Hållbar teknik för låg- och medelinkomstländer
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
TN0354-10408 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för TN0354
Läsåret 2024/2025
Hållbar teknik för låg- och medelinkomstländer (TN0354-10293)
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2022/2023
Hållbar teknik för låg- och medelinkomstländer (TN0354-10210)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Hållbar teknik för låg- och medelinkomstländer (TN0354-10221)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Hållbar teknik för låg- och medelinkomstländer (TN0354-10253)
2020-08-31 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
TN0354 Hållbar teknik för låg- och medelinkomstländer, 7,5 Hp
Sustainable technologies for low- and medium income countriesÄmnen
Teknologi Miljövetenskap Teknologi MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
- Kunskaper motsvarande 120 hp i teknologi/teknik och/eller naturvetenskap- Engelska 6
Mål
Kursens mål är att ge kunskap och förståelse för teknik för hållbar utveckling, samt användning av förnybara resurser i låg- och medelinkomstländer. Kursen fokuserar på produktion och förädling av livsmedel samt på förnybar energi. Kursen syftar särskilt till att förbereda eleverna inför arbete med tekniköverföring och utveckling, exempelvis inom ramen för utbytesprogram, fältstudier och konsultation.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
identifiera socioekonomiska och miljömässiga aspekter av hållbar utveckling i med låg- och medelinkomstländer,
analysera resursflöden i form av näringsämnen, vatten eller energi i småskaliga landsbygds- och stadsmiljöer i låg- och medelinkomstländer, samt
föreslå metoder för utvärdering och utveckling av lösningar för förbättrad resurseffektivitet med tonvikt på livsmedelssystemet och dess behov av näringsämnen, vatten- eller energiresurser.
Innehåll
Kursen har en studentcentrerad och deltagande inlärningsstrategi, baserad på fallstudier och grupparbete för att stimulera självständiga studier. Innehållet omfattar allmänna aspekter av hållbar utveckling och specifika ämnen som relaterar till mat, näringsämnen, vatten eller energiresurser.
Generella aspekter av hållbar utveckling i låg- och medelinkomstländer:
Deltagande forskning och metoder för resurshantering,
Socioekonomiska aspekter av hållbar utveckling, inklusive resiliens och genus
Utveckling av hållbara jordbrukssystem, tekniköverföring och mekanisering
Specifika ämnen relaterade till mat, näringsämnen, vatten och energiresurser kommer att tas upp:
Småskalig teknik förnybar energi
Förnybar energi, inklusive trädbränslen, träkol, biogas och solenergi
Dragdjur som kraftkälla för transport, jordbearbetning, förädling och bevattning
Småskalig teknik för produktiv avfalls- och avloppshantering
Säkra sanitetssystem, inklusive insamling, transport och behandling
Återcirkulering av näringsämnen och vatten, t.ex. torr urin, insektsproduktion eller maskkompostering
Teknik för småskalig transport, logistik och hantering av värdekedjan
Koldioxidsnåla transportmedel och intermediära transportmedel (Intermediate modes of transport, IMT)
Tekniker för beredning och förädling efter skörd (post-harvest technologies)
Logistiklösningar för landsbygden
Småskalig teknik för dricksvattenhantering
Teknik för dricksvattenförsörjning och -distribution
Integrerade metoder för vattenhantering och förnybar energi
Kursen är schemalagd med ett begränsat antal seminarier. Dessa seminarier är studentdrivna, organiserade med inslag av "flipped classroom"-metodik och behandlar specifika teman; generella aspekter av hållbar utveckling i låg- och medelinkomstländer eller specifika ämnen relaterade till resursflöden. I inledningen presenteras ett fall (t.ex. en by) och utmaningar och forskningsfrågor identifieras i relation till livsmedelssystemet och resursflöden av näringsämnen, vatten och energi. I en projektuppgift arbetar eleverna i grupper med fokus på olika aspekter av detta fall. Först utvecklas teori och projektplanering, vilka presenteras och diskuteras vid ett seminarium. Därefter genomförs och presenteras projektarbetet. I kursens avslutande fas bildas tvärgrupper för att syntetisera integrerade lösningar med en helhetssyn på de aspekter som behandlats av de olika grupperna.
