För dig som är distansstudent

Senast ändrad: 18 januari 2024
Ung person målar med vattenfärg, sittandes vid ett bord

Som distansstudent har du samma tillgång till bibliotekets resurser och tjänster som andra studenter vid SLU. Du har också tillgång till viss extra service.

Meddela oss att du är distansstudent

För att få tillgång till extra service, som hemleverans och längre lånetid, måste du kontakta biblioteket och meddela att du är distansstudent.

Komma åt e-resurser hemifrån

Som student vid SLU kommer du åt alla våra digitala resurser som databaser, e-böcker och e-tidskrifter hemifrån via SLU:s VPN-tjänst.

Låna och beställa böcker

SLU-bibliotekets material hittar du i vår söktjänst Primo. Som student vid SLU har du automatiskt ett lånekonto och kan beställa lån med dina vanliga SLU-inloggning.

• Du kan få böckerna hemskickade om du har svårt att ta dig till något av våra bibliotek. Du behöver inte stå för returportot. Hör av dig till oss när du vill återlämna böckerna, så skickar vi en returfraktsedel.
  • Du får förlängd lånetid på korttidslån för att kompensera för postgången.

Du kan också låna våra böcker (utom kursböcker med kort lånetid) via ett bibliotek på din hemort eller på din arbetsplats. Då hämtar och lämnar du boken där.

Beställa artiklar

Artiklar som inte finns tillgängliga online beställer du som är student eller anställd via vårt beställningsformulär.

Har du inte möjlighet att hämta artikeln på biblioteket skickar vi den hem till dig.

Fjärrlån från andra bibliotek

När den litteratur du behöver för dina studier inte finns inom SLU-biblioteket kan du beställa ett fjärrlån från ett annat bibliotek. Du beställer enklast via vårt beställningsformulär.

Du kan få fjärrlånet hemskickat om du har svårt att ta dig till något av våra bibliotek. Du behöver inte stå för returportot. Hör av dig till oss när du vill återlämna böckerna, så skickar vi en returfraktsedel.

Tänk dock på att det ibland kan vara snabbare om du vänder dig till ett bibliotek på din hemort.

Personlig hjälp via chat, boka en bibliotekarie eller drop-in

Behöver du hjälp med informationssökning eller har frågor kring våra tjänster är du välkommen att kontakta oss via chatt, mejl eller telefon. Du kan också få personlig hjälp med genom att boka en bibliotekarie (på campus eller online via Zoom) eller besöka vår drop-in (online).