Ny bok om media- och informationsokunnighet i brännande samhällsfrågor

Publicerad: 16 april 2024

Forskare inom Mistra miljökommunikation har gett ut boken "Paradoxes of Media and Information Literacy: The Crisis of Information" som finns fritt tillgänglig i digital version.

Jutta Haider, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås och verksam forskare inom Mistra miljökommunikation, har tillsammans med Olof Sundin, professor i informationsvetenskap vid Lunds universitet, gett ut boken Paradoxes of Media and Information Literacy: The Crisis of Information (Routledge, 2022).

Boken behandlar frågor om media- och informationskunnighet (media and information literacy) och hur dessa spelar en aktiv roll i en rad brännande samtidsfrågor som klimatförändringen och människors inställning till vaccinationer, där fakta och okunskap, tillit och tvivel är centrala aspekter.

Boken finns nu att läsa i open access här