SLU-nyhet

Storytelling som ett verktyg för hållbart tänkande

Publicerad: 22 april 2021
Porträttbild av man framför bokhylla och skrivbord. Foto.

Det här blogginlägget är en del av en bloggserie om utforskande metoder för samproduktion av kunskap. Ett initiativ från Co-Creation Lab för Mistra Environmental Communication.

Michael Wilson, ansvarig för Storytelling Academy, Loughborough University i Storbritannien reflekterar över storytelling som ett verktyg för hållbart tänkande. Efter att ha arbetat med storytelling i över 30 år har Michael sett hur verktyget används i både överraskande och inte så överraskande sammanhang, från parlamentet i Storbritannien till miljövetenskapen. Genom att lära sig verktyget kan vi bland annat sätta våra egna berättelser i relation till andra för att drömma och uppfinna den hållbara framtid vi vill ha. På det sättet skapar vi kunskap och mening tillsammans med andra i utrymmet mellan att lyssna och berätta. Det är bland annat på det sättet som storytelling som fält och verktyg har potential att bidra till ett mer hållbart tänkande.  

Läs hela blogginlägget på engelska.

Läs mer om Michael’s arbete med storytelling (på engelska).

 


Kontaktinformation