Karta över miljöideologier – Nu online

Publicerad: 12 september 2023

Kartan över miljöideologier är en webbplats som kreativt kommunicerar via en karta över konkurrerande ideologiska projekt gällande miljö, hållbarhet och relationer mellan människor och natur.

Själva kartan består av 37 sammankopplade miljöideologier som påverkar vårt tänkande om (och vårt agerande i förhållande till) naturen, världen och oss själva. Besökarna kan navigera i olika kluster av betydelser av natur, hållbarhet och klimatförändringar, liksom i de diskursiva striderna mellan dessa ideologier. Kartan består av text och audiovisuellt innehåll som producerats av forskare inom humaniora och miljökommunikation, mediestudier, filosofi och antropologi.

Här hittar du Miljöideologikartan.

Varje ideologiska element på kartan förklaras genom ett popup-fönster med text- och audiovisuellt innehåll (på svenska och engelska), producerat genom bidrag från vetenskapliga röster från området miljöhumaniora och kommunikation och medievetenskap.

Kartan över miljöideologier är ett centralt element i utställningen "Moulding Nature - Discursive Struggles over the Environment" som just nu visas på Färfabriken i Stockholm.

- Utöver denna utställning hoppas vi att webbplatsen kommer att vara till nytta för lärare som söker fängslande resurser för klassrummen, forskare som strävar efter att reda ut komplexiteten i miljödiskurser och aktivister som vill främja djupare förståelse och dialoger, säger Nico Carpentier, ledare för fokusområdet Konst och media.

Du kan också titta på videon “The Environmental Ideologies Map: An artistic-academic intersection at Färgfabriken”

Porträttfoto av en man inomhus, foto.Nico Carpentier

Professor vid Charles University i Prague
E-mail: nico.carpentier@fsv.cuni.cz