Arbeta i programmet som "Communicator-in-Residence"

Publicerad: 16 maj 2023
Ett skrivbord med en dator, tangentbord, mus, en kaffekanna och kaffekopp. På bordet finns även en bok, en kamera och en vas med kvistar med vita blommor.

Efter framgången med en artist-in-residence, är vi glada att vara värdar för en ”communicator-in-residence” på Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala hösten 2023!

Läs hela annonsen och ansök senast den 12 juni 2023.

Mistra Environmental Communication erbjuder nu en etablerad miljökommunikatör möjlighet att ta ledigt från sitt ordinarie arbete och istället arbeta med programmet under några veckor i höst. Under tiden på SLU får miljökommunikatören reflektera över sin yrkeskarriär och insikter, lära sig nya kunskaper i relation till den senaste forskningen och engagera sig i kunskapsutbyte mellan forskare och praktiker inom det breda området miljökommunikation.

Denna möjlighet kommer att göra det möjligt för miljökommunikatören att undersöka hur de själva navigerar i de spänningar som finns kring olika syn på miljökommunikation – som gemensamt meningsskapande eller som instrument för förändring. Miljökommunikatören kommer förhoppningsvis kunna får med sig insikter i sin egen yrkesutövning tillbaka till sin ordinarie arbetsplats.

Vad vi erbjuder

Miljökommunikatören erbjuds bland en anställning med lön som huvudsakligen täcker utebliven lön för den tid personen tillbringar som communicator-in-residence, kontakt med forskare och möjligheter att bidra till pågående diskussioner och forskning, regelbunden handledning och reflektion för egna projekt, organisatoriskt stöd och en mycket givande och stimulerande arbetsmiljö.

Vad vi förväntar oss av dig

Den sökande måste betrakta sig själv som miljökommunikatör och ha minst tre års arbetslivserfarenhet av detta. Vi förväntar oss att miljökommunikatören bland annat aktivt söker samtal med forskare för att utbyta perspektiv på miljökommunikation, deltar i gemensamma aktiviteter, delar sina kunskaper och insikter med studenter och forskare samt skriver om sina erfarenheter och insikter under sin vistelse i ett blogginlägg.

Vi välkomnar ansökningar från miljökommunikatörer oavsett fält eller akademisk bakgrund.

Kommunikatören förväntas finnas på SLU i Uppsala de flesta dagarna under fem till åtta veckor hösten 2023, helst i oktober och november 2023.

Om du har funderingar kring arrangemanget, vänligen kontakta oss innan du ansöker. Vi är öppna för att diskutera formerna för anställningen.

För mer information vänligen kontakta:

Hanna Bergeå, Hanna.Bergea@slu.se eller
Malte Rödl, Malte.Rodl@slu.se

Läs hela annonsen och ansök senast den 12 juni 2023.