Energisystemplanering
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för TN0347
Kursplan
TN0347 Energisystemplanering, 10,0 Hp
Energy systems planningKursplan fastställd
2018-11-26Ämnen
Teknik TeknologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav (A1F)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
- 30 hp på avancerad nivå inom teknologi/teknik, varav minst 10 hp inom energisystem eller logistik- och transportsystem (se övriga upplösningar)- 15 hp Självständigt arbete i energisystem inom ämnet teknik
- 5 hp livscykelanalys
- Svenska 3 och Engelska 5
Mål
Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper i planering och utveckling av energisystem, från tillförsel via omvandling/distribution till användning, där anläggningar och system samverkar för att tillgodose olika aktörers energibehov på ett hållbart sätt.Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- modellera, dimensionera och analysera lokala och regionala energisystem med flera aktörer (främst inom fastighetssektorn och transportsystemet), med hänsyn tagen till tekniska, ekonomiska och hållbarhetsrelaterade och etiska perspektiv
- kvantitativt beskriva och analysera framtidsscenarier och handlingsalternativ för energisystem med hänsyn tagen till olika aktörers energibehov, långsiktiga mål, tillgängliga resurser, teknisk utveckling och systemets miljöpåverkan
- identifiera, planera, genomföra och dokumentera sina arbetsuppgifter inom ramen för ett större projekt
- redogöra för metoder för planering och ledning av större projekt
- beskriva sin egen kunskapsutveckling och etiska överväganden samt identifiera fortsatta kunskapsbehov
- redovisa framtagna resultat både skriftligt och muntligt för en specifik målgrupp
Innehåll
Studenterna kommer att i projektform analysera ett avgränsat geografiskt område eller en struktur av användare, och föreslå utformningen av energisystem där olika energitekniker kan samverka för att uppfylla beräknade behov av en eller flera energiformer (värme, el och/eller drivmedel), alternativt föreslå hur tillgången till en eller flera energiråvaror skall utnyttjas optimalt för framställning av olika energiformer, med hänsyn tagen till befintlig infrastruktur. Kursen är baserad på ett systemanalytiskt angreppssätt med tillämpning av metodik inom bland annat energiteknik, modellering och simulering, miljösystemanalys och ekonomisk kalkylering.Projektuppgiften presenteras för studenterna som inventerar sina kunskaper och kunskapsbehov, specificerar uppgiften i samarbete med handledare och beställare och planerar sitt arbete. Studenterna skall utreda de tekniska valmöjligheterna vid utformningen av systemet, potentialen för de energiråvaror som kan komma att utnyttjas, de ekonomiska och hållbarhetsrelaterade konsekvenserna av olika alternativ, samt i förekommande fall analysera de bivillkor som energi- och miljöpolitiska beslut kan ställa på utformningen av energisystemet. Datormodeller (t.ex. LEAP) används för att simulera energisystemen. Därefter skall studenterna presentera ett allsidigt underlag med motiverade rekommendationer för en möjlig beslutsfattare.
Projektarbetsmetodik och teori för modellering och planering av energisystem behandlas i litteratur, övningar och i projektarbetet. Kunskaper om hur företag och myndigheter arbetar med strategisk planering i frågor som rör energisystemen förmedlas i projekten eller gästföreläsningar. I samband med projektet skriver studenterna en reflektion över sin kunskapsutveckling och sitt arbete i projektgruppen.
Obligatoriska moment i kursen är projektintroduktion, övningar och muntlig redovisning. Utöver det förväntas varje student vara delaktig och närvarande i sin projektgrupp enligt den projektplan som gruppen tillsammans utvecklar.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbeten. Individuella skriftliga uppgifter. Godkända projektarbeten och skriftliga uppgifter samt deltagande i obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.