Lång väg kvar till rättvisa konsekvensanalyser för urfolk

Publicerad: 30 maj 2023
Kaisa Raitio.

Skillnaden mellan att vara intressent och ha rättigheter måste beaktas i konsekvensbeskrivningar. I en ny Policy Brief utarbetas konkreta förslag för urfolksområden.

Enligt internationella konventioner har samer (och andra urfolk) rättigheter till det land där de lever och bedriver traditionella näringar. I Sverige och andra nordiska länder är samer samtidigt intressenter i konsekvensbedömningar av hur marken ska användas. Här finns en spänning som leder till att mycket finns att förbättra i hur urfolks rättigheter tas tillvara i processer som leder fram till nya exploateringar i Sápmi. Det visar forskning av Kaisa Raitio, forskare vid Mistra Environmental Communication.

– Svensk reglering av konsekvensanalyser betraktar inte renskötseln som den rättighet den faktiskt är, utan pratar om rennäring som allmänintresse. Det finns även brister i att beakta alla de kumulativa effekter som konkurrerande markanvändning förorsakar på renbetesmarker redan i dag. Detta osynliggörande leder till att miljötillstånd kan beviljas för projekt som faktiskt strider mot de rättigheter som Sverige bundit sig till att skydda, säger Kaisa Raitio.

Raitio har skrivit en Policy Brief tillsammans med Rasmus Klöcker Larsen, forskare vid Stockholm Environment Institute. En Policy Brief är Sveriges lantbruksuniversitets format för att berätta om forskning på ett sätt som är klart och tydligt för beslutsfattare, och inte för omfattande för en intresserad allmänhet.

Rekommendationer redan nu

Raitio och Klöcker Larsen ställer upp tio rekommendationer om hur konsekvensbedömningar i framtiden kan respektera urfolks rättigheter.

– Det krävs förändringar i lagstiftningen för att säkerställa samers ställning som rättighetsbärare och för att inkludera kumulativa effekter från all konkurrerande markanvändning i konsekvensanalyser. Men redan idag kan, och borde, både företag och myndigheter utgå från ett sådant rättighetsperspektiv. Våra rekommendationer är tänkta att stödja dem i detta arbete, säger Kaisa Raitio.

Ladda ned Policy Brief: Cumulative Impact Assessments and Sámi Indigenous Rights här. Texten är på engelska.

Fakta:

En policy brief innehåller opolitiskt formulerade rekommendationer till beslutsfattare i policyrelevanta ämnen, sammanställda av kunniga forskare och paketerade i ett lättillgängligt format.

Syftet är att bidra till att viktiga beslut i samhället fattas på vetenskaplig grund och att bidra till förändringsprocesser i samhället genom att tillsammans med forskare ta fram vetenskapligt underbyggda rekommendationer till beslutsfattare sammanfattade i policy briefs.