E-fakturering

Senast ändrad: 24 juni 2020

En lag från 1 april 2019 kräver att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en europeisk standard.

Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Vill du veta mer om lagen om e-faktura, se hemsidan för DIGG
(Myndigheten för digital förvaltning)

Organisationsnummer på fakturan

För att vi ska kunna möta lagen om e-faktura, måste vi be dig om att skriva in organisationsnummer för din arbetsgivare /den organisation som din faktura ska skickas till, i konferensanmälningar.

Du tar reda på organisationsnumret på följande vis:

  1. Fråga din ekonom/administratör
  2. Ofta finns organisationsnummer på hemsidan, antingen i sidfoten eller under kontaktuppgifter.
  3. Googla. Se nedan för några alternativ.

Det brukar finnas företag och bolag registrerade under/inom t ex kommun, region eller universitet. Dessa företags organisationsnummer börjar vanligen med 55 (Aktiebolag).

Vad är organisationsnummer?

Bra sammanfattning finns på Visma's hemsida:
https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-organisationsnummer

GLN – Global Location Number

GLN-nummer används för att kunna skicka elektroniska dokument så som e-fakturor. GLN gör det möjligt att identifiera fysiska platser, företag och organisationer. Denna uppgift används för att veta exakt vart din e-faktura ska levereras. Ett företag kan ha ett GLN-nummer medan en avdelning på företaget kan ha ett annat.

GLN består av 13 siffror och startar med 7.

Alla organisationer inom offentlig sektor har en GLN-kod som används vid e-fakturahantering. Beroende på olika struktur, så kan en organisation ha ett gemensamt GLN eller många olika för olika delar av organisationen.

Det underlättar mycket för vår fakturahantering, om du kan skriva in GLN under fakturaadressen i anmälningsformuläret. De flesta myndigheter och organisationer inom offentlig sektor, har numera bra information under sin respektive hemsida.


Kontaktinformation