoriskt, samhälleligt och globalt perspektiv |
|
Kunna analysera och förbättra den sociala hållbarheten i företagets produktion och värdekedjor |
5 |
Kan också visa prov på att kunna tillämpa ett systematiskt arbetssätt för att göra detta |
4 |
Kan dessutom värdera och diskutera utfallet av ett sådant arbetssätt |
3 |
Känner till arbetssätt för att systematiskt kunna för att planera, genomföra och utvärdera effekterna av insatser för ökad social hållbarhet i verksamheten och dess värdekedjor |
|
Reflektera över betydelsen av ledarskap och organisering för en ökad social hållbarhet i organisationer |
5 |
Kan också värdera olika insatser i organisationen i relation till den sociala hållbarheten |
4 |
Kan dessutom diskutera detta med hjälp av konkreta exempel |
3 |
Kan förklara hur organisation och ledning påverkar den sociala hållbarheten i en verksamhet |
|
Förklara och exemplifiera hur ett företag kan arbeta strategiskt med social hållbarhet och kombinera affärsnytta med lösningar på samhällsproblem |
5 |
Kan ge förslag på och analysera hur en befintlig verksamhet kan utveckla mer socialt hållbara affärsmodeller |
4 |
Kan förklara detta genom att beskrivande exempel |
3 |
Kan förklara hur ett företag kan kombinera affärsnytta med lösningar på samhällsproblem |
|
Reflektera över sin egen professionella roll i utvecklingen mot en ökad social hållbarhet i företagande och samhälle |
5 |
Kunna reflektera över vilka attityder/färdigheter/kompetenser som behöver utvecklas och hur studenten personligen ska gå tillväga för ett livslångt lärande inom detta område |
4 |
Dessutom kunna förklara hur studenten i sin framtida professionella roll kan bidra till ökad social hållbarhet |
3 |
Kunna beskriva hur de egna attityder/kunskap/kompetens inom social hållbarhet har utvecklats under kursens gång |
Litteraturlista
- Kursmaterialet utgörs av ett urval av vetenskapliga artiklar och rapporter som tillhandahålls vid kursstart. 1) Carroll, Archie (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, vol. 34, no. 4. 1) Dees, G. 1998. The meaning of social entrepreneurship. 1) Delve, L och Eriksson, A. 2016. Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring 1) Kimbu, A. and Ngoasong, M. 2015. Women as vectors of social entrepreneurship. Annals of Tourism Research 60 (2016) 63–79 1) Maloni, M and Brown, M. 2006. Corporate Social Responsibility in the Supply Chain: An Application in the Food Industry. Journal of Business Ethics (2006) 68:35–52 1) Michael E. Porter and Mark R. Kramer. 2006. Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility 1) Raworth, K. A safe and just space for humanity. CAN WE LIVE WITHIN THE DOUGHNUT? Oxfam Discussion Papers 1) Vallancea, S., Perkinsa, H, and Dixon, J. 2011. What is social sustainability? A clarification of concepts. Geoforum 42 (2011) 342–348