Systemanalys för hållbar utveckling
There is also an aim for understanding relations between structure and behaviour of a system. General techniques, such as model fitting, sensitivity analysis and optimisation are treated and practiced in the computer exercises. A special focus is on human effects on environment and climate, and how these effects can be minimized for a sustainable development.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
TN0355-30272 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
TN0355 Systemanalys för hållbar utveckling, 5,0 Hp
Systems analysis for sustainable developmentÄmnen
Teknologi Miljövetenskap Teknologi MiljövetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificerasAvancerad nivå (AXX)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kandidatexamen om 180 hp inom något av områdena naturvetenskap, teknologi/teknik, samhällsvetenskap, juridik eller historisk-filosofiska ämnesområdet.Kunskaper motsvarande Engelska 6.
Mål
Kursen syftar till att ge en förståelse för olika system i natur och samhälle, och hur dessa kan samspela i en hållbar utveckling. Speciellt ska studenten lära sig hur olika typer av system och processer kan analyseras och modelleras med hjälp av systemanalytiska verktyg. Helhetstänkade är centralt i kursen.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
ange och förklara grundläggande idéer, begrepp och metoder inom systemanalysen
skissera hur ett systemanalytiskt projekt genomförs,
klargöra problematiken kring systemidentifikation och avgränsning
beskriva systemanalytiska metoder inom främst biologiska, ekologiska, miljövetenskapliga och tekniska system, och speciellt analysera interaktionen mellan sådana system för en hållbar utveckling,
redogöra för och använda de vanligaste typerna av modell- och simuleringsverktyg för komplexa system, särskilt sådana som berör både natur och samhälle.
Innehåll
Systemanalys används för att beskriva och analysera problem inom en rad olika discipliner, och är därför tvärvetenskaplig till sin natur. Utifrån olika perspektiv kan verkligheten betraktas som en mängd system, vilka kan beskrivas med hjälp av olika slags modeller: t.ex. statiska/dynamiska, deterministiska/stokastiska, lokala/globala, eller kombinationer av dessa.
Aktuella problem relaterade till hållbar utveckling gås igenom och beskrivs utifrån ett systemperspektiv. Olika lösningsförslag med systemanalytiska metoder diskuteras, liksom hur systemet (modellen) påverkas av olika faktorer.
En central del av kursen utgörs av laborationer under vilka studenten får bygga, simulera och analysera modeller av olika slag. Stor vikt läggs också på att studenten skall förstå kopplingen mellan struktur och beteende hos ett system. Generella tekniker såsom modellanpassning, känslighetsanalys och optimering behandlas och övas i laborationerna. Speciellt fokus ligger på människans påverkan på miljö och klimat och hur denna påverkan kan minimeras för en hållbar utveckling.
Kursen innehåller följande huvudavsnitt:
problemanalys utifrån aktuella problem inom hållbar utveckling,
systemanalysens synsätt, begreppsapparat och teori,
systemvetenskaplig arbetsmetodik,
modellbygge och simulering av statiska och dynamiska modeller
tillämpningar med exempel från aktuella problem relaterade till hållbar utveckling
projektarbete som kan anpassas till studentens förkunskaper och intressen
datorlaborationer: Användning av datorsimulering för beskrivning, analys och förståelse av komplexa system och övning i olika generella tekniker.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Skriftlig tentamen, redovisning av projektarbete och datorlaborationer.
Godkänd tentamen, godkänd projektuppgift och godkända laborationsrapporter.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
• Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. • Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.