Deltagande i introduktion, seminarier och presentationer är obligatoriskt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen omfattar seminarier samt muntlig och skriftlig redovisning av projektuppgift.
För godkänd kurs krävs
Godkänd muntlig och skriftlig presentation av projektuppgift
Godkänt deltagande i seminarier
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för energi och teknik
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Introduction to sustainable development in low- and medium income countries
o Mihelcic, J. R., Fry, L. M., Myre, E. A., Phillips, L. D., & Barkdoll, B. D. (2009, September). Field guide to environmental engineering for development workers: Water, sanitation, and indoor air. American Society of Civil Engineers.
Sustainable Development and participatory research
o Keahey, J. (2021). Sustainable development and participatory action research: a systematic review. Systemic Practice and Action Research, 34(3), 291-306.
Sustainable development and appropriate technologies
o Robert, K. W., Parris, T. M., & Leiserowitz, A. A. (2005). What is Sustainable Development? Goals, Indicators, Values, and Practice. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 47(3), 8–21. Doi: https://doi.org/10.1080/00139157.2005.10524444
o Kuhlman, T., & Farrington, J. (2010). What is Sustainability? Sustainability, 2(11), 3436–3448. Doi: https://doi.org/10.3390/su2113436
o Patnaik, J., & Bhowmick, B. (2018). Appropriate Technology: Revisiting the Movement in Developing Countries for Sustainability. International Journal of Urban and Civil Engineering, 12(3), 308–312.
o Lohri, C. R., Rajabu, H. M., Sweeney, D. J., & Zurbrügg, C. (2016). Char fuel production in developing countries – A review of urban biowaste carbonization. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 59, 1514–1530. doi: https://doi.org/10.1016/j.rser.2016.01.088
o Pages 8-10 from: Zabaleta, I., Bulant, N., Pfyffer, B., Rohr, M., Ivumbi, E., Mwamlima, P., Rajabu, H., & Zurbrügg, C. (2018). Pyrolysis of Biowaste in Low and Middle Income Settings. A Step-by-Step Manual. External: https://www.eawag.ch/fileadmin/Domain1/Abteilungen/sandec/publikationen/SWM/Carbonization_of_Urban_Bio-waste/slow_pyrolysis_manual.pdf
Small-scale transport technologies, logistics and value chain management
Post-harvest technologies (PHT) and value chain
o Hall, D. W., & Food and Agriculture Organization. (1970). Handling and storage of food grains in tropical and subtropical areas. Food and Agriculture Organization of the United Nations:
Chapter 3: Losses of stored food
Chapter 4: Factors affecting food value and deterioration
Chapter 6: Drying methods
Draught animal power as source of energy
o Gebresenbet, G., Gibbon, D., Astatke, A. (1997). Draught Animal Power: Lessons from past research and development activities in Ethiopia and indicators for future needs. IRDC Currents,13/14, 1997, Wikstroms, Uppsala.
o O'Neill, D.H., & kemp, D.C. (1989). A comparison of work outputs of draught oxen. Journal of Agricultural Engineering Research, 43, 33-44. doi: https://doi.org/10.1016/S0021-8634(89)80004-6
o Lawrence, P. R. & Pearson, R. A. (1989). Measurement of Energy Expenditure in Working Animals: Methods for Different Conditions. Draught animals in rural development, 155-165. External: https://ageconsearch.umn.edu/record/134382/files/PR027.pdf#page=153
Sustainable resource management: water, wastewater and solid waste
Water resource management
o Chandra S.P. Ojha, Rao Y. Surampalli, Andres Bardossy, Tian C. Zhang, Chih-Ming Kao (2017). Sustainable Water Resources Management. American Society of Civil Engineers; ISBN: 9780784414767.
