Bortom ekologiskt: Att förstå brun bomulls platser och utrymmen

Publicerad: 10 oktober 2022
Mackenzie T. Schnell

Vi behöver bredda vårt sökande bortom "ekologiskt" för att förstå andra möjligheter till miljövänlig bomullsproduktion om bomull ska ha en plats som en hållbar fiber, skriver tre forskare.

Ansvarsfull produktion och konsumtion - FN:s hållbara utvecklingsmål 12 - har blivit ett allt viktigare samtalsämne inom rörelsen för "långsamt mode" (slow fashion), särskilt sedan Rana Plazatragedin 2013 i Bangladesh. Konsumenter har riktat sökarljuset mot bomullsproduktion som en del av hållbart mode.

Några av världens största modemärken anklagades för att producera bomull med tvångsarbete i Xinjian (Sinkiang), Kina, under våren 2021. När konsumenter frågat hur de kan identifiera om kläder tillverkats med bomull från Xinjiang svarade journalisterna Vanessa Friedman och Elizabeth Paton så här i New York Times:

"Det kan de inte. Produktionskedjan är så invecklad och underleverantörer så vanliga att det ofta är svårt för märkena själva att veta exakt var och hur alla delar av deras plagg är tillverkade." Länk till NY Timesartikeln här.

Inlägget är skrivet av Mackenzie T. Schnell, doktorand vid University of Texas Austin, USA, (bild ovan); Nitha Palakshappa, associerad chef för School of Communication, Journalism and Marketing, Massey University, Nya Zeeland, och Shiv Ganesh, professor vid Moody College of Communication Studies, University of Texas Austin.

Läs mer av det här blogginlägget, som är på engelska i original, genom att ändra språk i menyn ovan.