Ny sökning
TN0346

Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle

OBS! Kursplanen anger att två dagar kommer att genomföras på plats i Alnarp. Detta gäller inte i år p.g.a. covid-situationen. All undervisning sker på distans.



Kursen ger en introduktion till begreppet social hållbarhet ur olika perspektiv.



När vi diskuterar social hållbarhet dyker det upp massor med frågor som vi vill kunna besvara:

• Vad innebär ett socialt ansvarstagande för individen, ledaren, företaget och samhället?

• Hur stort ansvar ska vi ta för kommande generationer och vilken påverkan har vi i vårt företag eller i vår miljö?

• Vad innebär ett socialt hållbart ledarskap?

• Hur kan vi arbeta med social hållbarhet i företag och organisationer?



Dessa och liknande frågor ska vi fördjupa oss i under kursen.

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

TN0346-10174 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för TN0346

Läsåret 2023/2024

Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle (TN0346-10330)

2023-08-28 - 2024-01-14

Läsåret 2022/2023

Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle (TN0346-10256)

2022-08-29 - 2023-01-15

Läsåret 2021/2022

Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle (TN0346-10321)

2021-08-30 - 2022-01-16

Läsåret 2019/2020

Social hållbarhet i arbetsliv, företagande och samhälle (TN0346-10276)

2019-09-02 - 2020-01-19

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Förklara och konkretisera begreppet social hållbarhet ur ett organisatoriskt, samhälleligt och globalt perspektiv

5

Kan dessutom kritiskt diskutera dessa begrepp och definitioner

4

Kan dessutom förklara begreppet genom att ge konkreta exempel

3

Förklarar begreppet social hållbarhet ur ett organisatoriskt, samhälleligt och globalt perspektiv

Kunna analysera och förbättra den sociala hållbarheten i företagets produktion och värdekedjor

5

Kan också visa prov på att kunna tillämpa ett systematiskt arbetssätt för att göra detta

4

Kan dessutom värdera och diskutera utfallet av ett sådant arbetssätt

3

Känner till arbetssätt för att systematiskt kunna för att planera, genomföra och utvärdera effekterna av insatser för ökad social hållbarhet i verksamheten och dess värdekedjor

Reflektera över betydelsen av ledarskap och organisering för en ökad social hållbarhet i organisationer

5

Kan också värdera olika insatser i organisationen i relation till den sociala hållbarheten

4

Kan dessutom diskutera detta med hjälp av konkreta exempel

3

Kan förklara hur organisation och ledning påverkar den sociala hållbarheten i en verksamhet

Förklara och exemplifiera hur ett företag kan arbeta strategiskt med social hållbarhet och kombinera affärsnytta med lösningar på samhällsproblem

5

Kan ge förslag på och analysera hur en befintlig verksamhet kan utveckla mer socialt hållbara affärsmodeller

4

Kan förklara detta genom att beskrivande exempel

3

Kan förklara hur ett företag kan kombinera affärsnytta med lösningar på samhällsproblem

Reflektera över sin egen professionella roll i utvecklingen mot en ökad social hållbarhet i företagande och samhälle

5

Kunna reflektera över vilka attityder/färdigheter/kompetenser som behöver utvecklas och hur studenten personligen ska gå tillväga för ett livslångt lärande inom detta område

4

Dessutom kunna förklara hur studenten i sin framtida professionella roll kan bidra till ökad social hållbarhet

3

Kunna beskriva hur de egna attityder/kunskap/kompetens inom social hållbarhet har utvecklats under kursens gång

Litteraturlista

  1. Kursmaterialet utgörs av ett urval av vetenskapliga artiklar och rapporter som tillhandahålls vid kursstart. 1) Carroll, Archie (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, vol. 34, no. 4. 1) Dees, G. 1998. The meaning of social entrepreneurship. 1) Delve, L och Eriksson, A. 2016. Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring 1) Kimbu, A. and Ngoasong, M. 2015. Women as vectors of social entrepreneurship. Annals of Tourism Research 60 (2016) 63–79 1) Maloni, M and Brown, M. 2006. Corporate Social Responsibility in the Supply Chain: An Application in the Food Industry. Journal of Business Ethics (2006) 68:35–52 1) Michael E. Porter and Mark R. Kramer. 2006. Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility 1) Raworth, K. A safe and just space for humanity. CAN WE LIVE WITHIN THE DOUGHNUT? Oxfam Discussion Papers 1) Vallancea, S., Perkinsa, H, and Dixon, J. 2011. What is social sustainability? A clarification of concepts. Geoforum 42 (2011) 342–348

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 19027 SEK Nivå: Grundnivå (G1N)
Ämne: Teknologi Lantbruksvetenskap Teknologi Lantbruksvetenskap
Kurskod: TN0346 Anmälningskod: SLU-10174 Plats: Alnarp Distanskurs: Ja Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för människa och samhälle Studietakt: 25%