o Hanamant M. Halli, Veeresh Hatti, Gaurendra Gupta, M Raghavendra, Mahendra Prasad Meena, Raghavendra Gouda (2022). Chapter 7 - Scientific approaches for water resources management in developing countries, Editor(s): Arun Lal Srivastav, Sughosh Madhav, Abhishek Kumar Bhardwaj, Eugenia Valsami-Jones, Current Directions in Water Scarcity Research, Elsevier, 6:129-147. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-91838-1.00017-8
Waste management
o World Health Organization. Regional Office for Europe. (1996). Municipal solid waste management in middle- and lower-income countries : report. Copenhagen : WHO Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/handle/10665/108115
o Mor, S., & Ravindra, K. (2023). Municipal solid waste landfills in lower-and middle-income countries: environmental impacts, challenges and sustainable management practices. Process Safety and Environmental Protection. https://doi.org/10.1016/j.psep.2023.04.014
o Massoud M, Lameh G, Bardus M, Alameddine I. Determinants of Waste Management Practices and Willingness to Pay for Improving Waste Services in a Low-Middle Income Country. Environ Manage. 2021 Aug;68(2):198-209. doi: 10.1007/s00267-021-01472-z. Epub 2021 Apr 28. PMID: 33912998.
o Kaza, S., Yao, L., Bhada-Tata, P., Woerden, F. V., & Ionkova, K. (2018). What a waste 2.0: A global snapshot of solid waste management to 2050. Overview. Washington, DC: World Bank Group. doi: https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1329-0
Wastewater management
o Tilley, E. (2014). Compendium of sanitation systems and technologies. Eawag. Full version available: https://www.susana.org/en/knowledge-hub/resources-and-publications/library/details/454
o Sasse, L. (1998). DEWATS: Decentralised wastewater treatment in developing countries. BORDA, Bremen Overseas Research and Development Association. External: https://www.susana.org/en/knowledge-hub/resources-and-publications/library/details/1933
Safe technologies for nutrient recycling
o Mcconville, J., Niwagaba, C., Nordin, A., Ahlström, M., Namboozo, V., and Kiffe, M. (2020). Guide to Sanitation Resource-Recovery Products & Technologies: a supplement to the Compendium of Sanitation Systems and Technologies. 1st Edition. Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Energy and Technology, Uppsala, Sweden. External: https://pub.epsilon.slu.se/21284/1/mcconville_j_et_al_210119.pdf
Small-scale renewable energy technologies
Wood fuel, charcoal, cook stoves
o Chesterman S, Neely C, Njenga M, & Kimaro A A. (2018). Sustainable woodfuel (charcoal and firewood) systems in coastal region in Tanzania. Stakeholder engagement in context analysis and planning using SHARED methodology. External: http://www.worldagroforestry.org/downloads/Publications/PDFS/B17978.pdf
o Njenga M, Sundberg C, Gitau J K, Mahmoud Y, Röing De Nowina K, Mendum R, & Karltun E. (2020). Biochar stoves for socio-ecological resilience: Lessons from small-scale farms in rural Kenya. World Agroforestry. External: http://www.worldagroforestry.org/downloads/Publications/PDFS/PB20040.pdf
o Sundberg, C., Karltun, E., Gitau, J. K., Kätterer, T., Kimutai, G. M., Mahmoud, Y., Njenga, M., Nyberg, G., Roing de Nowina, K., Roobroeck, D., & Sieber, P. (2020). Biochar from cookstoves reduces greenhouse gas emissions from smallholder farms in Africa. Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change, 25(6), 953–967. Doi: https://doi.org/10.1007/s11027-020-09920-7
o https://cleancooking.org/clean-cooking-systems-strategy/current-challenges/ (7 detailed infographic pages)
Biogas
