Mistra Environmental Communication involverade i utställning på Färgfabriken

Publicerad: 14 september 2020
Trottoarpratare med information om utställningen Lyssna! på Färgfabriken i Stockholm

Nico Carpentier, WP-ledare för Work Package 5, Konst och media, deltar i utställningen Lyssna! på Färgfabriken i Stockholm.

Konsthallen Färgfabriken, Virserums konsthall och Skellefteå konsthall samarbetar i ett projekt med fokus på hur vi emotionellt upplever och kommunicerar klimatförändringar.

Lyssna! skapades som ett forum där ungdomar, forskare och konstnärer tillsammans utforskar och skildrar erfarenheter och känslor i relation till klimat och platser. Genom att lyssna på varandras erfarenheter i samklang med forskning strävar projektet efter en gemensam förståelse för konsekvenser av klimatförändringar oavsett var vi befinner oss.

Nico Carpentier forskar inom media- och kommunikationsvetenskap och är professor på Charles University i Prag. Han ansvarar för Work Package 5, Konst och media inom Mistra Environmental Communication. Nico Carpentier detar i Lyssna! med videoserien ”Silencing/Unsilencing Nature: A series of video essays” som går ut på att analysera hur naturen tystas och hur den aktivt kan stängas av.

Läs den längre nyheten på engelska webben.

Utställningen öppnade den 12 september 2020 och pågår till den 29 november 2020.

Läs mer om utställningen på Färgfabriken.se

Nico Carpentier on screen at the Listen! exhibition.

Porträttfoto av en man inomhus, foto.Nico Carpentier

Professor vid Charles University i Prague
E-mail: nico.carpentier@fsv.cuni.cz