Konstnärsresidens har börjat

Publicerad: 30 augusti 2022
Väggradio av Coralie Gourguechon.

Två konstnärer baserade i Frankrike och Schweiz har valts ut till Mistra Environmental Communications konstnärsresidens i Uppsala och Prag. Residensen börjar i September 2022.

Urvalsprocessen för Mistra Environmental Communications konstnärsresidens är färdig. Residensen koordineras av Mistra EC:s forskare på Institutet för journalistik och kommunikation vid Karlsuniversitetet i Prag. Souraya Poulin har valts ut till residenset vid universitetet i Prag och Coralie Gourguechon har valts ut till residenset vid SLU i Uppsala.

De två residensen genomförs i september och oktober 2022. Konstnärerna samarbetar med programmets forskare för att utforska konstens plats i miljökommunikation och se forskning genom en konstnärlig lins. Residensens mål är att ge plats åt samarbete för deltagarna och ge nya perspektiv på miljökommunikation.

Soraya Poulin är grafisk designer och illustratör, baserad i Schweiz. Under sitt residens ska Poulin arbeta med människors känslomässiga relationer med sina omgivningar genom måleri, fotografi och teckning.

Coralie Gourguechon är en tvärvetenskaplig designer, forskare och konstnär baserad i Frankrike. Under residenset i Uppsala ska hon i dialog med programmets forskare utveckla redskap för kommunikation om elektronisk konsumtions inverkan på miljön. Målet är att utveckla den gemensamma dialogen om framtiden för elektronisk produktion.

Mer om residensprogrammet hittar du på den här länken.