o Pager 8-13 from: Vögeli, Y., Lohri, C., Gallardo, A., Diener, S., & Zurbrügg, C. (2014). Anaerobic Digestion of Biowaste in Developing Countries—Practical Information and Case Studies. Doi: https://doi.org/10.13140/2.1.2663.1045
o Seadi, T. A., Rutz, D., Prassl, H., Köttner, M., Finsterwalder, T., Volk, S., & Janssen, R. (2008). Biogas Handbook. University of Southern Denmark. Esbjerg. External: https://www.lemvigbiogas.com/BiogasHandbook.pdf
o Rakotojaona, L. (2013). Domestic Biogas Development in Developing Countries. ENEA Consulting. External: http://www.enea-consulting.com/wp-content/uploads/2015/05/Open-Ideas-Domestic-biogas-projects-in-developing-countries.pdf
o Khan, E. U., & Martin, A. R. (2016). Review of biogas digester technology in rural Bangladesh. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 62, 247–259. Doi: https://doi.org/10.1016/j.rser.2016.04.044
o Khan, E. U., Mainali, B., Martin, A., & Silveira, S. (2014). Techno-economic analysis of small scale biogas based polygeneration systems: Bangladesh case study. Sustainable Energy Technologies and Assessments, 7, 68–78. Doi: https://doi.org/10.1016/j.seta.2014.03.004
o Khan, E. U., & Martin, A. R. (2015). Optimization of hybrid renewable energy polygeneration system with membrane distillation for rural households in Bangladesh. Energy, 93 , 1116–1127. Doi: https://doi.org/10.1016/j.energy.2015.09.109
Hydropower, solar, and wind energy
o Tan, D. and Seng, A. K. (2011). Handbook for Solar Photovoltaic (PV) Systems. Energy Market Authority, Singapore VIII. ISBN: 978-981-08-4462-2. External: https://policy.asiapacificenergy.org/sites/default/files/Solar_Handbook_Apr2011.pdf
o Elie Bertrand Kengne Signe, Oumarou Hamandjoda, Jean Nganhou (2017). Methodology of Feasibility Studies of Micro-Hydro power plants in Cameroon: Case of the Micro-hydro of KEMKEN, Energy Procedia, 119:17-28. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2017.07.042.
o Nor F. Yah, Ahmed N. Oumer, Mat S. Idris (2017). Small scale hydro-power as a source of renewable energy in Malaysia: A review, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 72:228-239. https://doi.org/10.1016/j.rser.2017.01.068.
o Siddharth Joshi, Meera Karamta, Bhavya Pandya (2022).Small scale wind & solar photovoltaic energy conversion system for DC microgrid applications, Materials Today: Proceedings, 62(13):7092-7097. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2022.01.461.
o Tim Olsen and Robert Preus (2015). Small Wind Site Assessment Guidelines. https://www.nrel.gov/docs/fy15osti/63696.pdf
Food traceability
o Bosona, T., & Gebresenbet, G. (2013). Food traceability as an integral part of logistics management in food and agricultural supply chain. Food Control, 33(1), 32–48. Doi: https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2013.02.004
o Badia-Melis, R., Mishra, P., & Ruiz-García, L. (2015). Food traceability: New trends and recent advances. A review. Food Control, 57, 393–401. Doi: https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2015.05.005
System Analysis of communities in low income countries with emphasis on food, water and energy resources
o Mcconville, J., Niwagaba, C., Nordin, A., Ahlström, M., Namboozo, V., and Kiffe, M. (2020). Guide to Sanitation Resource-Recovery Products & Technologies: a supplement to the Compendium of Sanitation Systems and Technologies. 1st Edition. Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Energy and Technology, Uppsala, Sweden. Pages 7-11, overview of Cross-cutting issues (section X). External: https://pub.epsilon.slu.se/21284/1/mcconville_j_et_al_210119.pdf
o Meadows, Donella H. (2009). Thinking in systems : a primer. London. Please read through the book excerpts with a particular focus on pages 11-58 and 187-195 (Appendix)